3560
Sök

Laddtrycket sjunker vid gaspådrag

59 Inlägg
5 juli 2012
Trådstartare
#1
Hej, har sökt runt lite på forumet men inte hittat några liknande fel..

Bilen det handlar om är en Volvo 944 2,3s (b230fk) -1996

Min första turbobil och garanterat inte den sista!
Hur som helst, jag har sett efter bilen lite sen jag köpte den och från helt orginal har den nu

* Viking chip ecomax
* pysventil
* spänd wastegate (brickor)
* mittre ljuddämpare utbytt mot en fullflödes från Simons

I början laddade den fint med Chippen och spänd WG, ca 0,5 bar.
Men efter bara några starter gick den tillbaks till orginal ladd om ca 0,3 bar

Då åkte pysventil på och det laddade fint igen.. En start... Sedan samma gamla visa..

När man gasar laddar bilen fullt (0,7bar) i någon sekund för att sedan gå ner till 0,5 bar och strax efter det
0,3 bar.. Allt medan jag trycker plattan i mattan..
Vart ska jag börja felsöka? Någon som har lösningen?

Tacksam för svar! Med vänlig hälsning!

Det spelar ingen roll vad det kommer att bli,
Det kommer ändå inte att fungera.

MulleRacing
499 Inlägg
5 juli 2012
#2
Samma på firmabilen, men jag vet inte om jag läst det hört det eller om jag är helt tokig, men wastegaten kan ha en fjäder som kan vara lite sliten å på så vis orkar den inte hålla laddet? Rätta mig om jag har fel för det är bara spekulationer. Men fk är inte det lättryck? Eller har du byggt om? smile


59 Inlägg
5 juli 2012
Trådstartare
#3
_Limpan skrev:
Samma på firmabilen, men jag vet inte om jag läst det hört det eller om jag är helt tokig, men wastegaten kan ha en fjäder som kan vara lite sliten å på så vis orkar den inte hålla laddet? Rätta mig om jag har fel för det är bara spekulationer. Men fk är inte det lättryck? Eller har du byggt om? smile

Det stämmer fk är lättryckare smile så ny WG borde lösa problemet?

Det spelar ingen roll vad det kommer att bli,
Det kommer ändå inte att fungera.

331 Inlägg
5 juli 2012
#4
Kolla efter läckage i intercooler och tryckslangar.. Sedan är ju en tanke att wg är för slapp och inte orkar hålla imot och den tappar ladd..


MulleRacing
499 Inlägg
5 juli 2012
#5
david850 skrev:
Kolla efter läckage i intercooler och tryckslangar.. Sedan är ju en tanke att wg är för slapp och inte orkar hålla imot och den tappar ladd..

Bör den inte dra tjuvluft då smile Annars är väl spreja allt med startgas en idé?


331 Inlägg
5 juli 2012
#6
det kan du testa smile Kolla så IC inte släppt i sidorna.. Men min gissning e en slut wastegate.. Köp en på Turbomeck smile Funkar kanon!


MulleRacing
499 Inlägg
5 juli 2012
#7
Annars skicka ett mejl å fyll i ditt nummer å be han ringa upp dig, killen på turbomeck alltså, han ringde upp mig å hjälpte mig med min bil angående turbokrångel. Han har tydligen kört turbo i 32 år så han om nån borde veta! smile Lycka till!


695 Inlägg
5 juli 2012
#8
Kan juh va så att dumpventilen haft bättre dagar också....

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

59 Inlägg
5 juli 2012
Trådstartare
#9
_Limpan skrev:
Annars skicka ett mejl å fyll i ditt nummer å be han ringa upp dig, killen på turbomeck alltså, han ringde upp mig å hjälpte mig med min bil angående turbokrångel. Han har tydligen kört turbo i 32 år så han om nån borde veta! smile Lycka till!

Jaa, nu har jag fått lite tips i alla fall. Tackar så hemskt mycket för det!
Med vänlig hälsning, Joakim

Det spelar ingen roll vad det kommer att bli,
Det kommer ändå inte att fungera.

