2815
Sök

10" 12" 15"?

48 Inlägg
8 mars 2007
#21
var nere på totalljud igår och köpte 2 10" och då sa jag att jag ville ha snabb bas med tanke på min musiksmak men då sa killen att det hänger inte på basen..det beror på lådan...mindre låda..snabbare bas och tvärt om.


10 287 Inlägg
9 mars 2007
#22
Se: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=36701

Skär du basen som en sub-bas med typ 80Hz så kan du aldrig få snabbare bas än dessa 80Hz.

Och med lådor så handlar det om anpassning - inte att bygga en liten låda i sig.

/Göran

Pebexxa skrev:
var nere på totalljud igår och köpte 2 10" och då sa jag att jag ville ha snabb bas med tanke på min musiksmak men då sa killen att det hänger inte på basen..det beror på lådan...mindre låda..snabbare bas och tvärt om.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Smålänning
7 882 Inlägg
9 mars 2007
#23
Varför skulle man vilja ha snärt i basen och snabb bas? Är det inte så att basarna ska ta dom låga frekvenserna från typ 100 HZ och nedåt?

Så har jag fått lära mig, men jag är inte alls insatt.

Sen är det väll mellanregistret och diskanten som ka ta hand om dom snabba och höga ljuden?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

21 761 Inlägg
9 mars 2007
#24
Folk kanske menar lite olika när man pratar om snärtbas och att basen ska vara "snabb". Att ha en snabb bas handlar egentligen om att bastonerna ska synkronisera med den högre basen, alltså när det blir tex ett snärtigt basdunk och en låg baston samtidigt så ska basen inte släpa efter. Gör den det så upplever man basen som långsam.

Med snärtig bas så kan det vara så att en del menar själva basdunket vid tex diskomusik, det dunket brukar låta lite snärtigare. Som Sharky har skrivit i flera trådar så ligger egentligen den snärtiga basen i midbasregistret och då är det framsystemet(eller eventuella hatthyllehögtalare)som ska spela dessa saker, frekvenser som är högre än 80-100 Hz alltså.
Senast redigerat av Drönirettab (9 mars 2007)

742 Inlägg
9 mars 2007
#25
Vill du ha en "snärtig" bas så måste du ha ett kraftigt steg! Slutstegen måste ha hög dämpfaktor samt kunna leverera mycket effekt! När du maxar steget tappar steget nästan all kontroll och det låter "okontrollerar". Så köp ett steg som velererar betydligt mer an vad basarna tål, kanske 2-3kw! (går med mindre steg ochså, allt hänger på hur högt du vill spela)

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab

8 Inlägg
9 mars 2007
#26
jag kan bara hålla med gonji08. själv har jag en cerwin-vega 15" bas i portad låda och driver den med ett apin v12 steg det låter ruggit mafigt. jag lysnar på mycket black metall och då krävs att basen e rapp och går på djupet. anars blir det grötigt.

// mvh jens.


NO SHAME RACING CREW
162 Inlägg
13 mars 2007
Trådstartare
#27
Är det någon som vet en sida eller orkar skiva vad alla förkortningar betyder som :

Fs: 36,74 hz
Re: 3,70 ohm
Qes: 0,46
Qms: 5,08
Qts: 0,42
Vas: 36,13 litr
Cms: 96,31 uM/n
BL: 18,93 TM
no: 0,37 %
Mms: 194,77 Gram
Sd: 0,0514 sq.m
Zmax: 44,19 ohm
EBP: 115,15

Sen undrar jag hur många basar man kan koppla in på ett 2-kanaligt steg?
Senast redigerat av speedfight89 (13 mars 2007)

För att bli gammal och erfaren måste man vara ung och galen.
/ Sunken

21 761 Inlägg
13 mars 2007
#28
Fs= Elementets egenresonans.
Re= Talspolens likströmsresistans.
Qes= Elementets elektriska Q-värde.
Qms= Elementets mekniska Q-värde.
Qts= Elementets totala Q-värde.
Vas= Den mängd luft som har samma fjädringsmjukhet som konens upphängning.
Cms= Konupphängningens fjädringshårdhet(väldigt osäker på detta).
BL= Magnetmotorstyrka, hur starkt magnetfält som styr talspolen.
no= Verkningsgrad i fri luft, anges i procent istället för dB. Kan lätt räknas om till dB.
Mms= Konens totala vikt.
Sd= Konens area.
Zmax= Impedans vid Fs i fri luft(är lite osäker).

EBP= Efficiency Bandwidth Product(Fs/Qes). Ett slags mått som visar ungefär vilken lådtyp som borde passa basen bra. Enligt den bok som jag har kikat i så tolkas värdet så här:

50 och lägre= Sluten låda, 4:e ordningens bandpasslåda.
100 och högre= Basreflexlåda, 6:e ordningens bandpasslåda.

Värden därimellan innebär att man kan använda båda lådtyperna med hyffsat resultat.


Det går att koppla in många basar på ett 2-kanals steg, huvudsaken är att impedansen inte blir för låg. Sedan bör ju steget kunna ge tillräckligt med effekt till basarna också, annars utnyttjas de inte fullt ut.


Sök