4260
Sök

Volvo 855 T5 -94 svajjande laddtryck bytt WG

36 Inlägg
1 juli 2012
Trådstartare
#1
Tjena

Modell: Volvo 855 T5
År: 1994
Import: JA!
Motor: B523 t

DEN GAMMLA WG LADDADE 0,5 i snitt men svajjade mellan 0.3-0,6.

Problem: har svajjande ladd och fick låna en WG av en kompis som hadde den i verkstaden , han visste inte mer en att den suttit på en t5! iaf så laddaar bilen tills den "spikar" eller spärrar kanske (Svajjande har då försvunnit haha) ? drar jag ut magnetventilen så är det ingen skillnad ? det jag kan se är att man ser "FLER GÄNGOR" på den en min gammla som man knappt såg några alls! ? men den går likadant med Magnetventilen urdragen vad kan det bero på yikes :'( ???

Gjort: Bytt WG till en likadan men bilen laddar fullt ut ändån! även men magnetventilen ur kopplad ?

Tack på förhand!
Senast redigerat av quillet (1 juli 2012)


2 452 Inlägg
1 juli 2012
#2
är ju chipet i boxen som styr laddet men drar man ur magnetventil så borde den gå i nödläge åtminstone....

döden kommer tillbaka

36 Inlägg
1 juli 2012
Trådstartare
#3
precis man tycker ju de, kan också säga att denna nya WG är galet mycket hårdare en den gammla knappt jag rubbar den eller det gör jag inte, inte ens bilen rubbar den?? den rör sig alltså inte vid "torr gasning på garageuppfarten" på 0,8 i ladd ungefär hmm ?


2 452 Inlägg
1 juli 2012
#4
en helt orginalbil ger ca 0,55-0,6 i ladd när den är chippad så brukar man komma upp i ca 0,95-1,1 då pratar vi standartrimmning....men det går att få ur mer ur chippen beroende hur man programmerar chipet

döden kommer tillbaka

36 Inlägg
1 juli 2012
Trådstartare
#5
bilen är helt orginal, men med denna lånade WG så laddar den till motorn "ger upp" hmm.. den gammla då svajjade laddadet mellan FÖRST 0,7 sen ner till 0,3 sen upp till 0,6 sen ner till 0,45-0,5 bar... detta går på 2 sekunder typ!


73 Inlägg
1 juli 2012
#6
om den nye wastegaten är mycket hårdare än den gammle så blir ju grundladdet väldigt högt, därför du inte märker nått att du dragit ur mängdventilen smile så verkar inte vara rätt wastegate ni satt dit?


Forummoderator
26 349 Inlägg
1 juli 2012
#7
quillet skrev:
precis man tycker ju de, kan också säga att denna nya WG är galet mycket hårdare en den gammla knappt jag rubbar den eller det gör jag inte, inte ens bilen rubbar den?? den rör sig alltså inte vid "torr gasning på garageuppfarten" på 0,8 i ladd ungefär hmm ?

Den ska inte ge något vidare ladd när man står och torrgasar, i och med att det inte blir något mottryck..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

36 Inlägg
1 juli 2012
Trådstartare
#8
Ofan vad kan det vara för fel då ? att WG står öppen helöa tiden ? i och med att den inte går att dra ut pinnen så att säga?


Forummoderator
26 349 Inlägg
1 juli 2012
#9
quillet skrev:
Ofan vad kan det vara för fel då ? att WG står öppen helöa tiden ? i och med att den inte går att dra ut pinnen så att säga?

Den ska ju gå att rubba, men den ska inte gå lätt.
Svårt att beskriva.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

36 Inlägg
1 juli 2012
Trådstartare
#10
som sagt bilen ladda 0,8 bar på torrgas och pinnen rör sig inte ens, inte en tillstymmelse till reaktion! och jag drar inte ut den för hand i alla fall! tror pinnen är rätt så bra inskruvad mot klockan till!


36 Inlägg
5 juli 2012
Trådstartare
#11
UPDATE!

Har tryckt dit en 19T från Turbomeck! som skall kunna ge 0,4 bar men hur jag en skruvat så kommer jag inte ner mer en 0,6bar och då är det 0,2bar tills 4500rpm-5000rpm sen går den sakta upp till 0,6! så nu till min fråga kan det vara någon läcka nånstans så att dom där 0,2-0,3bar är laddet som är ställt och sen 0,6-0,7bar är att den skenar pga läcka ?

är ingen märkvärdig skillnad med eller utan Magnetventil!

MVH
Senast redigerat av quillet (5 juli 2012)


36 Inlägg
5 juli 2012
Trådstartare
#12
Kan ju tillägga att Kamrem-vattenpump-Stift-Olja-Oljefilter är bytt!
Sitter 3" downpipe med racekatt och öppen sportluftfiltersats från bsr!
Inget chipp, utan orginal, med original WG så laddade den ju 0,65 men svajjade rejält ner och upp till de!
och med denna nya 19T så har jag 0,6-0,7bar fast med äckligt seg spoolup hadde maxladd vid 5000rpm som sakt!


mvh



Sök