3169
Sök

High-end billjudsystem undersökning

1 Inlägg
3 september 2012
Trådstartare
Vi ska utveckla en professionell bilstereo som avhandling i elektronik på Högskolan i Bergen och därmed skulle vi vilja undersöka vad potentiella kunder önskar för funktioner i denna. Det är tänkt att den originala anläggningen skall ersättas med ett nytt high end ljussystem, där design och kvalitet står i fokus. Systemet kommer att vara modulbaserat där du själv kan välja frontpanel, knappar och brytaren. Vi kommer också att erbjuda frontpaneler av olika bilmärken och modeller.

Funktioner:
-192kHz/24bit upplösning, high-end analogdel.
-USB, hårddisk/flash, stort lagringkapasitet
-FM/DAB/DAB+
-WiFi, synkronisering av musikkfiler över nätverk
-Stöd för vanliga filformat, inkluderat lossless (FLAC).
-GPS
-Bluetooth för musik och handsfree
-Möjlighet för total röststyrning

Frågor:

-Vad tycks om listan av funktioner vi erbjuder? Vad saknas/är onödigt?

-Vi har i inte planerat stöd för CD/DVD-läsning av tekniska orsaker, är detta något som kommer att saknas?

-Bör anläggningen kunnas användas som navigationssystem?

-Pga. storlek vill en intern förstärkare inte kunna levera mer än 15-20W per kanal i 4 ohm. Bör den ha en integrerad förstärkare eller är det mest intressant och använda den samma med en extern förstarkare?

-Hur stort lagringskapasitet önskas?

-Hur mycket får den kosta?

-Hur stor bör skärmen vara?

-Touch eller knappar?

Tack för hjälpen!

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
3 september 2012
Jag personligen vill ha möjlighet till aux och USB samt tuner.
Sen att det blir en kraftigare USB anslutning så man kan ansluta hårddiskar är ingen dum ide.
FLAC Superb ide. något jag saknar med min nuvarande.
Hög kvalite på lågnivå och ljud (mycket viktigt)

Inbyggd förstärkare känns som onödig plats i mina öron.

WIFI och Bluetooth är inte för mig intressant men kan mycket väl vara för andra.
röststyrning absolut nej! (för mig)
Lika med GPSen.
Skärmen kan vara touch men med vissa funktionsknappar som vanliga knappar ändå..

Det är bara min åsikt

svårt att sätta ett pris på en produkt!

409 Inlägg
3 september 2012
Ljudkvalitet, support för FLAC/osv, simpelt men effektivt menysystem och clean design står ovan allting.

GPS, inbyggd förstärkare, hårddisk, touch, röststyrning är slöseri med plats i min mening. Om ni "måste" använda touch så är en fysisk volymratt ett måste!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
4 september 2012
Spotify är ett MÅSTE om jag skulle köpa en "dyrare" spelare.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

90 Inlägg
8 september 2012
Håller med.
Det lättaste vore ju då om själva spelaren var i Android tex, då skulle man kunna använda allting, tom OBD2 funktioner över bluetooth och vilken mediaspelare som helst.
Grejjen med att stödja Spotify tex direkt igenom spelaren är att den musiken man sparar på hårddisken genom spotify premium, kommer kunna spelas upp i hög kvalité utan att gå igenom bluetooth från telefonen tex då man tappar kvalitén.

USB är ett måste om det inte finns cd spelare.
Intern förstärkare måste finnas då inte alla har en extern förstärkare. Mer än de Watt du skrev ut borde ni kunna fixa?

Kort och gott, android system.

ExtraKim skrev:

90 Inlägg
8 september 2012
Här kan ni få lite tips:

http://www.ebay.co.uk/itm/ES777A-HD-Car … 2a21d6e199

Om ni kan förbättra dessa med skitbra ljudkvalité och byggkvalité osv så är ni nog hemma.

Det uppskattas förresten om det följer med en fjärrkontroll som går att spänna fast på ratten då man tappar rattfunktionerna när man installerar en eftermarknadsstereo.

Istället för IR borde denna gå igenom bluetooth. så den kan användas i alla rattpositioner.
Senast redigerat av Gloom (8 september 2012)

1 581 Inlägg
10 september 2012
Optisk ingång vore nog trevligt också.

Gps går bort för mig då jag aldrig skulle slänga ut mer än 6k för en spelare och dessa brukar bli jävligt dyra.
Bra ljudkvalite med  aux och usb med iphonestöd. 4-vägs tidskomp, och bra filterdelning så processor inte är ett krav för vardagsbilen.
Senast redigerat av Fellow (10 september 2012)

2 914 Inlägg
10 september 2012
tidskomp brukar vara riktigt trevligt, smile

Gladen Beetle
237 Inlägg
10 september 2012
Support för externa hård diskar och val av mappar med full text och ID avkänning skulle jag se på min önskelista.

Inga gpser tack, men gärna valbar färg. smile

90 Inlägg
10 september 2012
Det borde finnas GPS som alternativ (säljes separat) ifall man går på min linje med Android. Vore bara dumt annars utan, då det finns så fina gratisprogram som tex Waze.
Förstår inte varför man inte vill ha GPS. Bara jobbigt att hålla på med både extern GPS/telefon + huvudenhet imo.
Kan inte vara så dyrt att implementera. Är ju programvaran som är dyr oftast.
Senast redigerat av Gloom (10 september 2012)

Gladen Beetle
237 Inlägg
10 september 2012
Gloom skrev:
Det borde finnas GPS som alternativ (säljes separat) ifall man går på min linje med Android. Vore bara dumt annars utan, då det finns så fina gratisprogram som tex Waze.
Förstår inte varför man inte vill ha GPS. Bara jobbigt att hålla på med både extern GPS/telefon + huvudenhet imo.
Kan inte vara så dyrt att implementera. Är ju programvaran som är dyr oftast.

