4615
Sök

Koppling slirar konstant 940 turbo 300hk

69 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Har en 940 turbo på cirka 300 häst.
Häromdagen var jag ute, och gasade bara till och lyckades då spräcka tryckplattan till kopplingen.
Jag bytte tryckplatta till en bättre begagnad och satte dit en 6 puckad sinterlamell.
Problemet är att även fast jag bytt koppling slirar den som fan på kopplingen. När jag accelererar så händer i princip ingenting för att den slirar så mycket och att burna går knappt. Jag har även märkt att bilen knappt driver om du inte ligger över 2500 varv, med andra ord känns kopplingen som en slirkoppling som tar när man varvar mera. Vadfan kan vara fel???

Mvh terge

BMW-Fantast!
249 Inlägg
27 september 2012
#2
fel shimsad tryckplatta för sinterlamellen, mät tjockleken på sinterlamellen & en ny orginal så vet du hur mycket du ska shimsa eller svarva tryckplattan.
observera stavfel!
Mvh

Edit! - låter dock som du behöver svarva tryckplattan för att få mer tryck på lamellen.
Orsaken till att det tar bättre ju mer du gasar är att sinterlamellen hugger bättre ju varmare den är.
Senast redigerat av dyem (27 september 2012)


689 Inlägg
27 september 2012
#3
Sen så är det viktigare med en kraftigare tryckplatta än sinterlameller när man trimmar, sinterlammeller och original tryckplatta är helt meningslöst

69 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
#4
har chimsat 1 mm som kl rekommenderade.. vill bara att bilen ska funka så skiter i om de slirar lite men som de är nu är förjävligt.. helt meningslöst är det inte då den tar betydligt bättre än original..

18 Inlägg
27 september 2012
#5
Har för mig att endel brukar köra med tryckplatta från d24 då den är styvare. Kan även vara ute och cykla totalt! wink


BMW-Fantast!
249 Inlägg
27 september 2012
#6
terge skrev:
har chimsat 1 mm som kl rekommenderade.. vill bara att bilen ska funka så skiter i om de slirar lite men som de är nu är förjävligt.. helt meningslöst är det inte då den tar betydligt bättre än original..

låter som att du får för lite tryck på lamellen, därför kan jag rekomendera dig att ta bort chimsen, kan dock inte garantera att det hjälper


69 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
#7
okej, jo som du beskriver det tycker jag med det låter logiskt.. men hur fan kan kl skriva att man behöver chimst till alla 940 med dubbelmasse om det nu inte är så?? mvh

172 Inlägg
27 september 2012
#8
Har du monterat rätt, eller nåt läckage.. låter som den är dränkt i olja ... ska inte slira så mkt som du beskriver...

69 Inlägg
2 oktober 2012
Trådstartare
#9
nu funkar den igen.. slirar dock men beror nióg på för kass tryckplatta.. den blev normal efter lite körning...


Sök