Hmm.. Det är ju faktiskt jättekul att köra snabbt. Och så länge man gör det på motorväg, landsväg och andra ställen där det är gles trafik och den enda som kan bli drabbad av det är en själv så tycker jag att polisen ska vara lite mer förlåtande. Det är ju löjligt att de står på motorvägen med laser och plockar kortet från folk som kör i 142km/t... Har man en trafikfarlig eller väldigt gammal bil så ska den självklart inte framföras i de hastigheterna, men t.o.m. en ny "vanlig volvo" har idag så pass bra väghållning och bromsar att det faktiskt inte är någon större fara. Vi har förlegade hastigheter i det här landet som bestämdes för väldigt länge sedan. Nä, jag tycker att de borde höja hastighetsgränserna på många 90 och 110-vägar. Isf skulle ju "brotten" minska där. Lägg krutet på att kolla farten i städer istället. Självklart ska man respektera 30-gränser, och 50 i villaområden kan ibland kännas för fort, men på många trafikleder genom städer så är det 50, fast de är breda och stora och i stort sett utformade som motorvägar, där kan man gott "lägga på momsen".
Jag tycker killen som startade tråden gjorde fel eftersom han var otrevlig, men man kan inte dömma hans körning utan att ha sett den.
Själv brukar jag alltid vara trevlig och tillmötesgående mot polisen, men det spelar liksom ingen roll - de tar ju kortet ändå om de vill. Mindre förseelser kan man dock ha tur att slippa undan om man spelar sina kort rätt.
Hur vore det förresten att sätta böter på folk som kör för långsamt och stoppar upp trafiken så att det blir en massa omkörningar istället? Jag körde från varberg en gång (smal 70 och 90 väg), och framför mig låg en lååång orm med bilar. Det gick i 50km/t oavsett vad som stod på skyltarna. Efter 5 min fick jag nog och började beta av dem en efter en (självklart så hade en del av dem redan fått samma idé, men eftersom jag låg typ 20 bilar bak så var det en hel del framför mig fortfarande)... När jag till slut kom fram till stoppklossen och trodde att jag skulle få se en traktor eller nåt, så hittar jag EN VOLVO 855! En gubbe över 60år i stora glasögon som sitter och ser helt borta ut. Jag tänkte att det måste vara fel på människan (eller om han kanske var full?) för solen sken och det var torrt och fint ute och ingen trafik förutom den som låg bakom honom, fanns ingen anledning alls att köra i 50 på 90 väg, så jag ringde polisen (kan berott på att jag var RIKTIGT förbannad på att gubbjävlen var idiot). Det roliga nu var att polisen inte ens svarade. Jag provade två gånger, kom fram till växeln, men sedan när de kopplade mig vidare så gick det en jäkla massa signaler, men ingen svarade. Har någon varit med om något liknande? Tur att det inte var något allvarligare man ville polisen....