Rquired skrev:
En bensindriven V70 dricker strax under litern per mil (SM 9.8L/100km) i genomsnitt, då räknat på allt från 2.4 140hk till dom starka versionerna med turbo.
En V70 D5 dricker 7.2L/100km i snitt enligt samma källa, en tysk hemsida där bilägare kan ange vad bilarna dricker (Mätt med antal förbrukade liter/antal körda mil och inte färddatorn, spritmonitor.de). Då bör man absolut ta hänsyn till att vi i Sverige har mycket sämre diesel än Europa eftersom vi tvunget skall blanda i en massa energifattig miljövänlig biodiesel.
Diesel med lägre energiinnehåll = bilen behöver mer diesel för att utföra samma jobb vilket innebär högre förbrukning, så räkna med i alla fall en deciliter per mil mer för samma bilar i Sverige. Jag har upplevt betydligt större skillnader själv så jag antar att det är en rimlig siffra.
Vi räknar på 1.5dl/mil mer för en bensindriven V70, som kostar 2200:- om året i skatt (2.4t med 200hk). En V70 D5 med 163hk kostar 6900:- om året i skatt.
Besparingen i bränsle med en dieselbil blir 2.20:-/mil medan skillnaden i skatt är 4700:-. Du behöver alltså köra 2100mil per år med dieselbilen endast för att köra in den högre skatten. Då har jag inte räknat med högre driftkostnader.
Och jag kan inte se fördelen med D5 om man bara kör "break even" med den, jag hade personligen endast övervägt dieselmotorn om jag kunnat spara mycket pengar med den för jag tycker den är en så mycket sämre motor än Volvo´s bensinmotor.
Bensinfemman (Turbo) låter rätt trevligt och den är tyst, mjuk och diskret. Det är bra med kraft i alla lägen, även på låga varv och en 2.4t eller 2.5t drar ledigt ett tungt släp. D5 bullrar, vibrerar och saknar på alla sätt och vis den gångkultur bensinmotorn har samt den är klen och sävlig jämfört med bensinmotorn. En skillnad på 37-47hk förklarar visserligen det sistnämnda.
Så räkna på det så ser du hur mycket du eventuellt kan spara och om du tycker att det är värt det!