3116
Sök

Dags att byta till sportbromsa på min Toledo 1,8T. Men frågan är vilka?

27 Inlägg
2 augusti 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Har en Seat Toledo 1,8 20vt - 180hk.
Har märkt av att hela jäkla bilen skakar när jag bromsar in vid högre hastigheter.
Kollade upp vad det kunde vara så sägs det att det är dags att byta bromsar.

Har funderat på att köpa in sportbromsar, men frågan är då vilka skulle vara bäst för min bil?
Och då pratar jag om ett helt komplett bromskit.

Har ni några förslag så kom gärna med förslag och pris, och spec saker man ska tänka på vid byte från orginal till sportsats.
Alla förslag är bra. Vill gärna få det gjort innan hösten kommer.

Tack tack!
Senast redigerat av CrossOver_Man (2 augusti 2012)

Evildan
2 augusti 2012
#2
Är felet undersökt och hittat eller är det ren spekulation?
Har du undersökt om det är något glapp i framvagnen såsom en spindelled, styrled, för då kan du få dessa skakningar utan att det är skeva bromsskivor.

27 Inlägg
2 augusti 2012
Trådstartare
#3
Inte direkt på plats.
Men pratade med dem på seat verkstan o de trodde det kunde vara bromsarna.
men jag ska dit imorgon så får de kolla på den innan vi börjar med något.
ifall det skulle vara styrled eller spindelled - är det billigt att byta eller är det svindyrt som allt annat??

27 Inlägg
6 augusti 2012
Trådstartare
#4
Hej igen. Har kollat upp vad det är och det är skivorna fram som
behöver bytas. Har tittat på ett sport kit som dessutom är billigare
än original skivorna.
Hittat ett par Zimmerman skivor-slitsade eller borrade-man väljer själv.
Med EBC redsuff, belägg runtom.
Så nu är frågan? Ska man ha slitsat eller borrat?
Vilket är bäst?
Bilen körs ganska lugnt. Aldrig bana eller liknande.
Alla förslag är öppna?

Kokar ris
923 Inlägg
6 augusti 2012
#5
slitsat skulle jag välja, men redstuff belägg för lugn körning? nja, är du säker på att det blir billigare med "sport"bromsar istället för vanliga?

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

27 Inlägg
7 augusti 2012
Trådstartare
#6
Japp. Om jag tog original skivor enbart bara fram + arbete så skulle det kosta mig ca 5000kr på Seat verkstaden.
Köper jag detta kit får jag skivor och belägg för samtliga hjul för 4200kr
Då kan jag hellre lägga ut en tusenlapp extra för att montera dessa
så vet jag att jag har nytt runtom.
Men du föreslår slitsade? För att...?

3 120 Inlägg
7 augusti 2012
#7
CrossOver_Man skrev:
Japp. Om jag tog original skivor enbart bara fram + arbete så skulle det kosta mig ca 5000kr på Seat verkstaden.
Köper jag detta kit får jag skivor och belägg för samtliga hjul för 4200kr
Då kan jag hellre lägga ut en tusenlapp extra för att montera dessa
så vet jag att jag har nytt runtom.
Men du föreslår slitsade? För att...?

Slitsade skivor tenderar inte att spricka som hålborrade kan göra.



Sök