4654
Sök

Saab 9000 magnetventil problem

588 Inlägg
18 september 2012
Trådstartare
#1
Hej. Behöver lite hjälp då jag är lite vilse. Bilen är speedparts steg 2 trim, var en kille här på garaget som sa att den skulle ladda 1.2bar  men den svajade i laddet upp till 1.5 bar då kopplingen slira samtidigt. Hade en till magnetventil hemma och den laddade 0.5 0.7 och då blöddrar motorn rejält. Köpte ytterligare en magnetventil som enligt säljaren var 3 månader gammal och det laddar oxå 0.5 0.7 och blöddrar oxå som fan! By the way så ibland kan turbon släppa igenom olja i avgasröret så det är oljerök puffar i avgasröret mellan växlingarna då och då(turbon börjar bli dålig?)

Varför den blöddrar tror jag är att styrboxen matar soppa men turbon laddar och det blir förmycket soppa som ej förbränns?? Kan det varav något annat som har med laddtrycket att göra!
Väldigt tacksam för svar då jag fyller 16år den 25te och är väldigt desperat att saaben ska då funka 1000% till övningskörningen!!

LUDWIG LIONELL


5 710 Inlägg
19 september 2012
#2
Magnetventilen kan inte orsaka att motorn går orent.
Som du beskriver skulle jag tippa på att det är ett tändningsrelaterat problem
1) Testa en annan tändkasett
2) Byt stift (NGK BCPR7ES-11)

MVH Jonas
..............

588 Inlägg
19 september 2012
Trådstartare
#3
jonTe skrev:
Magnetventilen kan inte orsaka att motorn går orent.
Som du beskriver skulle jag tippa på att det är ett tändningsrelaterat problem
1) Testa en annan tändkasett
2) Byt stift (NGK BCPR7ES-11)

helt nya sådana tändstift!
med den andra magnetventilen som svajar till 1.5 bar så blöddrar motorn inget inget!
men borde inte turbon ladda mer än 0,7 även om bilen blöddrar?


5 710 Inlägg
19 september 2012
#4
Har du provat den andra (1,5bars ventilen) igen?
Som sagt, MV skall inte kunna orsaka att den bluddrar....

men borde inte turbon ladda mer än 0,7 även om bilen blöddrar?

Njae, har du tändmissar kommer motorna att försöka undvika dessa. En av åtgärderna är att sänka laddtrycket.

MVH Jonas
..............

588 Inlägg
19 september 2012
Trådstartare
#5
jonTe skrev:
Har du provat den andra (1,5bars ventilen) igen?
Som sagt, MV skall inte kunna orsaka att den bluddrar....

men borde inte turbon ladda mer än 0,7 även om bilen blöddrar?

Njae, har du tändmissar kommer motorna att försöka undvika dessa. En av åtgärderna är att sänka laddtrycket.

ok senast bilen gick bra när laddaet svajade med den magnetventilen som ladda 1.5

ska prova sätta på den och se om han går rent då!


930 Inlägg
1 oktober 2012
#6
När du laddar 1.5 hugger det till i bilen då eller slutar den att ladda vid 1.5? Att bilen blöddrar är tändningsrelaterat.
O läcker den olja så att den blåryker så är turbon slut.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

588 Inlägg
1 oktober 2012
Trådstartare
#7
Kamulen skrev:
När du laddar 1.5 hugger det till i bilen då eller slutar den att ladda vid 1.5? Att bilen blöddrar är tändningsrelaterat.
O läcker den olja så att den blåryker så är turbon slut.

nej den rycker ej till, den laddar runt 1 bar, sen svajar den upp till 1,5 bar då kopplingen slirar sen går laddet ner runt 1 bar igen,

den ryker inte jämn bara ibland, inge olja i tryckrör eller vid impellern och inga onormlt glapp heller.


22 Inlägg
1 oktober 2012
#8
Har haft det problemet och det precis som JoNTe skriver tändkassetten som var dålig.


Sök