2961
Sök

Troendekristna

1 723 Inlägg
8 mars 2007
#41
Aerodynamik skrev:
Om livet är hårt börjar jag inte be till gud.
men det finns många som gör det och finner trygghet i det. så varför inte bara låta dem göra det?

250 Inlägg
8 mars 2007
#42
Alla har naturligtvis rätt att tro vad de vill, men precis som Sandman skrev så tycker jag inte att dom ska gå runt och försöka "Värva" folk. Håller också med om att, finns det en gud så tvivlar jag på att man har det lättare att ta sig till "Himlen" bara för att man är religiös eller sektmedelm, eller vad man nu kan vara. Kommer man lättare till "Himlen" för att man hatar bögar och inte har sex innan äktenskapet? Har sett dokumentärer om kristna som verkligen inte bettede sig som folk, Jag menar, vilken trevligt religion som inte värdesätter alla på samma sätt? Homosexuella får inte ens gifta sig i kyrkan. För att det går emot folks tro. Kan förstå privata kyrkors rätt till att förbjuda detta, men när det gäller svenska kyrkan som (faktiskt helt i onödan om du frågar mig) får skatter från folket. Religiösa människor vill verkligen att man ska respektera deras tro och värderingar, men när det kommer till mäniskor med annan sexuell läggning eller en annan tro så respekteras dom inte av kyrkan. Då räknar jag även vetenskap som en tro.

------------------------------------------------------
ICQ: 15322608 MSN: Newkiepc@hotmail.com

draminbil.nu
1 382 Inlägg
8 mars 2007
#43
newkie skrev:
Alla har naturligtvis rätt att tro vad de vill, men precis som Sandman skrev så tycker jag inte att dom ska gå runt och försöka "Värva" folk. Håller också med om att, finns det en gud så tvivlar jag på att man har det lättare att ta sig till "Himlen" bara för att man är religiös eller sektmedelm, eller vad man nu kan vara. Kommer man lättare till "Himlen" för att man hatar bögar och inte har sex innan äktenskapet? Har sett dokumentärer om kristna som verkligen inte bettede sig som folk, Jag menar, vilken trevligt religion som inte värdesätter alla på samma sätt? Homosexuella får inte ens gifta sig i kyrkan. För att det går emot folks tro. Kan förstå privata kyrkors rätt till att förbjuda detta, men när det gäller svenska kyrkan som (faktiskt helt i onödan om du frågar mig) får skatter från folket. Religiösa människor vill verkligen att man ska respektera deras tro och värderingar, men när det kommer till mäniskor med annan sexuell läggning eller en annan tro så respekteras dom inte av kyrkan. Då räknar jag även vetenskap som en tro.
Har lovat mig själv ungefär lika många gånger som det finns inlägg i denna tråden att jag inte ens ska börja diskutera! Men nu skiter jag i det!

Vad då att kristna inte respekterar människor med annan läggning eller tro?
Att homosexuella inte får gifta sig i en kyrka hänger ganska mycket ihop med att det inte är förenligt med vad en kyrka står för!
En haltande jämförelse: Om du äger en fotbollsplan och vägrar att låna ut den till golfspelarna som behöver någonstanns att träna, inte kommer någon att hacka på dig för att du inte gör det? Framförallt kommer inte någon bli förbannad och säga att du inte respekterar att de håller på med någon annan sport än du?

Hur respekterar de inte andras tro? De försöker övertyga andra om den kristna tron, JA. Nen jag är ganska övertygad om att en kristen får höra oftare att han ska sluta tro än en icke kristen får höra att han ska börja tro! Dessutom står det i bilbeln (den skrift som en kristen BORDE följa) att man ska "gå ut och göra allt folk till lärjungar" (missionsbefallningen)
Alltså följer de kristna som vill "omvända" okristna deras tro. Vad i en orkistens liv säger att han ska skrika glåpord efter alla kristna han träffar?

Alla kristna följer inte bibeln, kanske som du säger att vissa okrisnta följer den mer! Det är konstigt MEN i bibeln står det att för att "bli räddad" ska man bekänna sin tro. Gör man inte det ska man alltså inte bli räddad! Vidare får de som ber om förlåtelse förlåtelse, det är klart att du inte lättare kommer till himlen för att du avstår sex eller hatar homosexuella (hur nu det blev förenligt med kristen tro?) men du kan knappast be om syndernas förlåtelse utan att tro på Gud?


Fartglad
336 Inlägg
8 mars 2007
#44
Har inte läst ngt i tråden men jag såg ngt om att kristna inte respekterar andra läggningar genom att inte låta homosexuella gifta sig i kyrkan?


Det jag undrar är varför vill homosexuella gifta sig i en kyrka? För att en kyrka är fin? Snacka om att inte respektera dem kristna...


Jag försvarar absolut inte kristna människor men just i denna fråga gör jag det.

Power without Quattro is useless!

