3265
Sök

Polis som inte är i tjänst vad för befogenheter har han

671 Inlägg
8 mars 2007
Trådstartare
Hej igen..

Vet att detta inlägg kommer reta en del "förklädda" småpoliser...

Grunden till min "syrliga ton" gentemot farbror blå härstammar i att jag av egen erfarenhet vet att de har väldigt lätt för att jaga arbetande svenssons. En tyngre kriminell person är mkt svårare att få grepp om.. 
Mig får de problem med,, jag slutar aldrig att göra som jag alltid gjort och då tröttnar de nog på att jämnt sätta böter på mig i alla lägen... Har en bot i brevlådan åtminstone var varannan månad från "de blå"  och desto fler tillfällen då de låter en gå iväg efter diskussion...
Jag är inte kriminell på annat vis och betalar böterna och "MKT" mer skatt än de flesta..

Men jag tycker att det ofta är småsaker de jagar upp sig för..
Kör bil utomlands rätt mkt och tycker att mindre regelrätt körning löser många problem jämfört med det svenska stelbenta sättet.. Har man en bil som är tiptopp mekaniskt och inget annat att oroa sig över då kan man vara syrlig gentemot farbror blå.. utan och sova illa på nätterna..

Nu uppmanar jag inte att man ska köra fort förbi skolor och daghem ålderhem..
Jag och mina vänner blir ofta förvånade över hur brutalt egoistisk många kör inne i städerna i tex.rondeller eller hur en del aldrig kan tänka sig släppa fram en medtrafikant om det medför att de sjäva måste bromsa.. Själv kör jag brutalt egoistiskt på landet i skogen vid tidpunkter då riskerna är låga.. Dagens trafikpolitik gör att man tappar körkortet vid fortkörning på landsväg oftare än inne i städerna... egen erfarenhet...

Det blir lite fel för det leder slutledes till att jag kör lugnare på landsvägen och kör hårdare nattetid på utvalda platser i staden...

Ps
Har aldrig åkt dit för fyllekörning eller hastighetsöverträdelse vid olämpliga platser(skolor)..

e...

Fisketokig
2 997 Inlägg
8 mars 2007
WasteGate skrev:
P_Svensson skrev:
så fort polisen visar sin bricka går han/hon i tjänst!

Stämmer!

Men om en civilare blir i tjänst när denne visar brickan. då står ju bilen parkerad och det är inget brott...

För att det ska stämma så ska de köra upp jämsides och visa brickan :p

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

.......
2 655 Inlägg
8 mars 2007
LillNaisarn skrev:
Polisen får inte ge en böter och dylikt då dom är själv, samma får dom inte eskortera och dylikt då dom åker själv,

de är för att de blir bara ord mot ord. farsan gjorde nått sånt i sina lite yngre år. han körde förfort och skulle egentligen blivit av me körkortet men polisen va helt själv så han sa bara de att "du kan åka vidare me en varning, jag kan inte göra nånting för de blir bara ord mot ord och ta de lungt" sen fick farsan fara me bara en varning tongue

draminbil.nu
1 382 Inlägg
8 mars 2007
Martin 9-3 skrev:
WasteGate skrev:
P_Svensson skrev:
så fort polisen visar sin bricka går han/hon i tjänst!

Stämmer!

Men om en civilare blir i tjänst när denne visar brickan. då står ju bilen parkerad och det är inget brott...

För att det ska stämma så ska de köra upp jämsides och visa brickan :p

Det är ju lika mycket brott oavsett om dom är i tjänst när det händer eller inte..
Herr polis kanske har kafferast när någon blir mördad, men han kan ändå arrestera mördaren smile

DRIVER @ HWR.se
621 Inlägg
8 mars 2007
newkie skrev:
FugitivE skrev:
newkie skrev:

Det är inte smitning då det endast gäller vid trafikolycka. Däremot så är det Uderlåtenhet att stanna vid polismans tecken.

