2875
Sök

Basen hänger sig... Behöver hjälp...

10 Inlägg
3 juli 2012
Trådstartare
Hej alla garagare smile !

När man drar upp volymen (typ till 25 på min stereo) så tar det kanske 2 sekunder - 2 minut sen hänger sig basen i ett läge där den brummar (högt som f*n) konstant tills man stänger av stereon. Om man sedan slår på stereon igen så fortsätter den brumma som innan man slog av den, men om man väntar några timmar (kanske 3h)och slår igång stereon så funkar de som vanligt (om man kör låg volym dvs.) När den väl har hängt sig så börjar protectlampan lysa på steget.

Basen brummar lika högt när man skruvar ner eller upp volymen. Fast man kan fortfarande höra musiken från de övriga högtalarna i bilen som vanligt.

Tror de kan vara något med steget men är inte säker för 5 öre... sad

Tacksam som fan för hjälp,
Yolo.

63 Inlägg
3 juli 2012
Vad e det för steg? skick på rca kablar?

370 Inlägg
3 juli 2012
vad är det för steg? har du bra jord? testat byta rca-kablar? smile

10 Inlägg
10 juli 2012
Trådstartare
M44ltie skrev:

brrr skrev:

Helt nya rca kablar från biltema, borde väll fungera ändå, trots biltema?

Jorden är bra nu, sitter i ramen. Förut så satt den åt hel*te. Kanske förstörde steget när jag hade kass jord?

Steget vet jag inte riktigt... Kommer inte ihåg var det är för effekt (eller vad det nu heter) på det men det skall räcka till den basen jag har. Köptes för 3 år sedan av en kostnad mellan 1000 - 2000 kr. Steget hörde ihop med baslådan, samma märke. Vet inte märket men kan kolla upp ifall det har någon betydelse? smile Det är iaf inget kina/ random märke, så mycket vet jag.

Är ingen expert på dehär med ljud och el som ni kanske ser. wink Vill bara lyssna och njuta men det är svårt när man inte kan skruva upp volymen utan att basen flippar ur hmm

370 Inlägg
10 juli 2012
Yolo skrev:
M44ltie skrev:

brrr skrev:

Helt nya rca kablar från biltema, borde väll fungera ändå, trots biltema?

Jorden är bra nu, sitter i ramen. Förut så satt den åt hel*te. Kanske förstörde steget när jag hade kass jord?

Steget vet jag inte riktigt... Kommer inte ihåg var det är för effekt (eller vad det nu heter) på det men det skall räcka till den basen jag har. Köptes för 3 år sedan av en kostnad mellan 1000 - 2000 kr. Steget hörde ihop med baslådan, samma märke. Vet inte märket men kan kolla upp ifall det har någon betydelse? smile Det är iaf inget kina/ random märke, så mycket vet jag.

Är ingen expert på dehär med ljud och el som ni kanske ser. wink Vill bara lyssna och njuta men det är svårt när man inte kan skruva upp volymen utan att basen flippar ur hmm

okej, har du haft rca-kablarna inkopplade med dålig jord tidigare? det kan vara bränd signal-jord, testa byta rca-kablar och funkar inte det kan signaljorden i spelaren ha brunnit, då kan du kanske låna någons spelare och se om det blir bättre? smile

2 Inlägg
12 juli 2012
M44ltie skrev:

Basen heter rockford fosgate prime r1l-2x12.
2-ohm total impedance
100-300 watts RMS (600 watts peak power)

Slutsteget är ett monoblock som heter "alpha" eller något liknande och är i klass-D eller vad det nu heter.
Men om det var 500W peak eller 500W RMS kommer jag inte ihåg.(tror dock mest på 500W peak)
Sen sitter det en 25 Amperes säkring i slutsteget, så borde inte den gå innan något bränns sönder i slutsteget?
Senast redigerat av wilpen1 (14 juli 2012)

10 Inlägg
14 juli 2012
Trådstartare
M44ltie skrev:
okej, har du haft rca-kablarna inkopplade med dålig jord tidigare? det kan vara bränd signal-jord, testa byta rca-kablar och funkar inte det kan signaljorden i spelaren ha brunnit, då kan du kanske låna någons spelare och se om det blir bättre? smile

Okej, låter vettigt! tack för tipset. Återkommer om det fungerar efter bytet eller ej smile

Btw, jag kan höja volymen mer utan att det flippar ur om jag drar ner V (Volt?, från 0.3 till 8?) reglaget på steget. Vad indikerar de på?

