3512
Sök

Tjena Nån som kan hjälpa mig med att lösa detta mysterium:) Växellåds,kopplingsproblem Bmw 525 touring 1996

10 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
Hej alla glada
Nu är det så att jag har hamnat på nått konstigt problem med min BMW.
För att ta det från början.Det började med att det blev svårt att växla ettan går knappt i¨,det varken knarrar elr skrammlar någonstans,inget konstigt ljud från bakaxeln heller.Men när man trycker in kopplingen mot torpedväggen så driver bilen ändå (ibland inte hela tiden dock)och det känns som den stretar farten med kopplingen intryckt.Kan detta bero på olja i växelådan elr har jag nått skit med kopplingen,tror mera på det senaste dock:)finns det någon som har erfarenhet av detta och är det ett typiskt problem för bmw?/mvh Trikky

633 Inlägg
6 juni 2012
låter som om den inte kopplar ut redigt . slavcylinden kanske är paj?  testat o lufta ?

10 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
Okey skall testa det,märkte nu idag att den börjar även slira på lammellerna vid 3500rpm.Växlarna går normalt i när motorn är avstängd också,riktigt lurigt detta,Vw-Andreas smile

385 Inlägg
9 juni 2012
Låter som att solfjädrarna på tryckplattan kan gått av/böjt sig. Men testa att lufta först. Mvh

310 Inlägg
10 juni 2012
Detta fel kom när kopplingen var färdig att bytas på min gamla 520 96a. Det dök upp nått visslande ljud när man tryckte ner pedalen nån vecka innan bilen började driva med kopplingen nedtryckt. I mitt fall var det bara att byta hela skiten mot ett nytt. Har för mig att han som bytte koppling sa att nästan alla fjädrar var av.

242 Inlägg
11 juni 2012
När lamellen slits hamnar tryckplattan längre in och måste då flyttas längre för att koppla ur.
Tillslut kan inte tryckplattan röras tillräckligt långt ut för att koppla ur helt.
att det även slirar är ett tecken på att tryckplattan är "för långt in" den har gått förbi den punkten där den har sitt maximala tryck, kopplingspedalen borde även ha blivit lite trögare
låter som det är dags för kopplingsbyte

10 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
Tack för allla svar:)bilen är skrotad nu:P,,den skar kamremmen gick av några dar efter jag la in tråden.Så ingnen bmw mer för mig iafall:)

Sök