46 Inlägg
7 juli 2012
#10
ingen vettig info här inte, haha.

men jag har (SOM TUR ÄR) samma ''problem'' i min audi a4, ( bytt turbo till en full tryckare, god för 1,7 bar )
Den är steg 2 chippad och går jäääääääääävligt bra för att vara en 1,8T ( 260 km/h + )
jag har ett ladd på 1,4 bar i början, när motorn närmar sig 4500 varv, börjar jag tappa ladd sakta men säkert, detta är bara bra, så jag slipper sitta på 1,4BAR hela tiden, tror detta sparar på min motor rätt duktigt i dessa hisslande hastigheter.
''alla fel är inte problem! '' wink


59 Inlägg
7 juli 2012
Trådstartare
#11
sebastiab skrev:
ingen vettig info här inte, haha.

men jag har (SOM TUR ÄR) samma ''problem'' i min audi a4, ( bytt turbo till en full tryckare, god för 1,7 bar )
Den är steg 2 chippad och går jäääääääääävligt bra för att vara en 1,8T ( 260 km/h + )
jag har ett ladd på 1,4 bar i början, när motorn närmar sig 4500 varv, börjar jag tappa ladd sakta men säkert, detta är bara bra, så jag slipper sitta på 1,4BAR hela tiden, tror detta sparar på min motor rätt duktigt i dessa hisslande hastigheter.
''alla fel är inte problem! '' wink

Nee, det förstår jag smile och det låter ju inte så dumt, men min 940 tappar ju redan vid 2500 varv sad samtidigt som turbon börjar trycka på, och inte för att verka spydig men så mycket vill jag inte riktigt spara på min motor lol men jag förstår hur du tänker och den tanken är icke så dum wink tack!

Det spelar ingen roll vad det kommer att bli,
Det kommer ändå inte att fungera.

59 Inlägg
7 juli 2012
Trådstartare
#12
nesum skrev:
Kan juh va så att dumpventilen haft bättre dagar också....

Men det är väl integrerad dump på 940 ltt, jag har ju Mitsubishi snurrbo.. Och borde inte WGn spara dumpen lite? Eller menar du att den skulle läcka på nåt vis/trasig slang?

Det spelar ingen roll vad det kommer att bli,
Det kommer ändå inte att fungera.

MulleRacing
499 Inlägg
7 juli 2012
#13
Dumpen släpper ut trycket innan wastegaten för att spara turbon. Wastegaten å dumpen funkar lite lika, förutom att wastegaten bestämmer vart laddet ska stanna. Dumpventilen ska bara hålla tätt å håller inte den tätt så släpper den ut laddet där istället för wastegaten vilket innebär att detta kan ske.
Det jag vill komma till är kass fjäder betyder tappat ladd, vet inte hur mitsus inbyggda dumpar är uppbyggda men en öppen/synlig återcirkulerande är fjäder belastad vilket betyder att är det kass fjäder där så orkar den inte hålla laddet där och då tappar den ladd. Så jag håller fortfarande fast vid wg eller eventuellt dumpen.
har en polare som eventuellt säljer en mitsu billigt om du är intresserad smile


59 Inlägg
7 juli 2012
Trådstartare
#14
_Limpan skrev:
Dumpen släpper ut trycket innan wastegaten för att spara turbon. Wastegaten å dumpen funkar lite lika, förutom att wastegaten bestämmer vart laddet ska stanna. Dumpventilen ska bara hålla tätt å håller inte den tätt så släpper den ut laddet där istället för wastegaten vilket innebär att detta kan ske.
Det jag vill komma till är kass fjäder betyder tappat ladd, vet inte hur mitsus inbyggda dumpar är uppbyggda men en öppen/synlig återcirkulerande är fjäder belastad vilket betyder att är det kass fjäder där så orkar den inte hålla laddet där och då tappar den ladd. Så jag håller fortfarande fast vid wg eller eventuellt dumpen.
har en polare som eventuellt säljer en mitsu billigt om du är intresserad smile

Jag tror att Mitsubishi har konstruerat saken på ungefär samma vis, det ser åtminstone ut så smile någon ny turbo är jag dessvärre inte intresserad av då min redan är i mycket bra skick wink men jag tror helt klart att du har en poäng i ditt resonemang, jag får kolla upp detta! big_smile

Det spelar ingen roll vad det kommer att bli,
Det kommer ändå inte att fungera.

