3718
Sök

Ostabilt laddtryck v70n t5 -01

1 418 Inlägg
30 maj 2012
Trådstartare
#1
Stoppade i laddtrycksmätare i bilen idag för att lite lättare kunna se vad som jävlas, gasar jag fullt på tex 4an så peakar den upp emot 1.5 bar men sjunker ganska snabbt och tillslut ner till 0.6 bar och vägrar efter det att överstiga 0.6 bar och jag inte vrider av och på tändningen igen.
Bilen i fråga är alltså en volvo v70n t5 -01 med bsr steg 3 och nybytt magnetventil, har kollat över alla tryckrör och hittar inget läckage..

Några förslag?
Senast redigerat av Lindberg88 (30 maj 2012)

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

Forummoderator
26 373 Inlägg
30 maj 2012
#2
En fd granne hade samma problem med sin XC70 även fast med mindre laddtryck. Den liksom slog ifrån och sen var han tvungen att slå av tändningen och på igen för att den skulle funka igen.
Detta skedde efter chippningen från BSR, och innan var där inga problem. Dock har jag för mig BSR rekommenderade honom att kolla över tänddelar och liknande, men minns inte riktigt hur det gick för honom.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 418 Inlägg
30 maj 2012
Trådstartare
#3
Enda svaret jag fick av dom var att lämna in bilen hos volvo på lagning

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

904 Inlägg
30 maj 2012
#4
Nu vet inte jag helt hundra hur Volvons styrsystem funkar men hade det varit en Audi så hade detta kallats att bilen går in på "Nödprogram"
Det kan ju bero på många saker så som fel på nån tempgivare, tändningsfel eller att motorn knackar pga för dåligt med soppa eller att laddtrycket helt enkelt har gått över maxgränsen.

Måste väll finnas nått liknande som VAGcom å koppla in på Volvon så man ser vad det är som eventuellt ger felkod?

De ska va gött å leva

1 418 Inlägg
30 maj 2012
Trådstartare
#5
Går den in i nödprogramet borde den ladda 0.4, har ju felkodsläsare i ppcn men dom inkompetenta nollorna på bsr har inte fått den att fungera till min bil än.
Ska prova att byta slangarna till magnetventilen, vad ska man ta för slang? Nån soppaslang eller spolarvätskeslang?
Senast redigerat av Lindberg88 (30 maj 2012)

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

1 418 Inlägg
30 maj 2012
Trådstartare
#6
och den skenar inte iväg i laddtryck med original programvaran i bilen men allt jag får till svar av bsr är att jag ska lämna in bilen på volvo
har gått lös med startgas på tryckrör och runt insug iaf, bytt ut org gummislangar mot nya silikonslangar, blir gråhårig av fanskapet
Senast redigerat av Lindberg88 (30 maj 2012)

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

904 Inlägg
31 maj 2012
#7
Om den skenar iväg i laddtryck så brukar det bero endera på lekage i nån av slangarna till wastegaten eller så kärvar själva armen till wastegaten. Dränk den med 5-56 !

De ska va gött å leva

Dahlgren
450 Inlägg
31 maj 2012
#8
Hade sj så på min förut.
vid fullt gaspådrag kom den upp till 1.4,1,5bar.
för att sedan sjunka.
Hade då ett modifierat tryckrör som visade sig läcka vid anslutning mot insug.
Samt en JBR K25 med den mjukaste fjädern som inte pallade trycket..
Tog bort dumpventilen.
Bytte ut tryckrör mot original.
mappade sedan om den.
"vi bytte även spridare och avgassystem, Men det har inget med saken att göra"

Nu lägger sig laddtrycket på 1.1bar och stannar där.


37 Inlägg
1 juni 2012
#9
Jag är väl ingen excpert men vad jag har för mig så kan det vara så att det är dumventilen som läcker. det är ofta så att original dumparna inte vill vara emd längre när man trimmar, och bytar man ut den mot en bättre eller möjligt vis en ny original så kan du nog slippa problemet emd tappat laddtryck vid gaspådrag smile


1 418 Inlägg
3 juni 2012
Trådstartare
#10
Efter att ha gasat ur den en gång ikväll så blev den ännu mer mupp, laddar max 0.2-0.3 och låter som att man blåser i en visselpipa när man släpper på gasen, vart sitter originaldumpen?

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

3 860 Inlägg
3 juni 2012
#11
dumpen sitter på turbon...

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

7 Inlägg
6 juli 2012
#12
Jag skulle misstänka att det är gasspjället som jävlas med dig..



Sök