Jag hittade lite info på 200 klubben om kärvande splines
Svårt att få i växlarna på M45,M46,M47 ??
Om lamellen kärvar på splines (vilket verkar vara mycket vanligt) finns det enkla testet:
Varmkörd bil.
Motor på tomgång, friläge, kopplingspedal uppe (lådans ingående axel snurrar).
Trampa ner kopplingspedalen i botten
Vänta 5 sekunder
Lägg i (eller försök lägga i) backen.
Om det skrapar har inte lådans ingående axel slutat snurra, vilket ofta beror på just kärvande splines. Testet visar om kopplingen lyckas frikoppla helt eller inte.
Om backen vid detta test inte skrapar (=kopplingen kopplar ur som den ska), men 1:an kärvar är det något galet med växellådan.
Vår 945:a hade splinesfelet efter 10 000 körda mil. Jag rev bort växellådan och konstaterade att kopplingen såg ut som ny. Rengjorde ingående axelns splines och lamellskivans splines (lite strävt och smårostigt) . Fettade in helt lätt och bara skruvade ihop. Har kört 13 000 problemfria mil sedan dess. M47 låda, B230FB motor. Går mest snälla landsvägsresor. Då verkar M47 fungera bra.
OBS:
Koppling som inte frikopplar kan vara annat än kärvande splines. Att rengöra/fetta in splines och bara montera ihop ÄR en chansning. Är kopplingen sliten rekommenderas naturligtvis byte av "rubbet" urtrampningslager+lamell+tryckplatta).