GPS är mest i mitt eget tycke en av dem mest onödiga grejer jag skulle kunna ha i "min bil".

Klarar helt enkelt inte av att köra med den samtidigt. Taxi kartan är min vän här i Stockholm. smile

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
10 september 2012
Måste man ha så mycket "krångel" egentligen?

Som jag ser det så måste en Huvudenhet ha möjlighet till flera högkvalitets lågnivåutgångar aux och USB.
Samt stöd för FLAC o dyl (detta är ju ren programvara).
CD används ju i princip inte längre, tidskomp har du processor till.
Byggs den på en bra plattform kommer även denna "spotify" kunna läggas till enkelt.
GPS? Varför vill man ha GPS i en High-end HU? Det är väl en mediaenhet man vill ha i sådanafall?

Allt onödigt kostar. Även en sån liten sak som en röd diod som indikerar att den är på.

Saken är ju den att åsikterna är så många och behoven precis lika många.
Det är nog helt omöjligt att inkludera alla saker alla vill ha till en vettig prissumma och samtidigt få själva HUn mindre än en stationär dator.

Därav borde en stabil och bra grund för alla ändamål (där fokus läggs på ljudet, det är trots allt en stereoenhet vi pratar om).

Lågnivåutgångar, aux och USB.
Stöd för de flesta högkvalitetsformat och grym kvalite på ljudet.
Det måste ju vara det absolut viktigaste, eller finns det något annat alternativ? (om man vill hålla ner kostnaden)

90 Inlägg
10 september 2012
Men det finns redan sådana enheter, däremot finns det inte riktigt bra android enheter ännu, som endå är framtiden. Lika bra att börja med det nu istället för senare när alla kör det, tycker jag iaf.

Och att folk inte kan se på en gps och köra samtidigt är ju helt beroende på vem du är och vad du klarar, dessutom räcker det ofta att lyssna på GPSen för att veta vart man ska.

Har den touch screen men ingen GPS, varken standard eller tillval, är det inget för mig ivf.
Ungefär som enheter utan bluetooth. Stenålders.

Ni får ju allt ni behöver med android OS eftersom det finns miljoner appar för era ändamål. Man kan välja att inte installera massa skit och ha det simpelt, eller göra om den totalt och lägga in tusen appar.
Valmöjligheter är bra, behöver inte vara krångligt.
Senast redigerat av Gloom (10 september 2012)

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
11 september 2012
Men det är ju en High-end billjudssytemenhet dom ska skapa.
I mitt huvud blir det iaf fokus på ljudet. Ingen multimediamaskin?
Finns massor av "appar" till varje system..
Om man vill ha dessa appar är ju enklast att köpa en monteringsram till en surfplatta.

Jag skulle nog mer störa mig på att det skulle gå att spela angry birds på min stereo...

2 763 Inlägg
11 september 2012
Nitromast skrev:
...Jag skulle nog mer störa mig på att det skulle gå att spela angry birds på min stereo...

Hahahahaha lol

Volvo - For Life

90 Inlägg
11 september 2012
Nitromast skrev:
Men det är ju en High-end billjudssytemenhet dom ska skapa.
I mitt huvud blir det iaf fokus på ljudet. Ingen multimediamaskin?
Finns massor av "appar" till varje system..
Om man vill ha dessa appar är ju enklast att köpa en monteringsram till en surfplatta.

Jag skulle nog mer störa mig på att det skulle gå att spela angry birds på min stereo...

Vart står det "high-end" som i endast ljudet ska vara bra?

"professionell bilstereo" är det jag läste och det betyder uppenbarligen olika ting för olika personer, därav denna tråd.

Men visst, tänk i svart och vitt.

Nej det är inte enklast att köpa en monteringsram till en surfplatta för att:

1. Alla har inte en surfplatta
2. Är ivägen vart du än monterar den
3. Ser inte original ut, bara plottrigt
3. Är en extra pryl, istället för intregrerat i stereon
4. Massa sladdar hängandes för laddning
5. Tar extra tid att gå ur bilen pga dessa grejjer som måste läggas i diverse case, sladdar som ska rullas ihop osv för att inte någon ska krossa rutan på bilen och sno det som är synligt.

Du stör dig på möjligheten att kunna spela ett spel om du vill?
Inskränkt tänkande.

Lägger ner detta då nivån på konversationen rör sig neråt snabbt.
Senast redigerat av Gloom (11 september 2012)

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
11 september 2012
En surfplatta har ju ett dockningssystem...

409 Inlägg
11 september 2012
Gloom skrev:
Håller med.
Det lättaste vore ju då om själva spelaren var i Android tex, då skulle man kunna använda allting, tom OBD2 funktioner över bluetooth och vilken mediaspelare som helst.
Grejjen med att stödja Spotify tex direkt igenom spelaren är att den musiken man sparar på hårddisken genom spotify premium, kommer kunna spelas upp i hög kvalité utan att gå igenom bluetooth från telefonen tex då man tappar kvalitén.

USB är ett måste om det inte finns cd spelare.
Intern förstärkare måste finnas då inte alla har en extern förstärkare. Mer än de Watt du skrev ut borde ni kunna fixa?

Kort och gott, android system.

ExtraKim skrev:

Internförstärkare i High-end ljud? Jovisstja..

Och man kan få rattfunktioner i eftermarknadsstereo med adapterkablage..

Inte för att vara sån men det låter inte direkt som att billjud är din starka sida..?

Håller med Nitromast till fullo. Om jag skulle köpa en riktig ljudmaskin skulle jag föredra singel-din utan touch och massa plotter.

Sök