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
9 juli 2012
#15
Tryckslangar kan ha sprickor i sig som inte syns vid obelastning och när du sprejar startgas. Men vid belastning så expanderar dom och en spricka kan då förekomma, men oftast så brukar det pysa eller vissla då om man har tur.

Vid så låga tryck så borde orginal intercooler inte ge med sig och kunna kyla av bra trots hög belastning.

Annat när man börjar närma sig 1bar och över då blir det mera påfrestning på grejerna och högre temperaturer som måste kylas av.

Verkar som nånting ger med sig för dig då du höjjer trycket och det blir bra ett tag bara sen höjjer du igen och det blir samma sak.

//Per-Arne

59 Inlägg
9 juli 2012
Trådstartare
#16
PerArne skrev:
Tryckslangar kan ha sprickor i sig som inte syns vid obelastning och när du sprejar startgas. Men vid belastning så expanderar dom och en spricka kan då förekomma, men oftast så brukar det pysa eller vissla då om man har tur.

Vid så låga tryck så borde orginal intercooler inte ge med sig och kunna kyla av bra trots hög belastning.

Annat när man börjar närma sig 1bar och över då blir det mera påfrestning på grejerna och högre temperaturer som måste kylas av.

Verkar som nånting ger med sig för dig då du höjjer trycket och det blir bra ett tag bara sen höjjer du igen och det blir samma sak.

Jaa, du är säkert något på spåren.. Som du sa känns det ju som att det är nåt som ger med sig..
Får väl inhandla nya slangar och byta överallt och se om det blir bättre, såg att några slangar till dumpen mfl va ganska torra hmm

Det spelar ingen roll vad det kommer att bli,
Det kommer ändå inte att fungera.

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
9 juli 2012
#17
Om du lossar tryckslang vid turbo och pluggar den, och sen lossar tryckslangen vid spjällhuset och pluggar den och monterar en vanlig däckventil där så kan du trycksätta systemet med vanlig kompressor och luftklocka för att kolla däcktryck. Men blås max 1bar då så ser du om trycket sjunker eller om det låter nånstans.

//Per-Arne

59 Inlägg
9 juli 2012
Trådstartare
#18
PerArne skrev:
Om du lossar tryckslang vid turbo och pluggar den, och sen lossar tryckslangen vid spjällhuset och pluggar den och monterar en vanlig däckventil där så kan du trycksätta systemet med vanlig kompressor och luftklocka för att kolla däcktryck. Men blås max 1bar då så ser du om trycket sjunker eller om det låter nånstans.

Det tipset tackar jag för! big_smile tacktack

Det spelar ingen roll vad det kommer att bli,
Det kommer ändå inte att fungera.

59 Inlägg
10 juli 2012
Trådstartare
#19
Ammazone skrev:
PerArne skrev:
Om du lossar tryckslang vid turbo och pluggar den, och sen lossar tryckslangen vid spjällhuset och pluggar den och monterar en vanlig däckventil där så kan du trycksätta systemet med vanlig kompressor och luftklocka för att kolla däcktryck. Men blås max 1bar då så ser du om trycket sjunker eller om det låter nånstans.

Det tipset tackar jag för! big_smile tacktack

Nu har jag provat att plugga mellan spjällhus och lmm (det läckte massor, inte så konstigt?)
Sen mellan spjäll och turbo (läckte lika mycket där)
Sen gav jag upp för det kändes onödigt att bara trycksätta IC'n smile

Men jag tror att trycket går ut genom turbon när jag kopplar vid lmm
Och när jag kopplar efter turbon går det ut via den lilla slangen innan spjället, som leder tillbaka till lmm..

Vad har jag gjort fel? Måste jag plugga den lilla slangen också och pröva igen? Eller är det den som är problemet?

Det spelar ingen roll vad det kommer att bli,
Det kommer ändå inte att fungera.


Sök