2971
Sök

Tips på bra pendlarbil

3 Inlägg
10 september 2012
Trådstartare
Jag och sambon är på jakt efter en till bil.. Har haft en civic type r - 07 för något år sedan.
Helt förälskade i den, rolig bil som ändå håller okej förbrukning smile
Men någon som har erfarenhet om hur den är att köra vintertid? Några klassiska slitagedelar?
Den ska främst användas till och från arbete, kanske man kan säga - en rejäl pendlarbil?

Kan det finnas någon annan "roligare" bil för en mindre peng?
Kan sträcka oss till runt 200 000 kr.
Golf och sådant "smått" går bort, hondan är ett undantag wink

Har dessutom velat fram och tillbaka ang. kombi eller inte.. Diesel eller inte. 

Ös på med förslag, än så länge står vi med en fot i varje ruta tror jag..

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
10 september 2012
Hur många mil per dag är ju en viktig fråga. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

3 Inlägg
10 september 2012
Trådstartare
7-8 mil per dag minst. Men sedan kommer den användas till såklart "vanlig" körning också..

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
10 september 2012
Diesel. Moderna dieslar är ju faktisk så trevliga. BMW kanske?

3 Inlägg
10 september 2012
Trådstartare
Jo, det eller Audi är ju något som lockar, men dyra att äga.. ?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
10 september 2012
aailime skrev:

Törs jag inte svara på. Jag har haft två gamla 7-serie & de var så jävla bra så att de var billiga att äga för att de aldrig strulade, om det gäller idag vet jag inte. Likaså gamla Audi höll ju grym kvalitet.

140 Inlägg
30 september 2012
Honda Accord?

Mehhhhhhhhhhh

579 Inlägg
30 september 2012
Jag hade köpt en bmw. Typ nått sånt här smile
http://www.blocket.se/stockholm/BMW_325 … _8&w=3
Roliga bilar som inte dricker så farligt .

Trummis
404 Inlägg
1 oktober 2012
motorraZ skrev:
Jag hade köpt en bmw. Typ nått sånt här smile
http://www.blocket.se/stockholm/BMW_325 … _8&w=3
Roliga bilar som inte dricker så farligt .

Ska man ha en ny BMW ska man fan ha helläder och inte tygklädsel tongue

404 Inlägg
1 oktober 2012
En skoda RS? Lite tyskt, lite kul, lite pengar.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 oktober 2012
aailime skrev:

Nej det är inget nämnvärt, många "Svensson-modeller" kostar mer i drift. Skulle våga påstå att Audi är lite dyrare i service än BMW, särskilt modellerna med kamrem. En rem behöver visserligen inte bytas med 5-6.000mils intervall som förr i tiden utan går bra mycket längre, men det är fortfarande en hög kostnad när det väl sker. Annars är bägge vettiga val.

Honda Civic Type-R hade jag nog ärligt aldrig kommit på tanken att pendla med, visst det är en mycket rolig bil men tyst, bekväm och snål är inte direkt modellens starkaste sidor även om det beror på vad man jämför med? Det känns mer som en busbil!

Nu är jag lite partisk i och med att jag är glad i BMW, men jag har mycket goda erfarenheter av märket och de tål att köra många mil utan problem. Jag hade gärna kikat åt det hållet, sedan kan man välja fritt mellan en liten och snål 116i eller en stor och bekväm 535d (Diesel, dubbla turbo och nästan 300hk) beroende på vad man vill ha.

Underskatta inte bensinmotorer, skillnaden i förbrukning är inte jättestor och driftkostnaderna (Exklusive förbrukning) blir lägre. Det är inte säkert att du tjänar på att köpa en diesel även om du kör 2000mil/år, men åtta mil om dagen (cirka 2000mil/år) plus övrig körning gör nog dieseln lönsam. Å andra sidan säg att en bensindriven bil kostar dig 1500:- mer per år än motsvarande diesel, hade du låtit det avgöra ditt köp om du tycker bensinmotorn är roligare?

Likadant om en diesel kostar dig 1500:- mer per år, hade du låtit bli att köpa en sådan om du förälskar dig i effekten från låga varv?

Lycka till med köpet!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 oktober 2012
LS400 skrev:
ix35 , Santa Fe , Sport Age , Sorento

LS400 skrev:
nya suzuki grand vitara smile

En stadsjeep är knappast det bästa valet att pendla med, inget illa menat jag är själv för tillfället onödig och kör långt med en sådan. Men förbrukningen blir hög när 4WD, breda däck, vikt och luftmotstånd fått sitt.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

83 Inlägg
1 oktober 2012
Alfa Romeo 156/159

Pojkar kör turbo, män kör V8.. Tur att ja e en pojke då (:

Sök