Men man ligger rätt illa till i vilket fall som hälst. Hoppas för din skulle att han inte skrev upp plåtnummer osv...

Inte smitning? vad kallar du det då om en polis jagar en bil i höga farten och bilen kör ifrån en snut? hmm wink

(nu menar jag inte trådskaparens händelse)

Man kallar det vad jag skrev. Smitning gäller bara vid en trafikolycka. Uderlåtenhet att stanna vid polismans tecken heter det.

Jo det stämmer men kortet kan ju ryka iaf. . .

I övrigt så kan man väl kolla med Svenska bilsportsförbundet
efter lämplig motorsport!! . . .
så slipper man ju köra ihjäl någon i onödan!!

Saxat från www.sbf.se

Backe
Bilorientering
Crosskart
Dragracing
Drifting
Folkrace
Historisk bilsport
Karting
Offroad
Racing
Radiostyrd bilsport
Rally
Rallycross
Virtuell bilsport

Något av detta borde väl duga??!!

- V8 - 4 ever . . .

835 Inlägg
8 mars 2007
"Men till händelsen jag körde lite aktivt och han tyckte inte om det utan låste upp vägen framför mig"

Skönt o höra att poliserna gör det de har betalt för och inte skiter i allt bara för att de inte råkar va i tjänst. Vissa tror ju de e michael schumacher o kan riskera andra medtrafikanters liv bäst de vill....(sägas ska väl att jag inte vet hur aktivt du körde men, generellt sett) Batongwhip skulle inte sitta fel heller om man beter sig så... enligt mig förstås.
Senast redigerat av Epitaph (8 mars 2007)

135 Inlägg
8 mars 2007
Hur smart är det att åka brett på en 30 väg utanför en skola i 70km/h?
Skulle jag stanna någon och fråga vad personen sysslar med eftersom det finns barn i närheten och får som svar "du kan dra åt helvete, du är ingen snut i alla fall" skulle jag bli djävulskt förbannad. Det handlar inte om maktmissbruk och attitydsproblem, det handlar om säkerhet för andra människors liv!

Det är inte häftigt att ha attityd mot personer som faktiskt har rätt.. tänk efter lite!
Försök att ha lite ödmjukhet.. folk hoppar inte på en och skäller ut en för ingenting..

Helt rätt i vad han säger! helt fel av folk som inte kan respektera omgivningen! ut och bränn på en stormarknads parkering på kvällarna eller inhängnat! Och JA poliser är "poliser" 24/7 dom har skyldighet att ingripa om dom ser någon bryta mot sveriges rikes lag.  Om dom inte gör det kan dom själva bli staffade om något skulle ha hänt ifall dom inte hade igripit. dom har lika mycket befogenheter då som i tjänst (var på polisens info.möte igår)

199 Inlägg
8 mars 2007
endorfinslaven skrev:
Men jag tycker att det ofta är småsaker de jagar upp sig för..
Kör bil utomlands rätt mkt och tycker att mindre regelrätt körning löser många problem jämfört med det svenska stelbenta sättet.. Har man en bil som är tiptopp mekaniskt och inget annat att oroa sig över då kan man vara syrlig gentemot farbror blå.. utan och sova illa på nätterna..

Blev sugen att åka till en bilhandlare och köpa en ny bil för då gäller ju inte trafiklagarna enligt din uppfattning.

För övrigt, folk som har taskiga attityder när de gjort något som de vet är fel: VÄX UPP!
Senast redigerat av peternb84 (8 mars 2007)

231 Inlägg
8 mars 2007
Polisen har inte samma befogenheter som när de är i tjänst..däremot e de ju lätt för honom att kalla på backup;) hehe så de gäller o vara snabb o kunna sin omgivning..hehe

18 Inlägg
8 mars 2007
LillNaisarn skrev:
Polisen får inte ge en böter och dylikt då dom är själv, samma får dom inte eskortera och dylikt då dom åker själv,

men sen vad dom gör som dom får och inte får är en annan sak,

Får dom verkligen inte ge böter när dom e själva? jag åkte på 2800kr av en ensam polis!

