3893
Sök

Hjälp med backventil saab 9-5

41 Inlägg
28 juli 2012
Trådstartare
#1
Var och lämnade in bilen på ett annat ställe igår och fick ut felkoder som lyder

PO444 Evap ventil avbrott eller kortslutning till jord

p1662 Magnetventil för laddtrycksbegräsning avbrott eller kortslutning till jord.


Magnetventil har jag beställt ny och får idag, men evap ventilen vad är det för något? Hittar massa olika på google, vad jag uppfattat det som så är det de blåa ventilerna som sitter vid spjällhuset där? Men blir inte klok på hur många där e eller vilken modell jag ska ha om det nu ens är dem, så vore hyggligt om någon kunde förklara vilka jag ska köpa och byta.

Mvh

George
1 956 Inlägg
28 juli 2012
#2
G1zm0 skrev:
Var och lämnade in bilen på ett annat ställe igår och fick ut felkoder som lyder

PO444 Evap ventil avbrott eller kortslutning till jord

p1662 Magnetventil för laddtrycksbegräsning avbrott eller kortslutning till jord.


Magnetventil har jag beställt ny och får idag, men evap ventilen vad är det för något? Hittar massa olika på google, vad jag uppfattat det som så är det de blåa ventilerna som sitter vid spjällhuset där? Men blir inte klok på hur många där e eller vilken modell jag ska ha om det nu ens är dem, så vore hyggligt om någon kunde förklara vilka jag ska köpa och byta.

Mvh

Det borde vara ventilen som sitter på LMM.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

41 Inlägg
29 juli 2012
Trådstartare
#3
Läste mig till att om ventilerna är kassa så kan man rycka R slangen och går den då som den ska så är det dem det är fel på. Har gjort det nu med nya magnetventilen och fortfarande samma symptom, bilen dör ofta när man kopplar, tappat en massa effekt, stämplar jag fullt så misständer den. Så nu vettifan vad jag ska göra

George
1 956 Inlägg
29 juli 2012
#4
Finns inte så mycket förutom att kolla alla slangar byta stift och prova annan tändkassett
Kolla även efter läckage.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

41 Inlägg
29 juli 2012
Trådstartare
#5
Har kollat alla slangar, bytat stift och kasett, provat dra LMM fortfarande ingen skillnad :S

Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 juli 2012
#6
vad för stift? o det var en svart kasett du bytte till va?


Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 juli 2012
#7
din ventil, som liknar MV kan vara trasig, sitter innan de blå backventilerna, därav den översta felkoden


41 Inlägg
29 juli 2012
Trådstartare
#8
Har inte namnet på stiften i huvet, de slutade på ngs 11 eller något liknande, det är rätt stift det är jag 100 på, var samma stift som satt i redan dessutom. Och givetvis svart tändkasett. Var sitter de på backventilerna någonstans?

Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 juli 2012
#9
på vänster sida, 2 blåa backventiler, på den finns det ett T kors som går till en MV liknande grej, byt den


41 Inlägg
29 juli 2012
Trådstartare
#10
Den mv liknande grejen jag ska byta eller de två blå med?

Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 juli 2012
#11
bara den MV liknande, o sen själva MV,


George
1 956 Inlägg
29 juli 2012
#12
Dom blå kan du kontrollera genom att Ta loss och blåsa igenom. Sitter dom fast så smörj och blås med tryckluft.
Köpa original är otroligt dyrt. Nått på nästan 3k!!

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 juli 2012
#13
annars köper man hos VAG o får nytt för ca 400kr



Sök