3099
Sök

Turbo med sjukt tidig spool up?!

87 Inlägg
20 juli 2012
Trådstartare
#1
Hejsan!
Frågan är rätt simpel, någon som kan tipsa mig om en turbo med sjukt tidig spool-up så att jag får ett ladd så tidigt det bara går.

Är glad för alla svar jag får, tack på förhand.


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
20 juli 2012
#2
Ju mindre turbo ju tidigare spool up?
En diesel turbo kanske?
På tds:en jag hade så hade jag 2bar vid 1600-1700rpm.
Finns ett klipp på min sida där man ser hur snabbt laddet kommer redan vid 1600rpm.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

One Man Clan
4 287 Inlägg
20 juli 2012
#3
Tjernstrom skrev:
Hejsan!
Frågan är rätt simpel, någon som kan tipsa mig om en turbo med sjukt tidig spool-up så att jag får ett ladd så tidigt det bara går.

Är glad för alla svar jag får, tack på förhand.

säg vad den ska sitta på för motor och vilken effekt du söker så får du nog bättre svar.

själv föredrar jag borg warner turbosar dom räcker till 4-500 hästar om vi pratar lilla aggregaten s200g turbosarna.

s300 turbosarna räcker väl bortåt 7-800hundra tror jag med rätt kompressorhjul.


926 Inlägg
20 juli 2012
#4
MEN det är alltid en kompromiss. Sent eller tidigt. Att få både och är ingenting man får gratis.
SÅ krävs det är grundmotorn är någolunda rapp på låga varv från början, så det finns någon gas som kan skjuta igång turbon.

Tidigt tryck blir ofta på bekostnad på spikning och extremt höga gastryck. Vilket gör att man måste sänka maxeffekten.
När det kommer till kritan är det inte så kul som det låter.

Mats

Dr. Turbo
459 Inlägg
21 juli 2012
#5
Om man ska beräkna en turbo för bästa spoolup så måste man veta hur mycket effekt man eftersträvar, på vilket bränsle man ska köra samt ungefärligt laddtryck på sin motor för att uppnå den effekten.
Sen hur vill man karaktären ska vara? Kör man driftning t.ex så vill man gärna ha lågt trim på turbinen för att turbon ska smyga upp i ladd mycket snyggare. Kör man dragrace så är det inte lika viktigt hur snällt laddet kommer så där kan man köra lite högre trim på turbinen.
Sen finns det några saker som alltid man ska eftersträva om man letar tidig spool.
Twinscroll avgashus och Ported shroud är 2 saker som är ett "absolut måste". Twinscroll är dock svårt på en motor som inte går pulssplitta.
Kullager har även fördelar om de används på rätt sätt men tyvärr är de ibland bara ett försäljningsknep.


KHRacing
22 juli 2012
#6
Preciscion 6262 under 7000kr hemma med lite tur, finns på EBAY

1 422 Inlägg
22 juli 2012
#7
marwin_of_sweden skrev:
Ju mindre turbo ju tidigare spool up?
En diesel turbo kanske?
På tds:en jag hade så hade jag 2bar vid 1600-1700rpm.
Finns ett klipp på min sida där man ser hur snabbt laddet kommer redan vid 1600rpm.

Diesel kan man inte riktigt jämföra med då de har en helt annan kompression och avgashastighet(tryck) än vad en bensinare har vilket gör att de kan spoola snabbare.

Sedan är det ju viktigt att veta effektmål, vilken motor den ska sitta på och vad beräknar du som tidigt laddtryck? Kullagrade agg spoolar snabbare, det är ju en sak jag kan säga men för att rekommendera agg så är det bäst att veta effektmål och motor.
Senast redigerat av cheffer (22 juli 2012)



Sök