3288
Sök

Polis som inte är i tjänst vad för befogenheter har han

671 Inlägg
6 mars 2007
Trådstartare
Häromdagen så stoppade en man mig med sin V70(liten pojke satt bredvid)...
Vet ej om han ville visa sin makt som så många Poliser tyckts ha ett uppdämt behov av att göra.

Men till händelsen jag körde lite aktivt och han tyckte inte om det utan låste upp vägen framför mig. Han steg ur bilen och började gorma som de vanligtvis gör. Alldeles uppstressad nästan hyperventilerande så började han rota i sin plånbok och fick med skakiga (adrenalinpump som de ofta verkar få) händer fram sitt polisleg. När jag ser det säger jag bara HA ! ,, du är inte i tjänst nu så jag skiter i vad du säger,,, !
Skickade upp rutan och åkte därifrån, tokfan började följa efter genom stadens gator..
Jag åkte ut på en snabbare större säkrare väg för att han inte skulle hinna kalla på sina kollegor.
Drog där ifrån honom.....

Kompisen trodde att han även ur tjänst har befogenheter,, jag tror det icke är så..
Någon som vet ?
Endorfin e livet..

Leg. Spådam
816 Inlägg
6 mars 2007
Poliser som inte är i tjänst är som vilken person som helst.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.

Kapten Långsam
185 Inlägg
6 mars 2007
Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men en polis ska väl alltid ingripa om de ser något hända? Samma befogenheter som i tjänst tror jag att de har, men det är väl lite svårare att bevisa att du svinkörde när han inte sitter i polisbilen...

Säl-Tämjare...
1 024 Inlägg
6 mars 2007
Jag har också hört att de ha vissa befogenheter när de inte är i tjänst, men jag har även hört att en polis som inte är i tjänst, får aldrig göra något på egen hand, om det gäller trafik och så, skillnad är det ju om det är mord eller rån. Han måste kontakta de som är i tjänst och sen hålla sig undan.

men som sagt, jag kanske har fel

ska kolla med en snut jag känner, det är ju väldigt intressant big_smile
Senast redigerat av P-G (6 mars 2007)

Vilket jävla drag :)

533 Inlägg
6 mars 2007
De har ett utökat ansvar även utanför tjänst...och kan göra livet surt för ALLA som inte uppför sig.

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
6 mars 2007
dom ska som sagt stoppa ett brott dom ser.
men del poliser tar allt på lite för mycket allvar

gjorde en snygg grej häromdagen ¨
höll en serie sladdar in på den lokala bensinmacken och det gick så brett man bara kunde åka..men sen kommer en v70 modell nyare in och parkerar brevid mig
och ser en sur gubbe som jag känner igen och är farsa till en gammal klasskompis och vet att han är polis
och han var på väg ur bilen så jag fick se till att tappa bort honom
för han försökte åka efter när jag åkte smile
bara skita i dom när dom dummar sig

Kör fort så hinner inget hända...

397 Inlägg
6 mars 2007
"säger jag bara HA ! ,, du är inte i tjänst nu så jag skiter i vad du säger,,, ! "

Jag förstår inte vad det är för fel på vissa..
Det spelar ingen roll om personen som stoppar dig är polis eller privatperson,
kör du som ett svin, vilket du säkerligen gjort så borde du inse själv att det är fel!
(även fast det är roligt)

Jag kör inte alltid själv helt lagligt och har blivit stoppad av privatpersoner
och polis och ALLTID varit trevlig och till och med bett om ursäkt eftersom
alla gånger inte alltid varit speciellt smarta.
EN gång har jag bett en civilpolis visa sin polislegitimation
vilket dem måste på begäran.

Fråga:

Hur smart är det att åka brett på en 30 väg utanför en skola i 70km/h?
Skulle jag stanna någon och fråga vad personen sysslar med eftersom det finns barn i närheten och får som svar "du kan dra åt helvete, du är ingen snut i alla fall" skulle jag bli djävulskt förbannad. Det handlar inte om maktmissbruk och attitydsproblem, det handlar om säkerhet för andra människors liv!

Det är inte häftigt att ha attityd mot personer som faktiskt har rätt.. tänk efter lite!
Försök att ha lite ödmjukhet.. folk hoppar inte på en och skäller ut en för ingenting..

