3392
Sök

Underredsbehandling som egentligen är en naturbov?!

146 Inlägg
5 september 2012
Trådstartare
tja gubbar!

funderat på och underredsbehandla bilen mot rost, prata med en god vän som är bilmekaniker han sa med handen framför munnen får egentligen inte säga detta men; vi bilmekaniker tömmer alltid spilloljan vid oljebyte och sparar sen blandar vi detta med underredsbehandling köpt i butik o sen spruta under hela skiten.

jag undrar vad menar han med detta? jag är inte alls kunnig med bilar med vill göra detta? vad behöver jag och är det rätt metod som han påstod? ha hört med 2st o dom säger samma sak, spillolja ska va lysande!

tips o trix o gärna egna erfarenheter, om moderator/admin tycker jag postar fel eller att ämnet redan finns få ni gärna referrera till detta o jag ber om ursäkt fall ja orsakar knas.

mvh

tragedy

edit: hittade en tråd nu men den va stendöd o endast 1 svar från en lika ovetande som mig.
Senast redigerat av tragedy (5 september 2012)

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
5 september 2012
Det är ganska vanligt att man kör med spillolja, sprutar i balkar å så, men som sagt, inte det naturvänligaste ifall det läcker eller så...

146 Inlägg
5 september 2012
Trådstartare
Xoff skrev:
Det är ganska vanligt att man kör med spillolja, sprutar i balkar å så, men som sagt, inte det naturvänligaste ifall det läcker eller så...

vad behöver man för o göra detta?

ska man pensla ska man förbereda ngt?
ta bort rost som finns redan o efter det ska man köra direkt med spilloljan?

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
5 september 2012
jag använder det inte själv då jag är för pedantisk för att ha massa oljefläckar på bilen...

men att bara pensla spillolja funkar bra, men man skall tänka på att den stelnar ju inte som riktig massa gör, så man får ju bättra hela tiden, men förr va det vanligt att man typ svetsade igen dräneringshålen i trösklar mm sedan hälde i en del olja som fick skvalpa runt, på så sätt blir de mer eller mindre odödliga innifrån, men det kan ju fortfarande rosta utifrån å in å bli ett hål så oljan rinner ut...

men är du inte utseende fanatiker så funkar det utmärkt att typ pensla på begynnande rost i motorrum mm, det stoppar rosten helt tills att det försvinner...

146 Inlägg
5 september 2012
Trådstartare
Xoff skrev:
jag använder det inte själv då jag är för pedantisk för att ha massa oljefläckar på bilen...

men att bara pensla spillolja funkar bra, men man skall tänka på att den stelnar ju inte som riktig massa gör, så man får ju bättra hela tiden, men förr va det vanligt att man typ svetsade igen dräneringshålen i trösklar mm sedan hälde i en del olja som fick skvalpa runt, på så sätt blir de mer eller mindre odödliga innifrån, men det kan ju fortfarande rosta utifrån å in å bli ett hål så oljan rinner ut...

men är du inte utseende fanatiker så funkar det utmärkt att typ pensla på begynnande rost i motorrum mm, det stoppar rosten helt tills att det försvinner...

ojoj, låter ju totalt klockrent att den blir odödlig i princip. det kanske man borde satsa på då. men som jag skrev om jag blandar spilloljan med en underredsbehandling från meca eller mekonomen tro du inte det bli fastare o håller sig där det ska?

vad ska man ta för märke o shit? nej jag är inte utseendefanatiker som du säger så bryr mig inte alls hur det ser ut. bara man inte har det direkt på lacken då. haha. ngn gräns har jag. big_smile

dräneringshålen du talar om, finns det på alla bilar?

tack för supersnabba svar mister

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
5 september 2012
Vet inte alls vad effekten blir av att blanda. som sagt, använder det inte själv... hoppas någon med mer erfarenhet kan ta över!

Sök