2383
Sök

Audi A3 1.8 -00 med småfel

20 Inlägg
12 september 2012
Trådstartare
#1
Hej.
Köpte nyligen en Audi A3 som jag har några mer eller mindre irriterande småfel på.

-Gaspedalen "glappar", kan trycka ner den ca ½cm innan den verkligen gasar. Är det något en amatörmekaniker utan direkta kunskaper kan åtgärda?

-Högre tomgång vid kallstart. Ligger på ca 1100-1200 varv när jag startar den även i milt väder, när jag kört några minuter ligger den stadigt på 800 varv. Vad kan detta bero på? Med kallstart menar jag i ca. 15 graders värme utomhus.

-När jag släpper gasen gasar den liksom lite till, ponera att jag kör i 50km/h och ligger på 1500varv, släpper jag hastigt gasen piper varvtalet upp på kanske 1700. Varför?

-Bilen låter ganska högt. Skulle vilja jämföra det med ljudet av en ljuddämpare med ett litet hål, men detta ljud kommer från motorn. Får för mig att det låter mycket mer i kupén än utanför bilen. Kan givetvis vara så att det helt enkelt är så ljudet ifrån denna motor är, men i mina okänsliga öron för motorljud låter det inte riktigt bra. Inget tickande eller hackande, den låter bara högt.

Har tänkt åka in till mekonomen så dom får titta igenom den, besiktad ganska nyss och genomgången på verkstad hos firman som jag köpte den ifrån. Men en bil är väl aldrig helt perfekt. smile Några idéer på vad det kan vara, och är det något som måste lagas, prisidé?

Tack.


Sök