De är wilpen1's steg+bas. Min irl poolare, om ni undrar smile.

21 761 Inlägg
15 juli 2012
Gör spänningsmätningar direkt på steget och gör även en korrekt inställning av stegets gainkontroll, risken är stor att steget blir överbelastat när gainen är uppvriden på max.

Hör med wilpen1 vad han har fått råd om. smile

10 Inlägg
16 juli 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Gör spänningsmätningar direkt på steget och gör även en korrekt inställning av stegets gainkontroll, risken är stor att steget blir överbelastat när gainen är uppvriden på max.

Hör med wilpen1 vad han har fått råd om. smile

Aa tack som fan för tipset. Ska testas imorrn!

10 Inlägg
16 juli 2012
Trådstartare
Har testat nu och spänningarna verkar vara ok! fick samma på batteriet som på steget även när man drog på hög musik. Testade även att dra ut rca kablarna när det hängde sig och det fortsatte, så de verkar inte vara det heller? Vi får inte bort hängningen heller när den väl har hängt sig... Vi testade med allt möjligt. Dra ut rca, koppla bort strömmen, m.m. men det går inte bort utan bara fortsätter trots att vi startar om steget etc... Så det är väll bara att vänta nån timme för att testa igen. Börjar bli less på det här.

242 Inlägg
16 juli 2012
om basen hänger kvar fast strömmen till steget är bortkopplat så skulle jag gissa på att det är fel på basen, men det är bara en gissning tongue
har du möjlighet att testa med någon annan bas?

16 197 Inlägg
16 juli 2012
tror snarare att de är fel på steget..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

21 761 Inlägg
16 juli 2012
Jag och wilpen1 har PM:at mellan varandra några gånger och han funderade på ett nytt steg, men jag ville hellre vänta tills tex spänningen blev uppmätt så att det inte blev ett "onödigt" köp. Nu visar det sig att spänningen är bra, då är det nog steget som bråkar.

Yolo: Det borde funka att mäta spänningen på stegets högtalarutgångar och se om det ger ut signalspänning. När det där händer, plocka då loss högtalarkablarna+lågnivåkablarna från steget och mät med multimetern (ställd i läge för växelspänning) direkt på stegets högtalarutgångar.

När lågnivåkablarna plockas bort så ska steget rimligtvis inte ge ut någon signal på utgångarna, är det en spänning på flera volt så kan man anse att steget är dåligt. smile

Voodoo
1 444 Inlägg
16 juli 2012
Testa ställ upp subsonicen  på steget  troligen kmr de hjälpa

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

10 Inlägg
23 juli 2012
Trådstartare
Tack för alla fina tips och ideer nu har jag fixat problemet!

Åkte och hörde med en butik som säljer och monterar billjud. Gubben där var mycket trevlig och hjälpte mig med en gång. Han mätte alla spänningar och kollade kabeldragningarna och kom fram till att det var steget som strulade och inget annat.

Han sa även att steget jag hade var skit eftersom det var av märket GAS. Han sa att GAS var av dålig kvalitet (visste jag inte innan) och att han aldrig skulle köpa in något av GAS till sin butik, haha... Så jag köpte ett nytt steg på 600W max och 350W RMS av märket KENWOOD. Så nu fungerar ljudet utmärkt utan hängningar och krångel.

Frågan är nu, Är det värt att byta ut steget jag köpte mot ett dyrare (700kr skillnad) som ligger på 1000W MAX och 500W RMS till min bas på 2x12" 100-300 watts RMS (600 watts MAX peak power)

Alltså:
Det billigare steget (1300kr)
600W MAX peak.
350W RMS.
ELLER
Det dyrare (2000kr)
1000W MAX peak.
500W RMS.
+ Lite mer inställningar och diverse ny teknik.
TILL
2 * 12" Basar
på 100-300 watts RMS (600 watts MAX peak power)?

Frågade han i butiken och han sa att det var svårt att svara på och att jag skulle få byta till det dyrare om jag kom tillbaka på öppet köp om jag var missnöjd.

Är ganska nöjd med det billigare steget men vet inte om det blir stor skillnad med det dyrare? Vad tror ni?

Sök