3273
Sök

Bygga egen AC till 740 - Har grejer från USA 760 GEL

Volvo850-92
1 678 Inlägg
21 augusti 2012
Trådstartare
Har fått ett klimatanläggningspaket (inte AC cool) från en amerikansk 760 GLE Tubro från 1982. Jag har den silvriga burken och pumpen och själva kylarelementet.

Visst kan jag bygga ett enkelt AC paket av det och typ skruva fast det i bilen? Är det något mer jag behöver? Blir jätte glad om man bara trycker på en knapp och sen får man reglera allt manuellt. Ett simpelt grundligt AC paket.

Eller är det bara lägga ned tanken?

31 Inlägg
21 augusti 2012
En AC består kondensor(sitter framför kylaren), förångare, sitter inne vid värmepaketet.
Vid förångaren sitter den livsviktiga expansionsventilen.
Till sist har vi kompressorn o köldmediebehållaren(silvriga burken).
Först ska du ta reda på om det har varit R12 el R134a som köldmedium i USA!
Har det varit R12 måste du byta olja i kompressorn!
Sen måste du hitta nån som kan provtrycka anläggningen med kvävgas, sedan vakumsuga o till sist fylla på rätt mängd gas +/- 25 gram!
Du bör även montera en extra fläkt som hjälper kondensorn att bli av med värmen när du kör sakta el står still!
Lycka till!

Volvo850-92
1 678 Inlägg
21 augusti 2012
Trådstartare
JER skrev:
En AC består kondensor(sitter framför kylaren), förångare, sitter inne vid värmepaketet.
Vid förångaren sitter den livsviktiga expansionsventilen.
Till sist har vi kompressorn o köldmediebehållaren(silvriga burken).
Först ska du ta reda på om det har varit R12 el R134a som köldmedium i USA!
Har det varit R12 måste du byta olja i kompressorn!
Sen måste du hitta nån som kan provtrycka anläggningen med kvävgas, sedan vakumsuga o till sist fylla på rätt mängd gas +/- 25 gram!
Du bör även montera en extra fläkt som hjälper kondensorn att bli av med värmen när du kör sakta el står still!
Lycka till!

http://weknowmemes.com/wp-content/uploads/2011/12/mother-of-god-meme.jpg

31 Inlägg
21 augusti 2012
Lägga ner alltså....?

1 319 Inlägg
22 augusti 2012
TS betalade du pengar för detta? Förväntade du dig att det skulle ta 15 minuter att koppla in därefter? Blev ganska road av tråden och din mother of god bilden.big_smile

_----------'

Saabifierad
2 031 Inlägg
22 augusti 2012
När kommer bilderna på din kamrats extremt unika 760 utan bälten då? cool

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Sök