250 Inlägg
8 mars 2007
#45
ludde__mannen skrev:
newkie skrev:
Alla har naturligtvis rätt att tro vad de vill, men precis som Sandman skrev så tycker jag inte att dom ska gå runt och försöka "Värva" folk. Håller också med om att, finns det en gud så tvivlar jag på att man har det lättare att ta sig till "Himlen" bara för att man är religiös eller sektmedelm, eller vad man nu kan vara. Kommer man lättare till "Himlen" för att man hatar bögar och inte har sex innan äktenskapet? Har sett dokumentärer om kristna som verkligen inte bettede sig som folk, Jag menar, vilken trevligt religion som inte värdesätter alla på samma sätt? Homosexuella får inte ens gifta sig i kyrkan. För att det går emot folks tro. Kan förstå privata kyrkors rätt till att förbjuda detta, men när det gäller svenska kyrkan som (faktiskt helt i onödan om du frågar mig) får skatter från folket. Religiösa människor vill verkligen att man ska respektera deras tro och värderingar, men när det kommer till mäniskor med annan sexuell läggning eller en annan tro så respekteras dom inte av kyrkan. Då räknar jag även vetenskap som en tro.
Har lovat mig själv ungefär lika många gånger som det finns inlägg i denna tråden att jag inte ens ska börja diskutera! Men nu skiter jag i det!

Vad då att kristna inte respekterar människor med annan läggning eller tro?
Att homosexuella inte får gifta sig i en kyrka hänger ganska mycket ihop med att det inte är förenligt med vad en kyrka står för!
En haltande jämförelse: Om du äger en fotbollsplan och vägrar att låna ut den till golfspelarna som behöver någonstanns att träna, inte kommer någon att hacka på dig för att du inte gör det? Framförallt kommer inte någon bli förbannad och säga att du inte respekterar att de håller på med någon annan sport än du?

Hur respekterar de inte andras tro? De försöker övertyga andra om den kristna tron, JA. Nen jag är ganska övertygad om att en kristen får höra oftare att han ska sluta tro än en icke kristen får höra att han ska börja tro! Dessutom står det i bilbeln (den skrift som en kristen BORDE följa) att man ska "gå ut och göra allt folk till lärjungar" (missionsbefallningen)
Alltså följer de kristna som vill "omvända" okristna deras tro. Vad i en orkistens liv säger att han ska skrika glåpord efter alla kristna han träffar?

Alla kristna följer inte bibeln, kanske som du säger att vissa okrisnta följer den mer! Det är konstigt MEN i bibeln står det att för att "bli räddad" ska man bekänna sin tro. Gör man inte det ska man alltså inte bli räddad! Vidare får de som ber om förlåtelse förlåtelse, det är klart att du inte lättare kommer till himlen för att du avstår sex eller hatar homosexuella (hur nu det blev förenligt med kristen tro?) men du kan knappast be om syndernas förlåtelse utan att tro på Gud?
Helt rätt av dig, jag skulle inte skrivit kristna, Jag skulle skrivit vissa kristna grupper naturligtvis. Det är dock fortfarande kristna människor. Till 90% på denna jord så är religion grunden till väpnade konflikter, eller var iaf innan USA började med sina fredsapåtvingande kampajer. Det kallar inte jag att man respekterar andras tro. Det jag syftar på med mitt inlägg är att om det nu finns en gud så tvivlar jag starkt på att nån religion har rätt angående "Räddning" om det nu finns en himmel eller ett helvette man kommer till så tvivlar jag på att en pedofil eller seriemördare bara kan...ja vad man nu säger, be om förlåtelse hos gud och komma till himmlen.

Eller att man kan vara våldtäktsman hela livet och klara sig i denna hypotetiska himmel, bara för att man var kristen hela vägen och kan be om syndernas förlåtelse. Enligt vad jag tror eller snarare vet, är religion nått som nån hitttat på för att han/hon inte hade nån föklaring på nått och skapade sig därför en tro på hur det var. Senare så har det mångt och mycket används för att få pengar och makt. Nu på slutet så har det gått i så många olika riktningar så att det är svårt att få med alla anledningar till att man tror. Därmed vill jag inte påstå att tro är något dåligt. tvärtom det hjälper många som jag skrev tidigare.

Ha re // Patrik

------------------------------------------------------
ICQ: 15322608 MSN: Newkiepc@hotmail.com

blacken
11 mars 2007
#46
Newkie skrev att 90 %av dom väpnade konflikterna är religionens fel.  Det stämmer inte helt. Man kan använda sig utav religon för att legitimera en konflikt.. Te:x Man har en granne som har ett  träd som man blir irriterad på av någon orsak. Så man tar en yxa och går och hugger ner trädet.  Då så kan man ju inte hävda att till 90% så är det yxans fel.  Dom vanligaste orsakerna till en konflikt är mer baserat på våra mänskliga beteenden. Typ  "jag kan pissa högst"  "jag vill ha"  "jag vill bestämma"   "jag tycker inte om dig"  "jag vill ha mera makt"  "jag vill åt din egendom" osv.  Man utnyttjar religonen till att få sin vilja socialt accepterad

Smålänning
7 882 Inlägg
11 mars 2007
#47
Jag försvarar ingen och smutskastar ingen, men hur många forskare har inte blivit avrättade i kyrkans namn genom tiderna bara för att dom kunde bevisa något som i biblen (eller annan religös skrift) bara är påhittat?

