Tjenare, har varit och kollat på en 164 men jag är tveksam till en del och har ingen erfarenhet av gamla volvo vagnar så lite råd av folk som vet något hade varit värt mycket!
Bilen i fråga är alltså en 164 från 69 med nya tänddelar och bakbromar, den är nybesad i vår.
När jag kom dit hade han nyss kört för den va varm ( !!!) där började jag bli lite misstänksam.
Motorn såg även ut att vara skapligt nytvättad men hunnit läcka olja på blocket utan att ha hunnit blivit smutsig än, kanske inget att oroa sig över? ägaren påstår att den inte drar olja.
han sa att knutkorset va dålig och behövdes bytas och därigenom klunkade kardanen, men när jag åkte i baksätet hördes ett ljud från växellådan som lät ungefär som när man backar ( fast lägre) eller som om lådan hade rakskurna drev, den va lätt att växla med och synkningarna kändes fräscha.. förutom ljudet kändes lådan väldigt fräsch.
Är det vanligt att lådan viner lite? försökt googla men inte hittat så mycket vettigt.
tyckte även den kändes rätt slö, tyckte inte direkt det hände så mycket när jag gasade på i 50 på varken 3:an eller 4:an.
den har gått 20 000mil och är rollad svart ( dock ser lacken bra ut för att vara rollad)
hur mycket kan den vara värd? eller ska man bara låta den vara?
Är sugen på den men om lådan är dålig känns det som om det kan vara ett dåligt köp då m400 verkar vara svåra att få tag i!
Tacksam för svar!
![smile](img/smilies/smile.png)