Hälsningar / Stoffe

Yrkesförare
1 073 Inlägg
6 mars 2007
En polis skall alltid rapportera brott 24 timmar om dygnet även utanför tjänsten.
Tror du kan ligga illa till det om det vill sig illa.
Senast redigerat av Tega (6 mars 2007)

Pan
6 mars 2007
När jag ser det säger jag bara HA ! ,, du är inte i tjänst nu så jag skiter i vad du säger,,, !

haha kyligt tongue Vet en kille som buskörde lite och körde om en gubbe sen körde gubbe om honom och vinkade in killen åt kanten sen kom gubben fram och gav han en smäll på käften och svor lite eller nått.. Sen det där med befogenheter har jag ingen aning om kan ju vara bra att veta fall det händer någon gång. Är ju surt att åka dit på något som han inte kan sätta dit en för egentligen.
Senast redigerat av Pan (6 mars 2007)

DRIVER @ HWR.se
621 Inlägg
6 mars 2007
Tega skrev:
En polis skall alltid rapportera brott 24 timmar om dygnet även utanför tjänsten.

Ja, då äre ju smitning åxå, då ryker ju tom lappen.

Sen är ju inte frågan vad man gjort, utan vad som kan bevisas!!!

- V8 - 4 ever . . .

LillNaisarn
6 mars 2007
Polisen får inte ge en böter och dylikt då dom är själv, samma får dom inte eskortera och dylikt då dom åker själv,

men sen vad dom gör som dom får och inte får är en annan sak,

250 Inlägg
6 mars 2007
Många här som inte vet vad dom pratar om. En polis måste alltid ingripa när han ser ett brott. Dom får även ge bötesföreläggande när dom är själv, men då blir det en bevisfråga. En polis kan aldrig ge böter, du har alltid rätt att neka, men då blir det domstolssak av det hela.
Senast redigerat av newkie (6 mars 2007)

------------------------------------------------------

250 Inlägg
6 mars 2007
Hurricane skrev:
Tega skrev:

Det är inte smitning då det endast gäller vid trafikolycka. Däremot så är det Uderlåtenhet att stanna vid polismans tecken.

Men man ligger rätt illa till i vilket fall som hälst. Hoppas för din skulle att han inte skrev upp plåtnummer osv...

BMW Power
2 362 Inlägg
6 mars 2007
newkie skrev:
Hurricane skrev:
Tega skrev:

Det är inte smitning då det endast gäller vid trafikolycka. Däremot så är det Uderlåtenhet att stanna vid polismans tecken.

Men man ligger rätt illa till i vilket fall som hälst. Hoppas för din skulle att han inte skrev upp plåtnummer osv...

Inte smitning? vad kallar du det då om en polis jagar en bil i höga farten och bilen kör ifrån en snut? hmm wink

(nu menar jag inte trådskaparens händelse)

BMW, bogsering med wire :/

DRIVER @ HWR.se
621 Inlägg
6 mars 2007
Japp stämmer men om man tänker på trådskaparens syrliga ton mot polisen
(som ej var i tjänst).
Så skulle inte jag vilja va honom när han träffar samma polis igen (i tjänst).

Risken finns ju för att det hålls ett extra öga på bilen i fråga +
att dom säkerligen tycker bilen behöver ett par flygande besiktningar
när läge ges.

Men de är ju bara mina spekulationer!! smile

- V8 - 4 ever . . .

250 Inlägg
6 mars 2007
FugitivE skrev:
newkie skrev:
Hurricane skrev:

Inte smitning? vad kallar du det då om en polis jagar en bil i höga farten och bilen kör ifrån en snut? hmm wink

(nu menar jag inte trådskaparens händelse)

Man kallar det vad jag skrev. Smitning gäller bara vid en trafikolycka. Uderlåtenhet att stanna vid polismans tecken heter det.

Svetsare
80 Inlägg
6 mars 2007
så fort polisen visar sin bricka går han/hon i tjänst!

Det ska va TYSKT!!!

250 Inlägg
6 mars 2007
Vill bara sticka in med ett bevis för vad jag menar...

http://www.trafikjuristen.se/korkorting … lelse4.htm

397 Inlägg
6 mars 2007
P_Svensson skrev:
så fort polisen visar sin bricka går han/hon i tjänst!

Stämmer!

LillNaisarn
6 mars 2007
newkie skrev:
Många här som inte vet vad dom pratar om. En polis måste alltid ingripa när han ser ett brott. Dom får även ge bötesföreläggande när dom är själv, men då blir det en bevisfråga. En polis kan aldrig ge böter, du har alltid rätt att neka, men då blir det domstolssak av det hela.

Jag har då lärt mig så att dom INTE får ge böter då dom är själva eller sånt ! har aldrig själv heller varit med om det men det vet jag inte till 100% dock,

men jag VET att dom INTE får eskortera folk och sånt själv så mkt kan jag tala om smile

Sök