Ta bara dedär gamla om forskaren som blev avrättad bara för att han hade bevisat att solen var i galaxens centrum och jorden roterade i en bana runt solen, och inte som kyrkan inbillat folk att jorden står i centrum... Kommer tyvärr inte ihåg vad forskaren hette.

Har för mig jag läst att det var någon som blev dödad bara för att han bevisade att jorden var rund och inte platt också.

Finns säkert skräckexempel åt andra hållet med... Var det inte religionen förresten som avrättade hundra, om inte tusentals kvinnor också... Dom trodde dom var häxor...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
11 mars 2007
#48
Hivar in lite klockrena citat från Marx, som även visar på ett ungefär hur jag själv ser på saken med religion och gud vet allt. smile

"Det inte är Gud som skapat människan utan tvärtom det är människan som skapat Gud, för att orka stå ut med tanken på att allt är meningslöst."

"Religion är folkets opium" (något kortare & modifierad version).

Men värt att poängtera är att jag absolut förstår att det man i mer krigsdrabbade länder, eller områden med svält, fattigdom etc. ofta är starkt troende och att jag respekterar detta. Finns ju ett otal med konflikter att rabbla upp här, men det känns onödigt. Troligtvis hade jag själv varit starkt troende om jag dagligen blev utsatt för våld och andra hemskheter. Är väl bara ett bra bevis på att man är förbannat lyckligt lottad.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

FreddeK
11 mars 2007
#49
lonewolf-holm skrev:
*Born To Ride The High Way To Hell* .........
Alla vi äro kött å blod å en dag ska vi 6m ner ......
To kan man göra i kyrkan annars så vet man det man ska veta ......
å Tro gör jag på mig själv å ej någon annan .... !!!!

Å Kyrkan kan pyssla med sitt eget för jag har tagit mitt pick å pack å
dragit mig ur det .... som någon sa är att kyrkans grepp om mäniskan
är att ha en hand i ens plånbok ... så som staten  ..... har sin hand i den
andra fickan .....

//Sam The Man .....
fan är det sex meter ner...jag som trodde det var fem! hur i helvete ska detta sluta???

250 Inlägg
11 mars 2007
#50
Freddeponken skrev:
lonewolf-holm skrev:
*Born To Ride The High Way To Hell* .........
Alla vi äro kött å blod å en dag ska vi 6m ner ......
To kan man göra i kyrkan annars så vet man det man ska veta ......
å Tro gör jag på mig själv å ej någon annan .... !!!!

Å Kyrkan kan pyssla med sitt eget för jag har tagit mitt pick å pack å
dragit mig ur det .... som någon sa är att kyrkans grepp om mäniskan
är att ha en hand i ens plånbok ... så som staten  ..... har sin hand i den
andra fickan .....

//Sam The Man .....
fan är det sex meter ner...jag som trodde det var fem! hur i helvete ska detta sluta???
"six feet under" är inte 6 meter, det är inte 5 meter, men det är ca 2 meter...

------------------------------------------------------
ICQ: 15322608 MSN: Newkiepc@hotmail.com

199 Inlägg
11 mars 2007
#51
I denna dikussion finns hur mycket saker som är  totalt feluppfattade av folk. Något som är väldigt viktigt är att inse skillnad mellan olika grupper/inriktning av kristna.

Att kristna går runt och värvar folk är fel, ett Jehovas vittne gör det aktivt mellan hus och hus. En vanlig som är med i Svenska kyrkan gör inte detta på samma sätt!

Att svenska folket betalar skatt till kyrkan, dags att reda ut hur det är. År 2000 gick staten och svenska kyrkan skillda vägar. Alltså Sverige har ingen statsreligion längre. Det vi betalar skatt för är medlemskapet i kyrkan, vilket du kan avsäga dig och slippa betala skatt resultatet blir att du exempelvis inte längre kan gifta  dig i kyrkan. Skatten du inte kan bli av med är den som går till begravning. Någon gång måste du begravas och du betalar för detta tillfälle eftersom du med stor sannolikhet kommer att bli begraven på kyrkans mark.

Finns mycket mer att skriva och reda ut men jag orkar inte läsa alla inlägg och kommentera mer.. smile

//En som läst religion, obs inte teologi, på högskola smile


67 Inlägg
13 mars 2007
#52
Jag studerar bibeln med jehovas vittnen och besöker deras möten varje vecka. Har bestämt mig för att bli ett vittne. Kan svara på en del frågor redan nu om ni har?


Sök