3 Inlägg
8 mars 2007
Hmm.. Det är ju faktiskt jättekul att köra snabbt. Och så länge man gör det på motorväg, landsväg och andra ställen där det är gles trafik och den enda som kan bli drabbad av det är en själv så tycker jag att polisen ska vara lite mer förlåtande. Det är ju löjligt att de står på motorvägen med laser och plockar kortet från folk som kör i 142km/t... Har man en trafikfarlig eller väldigt gammal bil så ska den självklart inte framföras i de hastigheterna, men t.o.m. en ny "vanlig volvo" har idag så pass bra väghållning och bromsar att det faktiskt inte är någon större fara. Vi har förlegade hastigheter i det här landet som bestämdes för väldigt länge sedan. Nä, jag tycker att de borde höja hastighetsgränserna på många 90 och 110-vägar. Isf skulle ju "brotten" minska där. Lägg krutet på att kolla farten i städer istället. Självklart ska man respektera 30-gränser, och 50 i villaområden kan ibland kännas för fort, men på många trafikleder genom städer så är det 50, fast de är breda och stora och i stort sett utformade som motorvägar, där kan man gott "lägga på momsen".

Jag tycker killen som startade tråden gjorde fel eftersom han var otrevlig, men man kan inte dömma hans körning utan att ha sett den.
Själv brukar jag alltid vara trevlig och tillmötesgående mot polisen, men det spelar liksom ingen roll - de tar ju kortet ändå om de vill. Mindre förseelser kan man dock ha tur att slippa undan om man spelar sina kort rätt.

Hur vore det förresten att sätta böter på folk som kör för långsamt och stoppar upp trafiken så att det blir en massa omkörningar istället? Jag körde från varberg en gång (smal 70 och 90 väg), och framför mig låg en lååång orm med bilar. Det gick i 50km/t oavsett vad som stod på skyltarna. Efter 5 min fick jag nog och började beta av dem en efter en (självklart så hade en del av dem redan fått samma idé, men eftersom jag låg typ 20 bilar bak så var det en hel del framför mig fortfarande)... När jag till slut kom fram till stoppklossen och trodde att jag skulle få se en traktor eller nåt, så hittar jag EN VOLVO 855! En gubbe över 60år i stora glasögon som sitter och ser helt borta ut. Jag tänkte att det måste vara fel på människan (eller om han kanske var full?) för solen sken och det var torrt och fint ute och ingen trafik förutom den som låg bakom honom, fanns ingen anledning alls att köra i 50 på 90 väg, så jag ringde polisen (kan berott på att jag var RIKTIGT förbannad på att gubbjävlen var idiot). Det roliga nu var att polisen inte ens svarade. Jag provade två gånger, kom fram till växeln, men sedan när de kopplade mig vidare så gick det en jäkla massa signaler, men ingen svarade. Har någon varit med om något liknande? Tur att det inte var något allvarligare man ville polisen....

33 Inlägg
8 mars 2007
men hörru... farsan e polis.. har för mig att om dom inte e i tjäns så kan dom inte göra nått...
stannade satfan framför dig så ja visst men han kan inte gör<a ett jävla skit om karln inte e i tjänst... hängde me farsan på en biljackt utanför tjänst å då ringde han bara till patrullen som sedan stoppade killen... men fan e han inte i tjänst kan han inte göra mkt... om inte idioten drar upp blocket ur bakfickan då vet ja inte... skit samma ee fulll när ja skriver de här så kanske inte begriper va frågan var... grogghej

LillNaisarn
8 mars 2007
Freddddee skrev:
LillNaisarn skrev:

men sen vad dom gör som dom får och inte får är en annan sak,

Får dom verkligen inte ge böter när dom e själva? jag åkte på 2800kr av en ensam polis!

jag är inte heeeelt 100% säker , men dom får ju inte jaga och dylikt så jag antar att dom inte heller får själv ge böter men jag kan ha fel så,

Sök