Detta blir nog mitt första inlägg på garaget. Jag har ganska nyligt inhandlat min första trimmade lite roligare bil och har lite funderingar då jag är ny på motorer men ivrig lära. Jag har en 200 sx med följande motorspec. Laddar nu 0,8 bar. Upplever att bilen går väldigt fett men är samtidigt rädd att den ska gå för snålt så därför frågar jag. BTR ställd på 3,0 nu på tomgång med alla slangar kopplade.
Monterat en lamdamätare som visar sig ha glapp som fan..
Större intercooler Frontmonterad oljekylare Större kylfläkt BTR Extraktorgrenrör, 3" hela vägen med racekatt och en slutdämpare Blitz luftfilterkitt Blitz dump TRS 330 Kompact turbo Annan styrbox med chip (vet tyvärr inte vad för chip)
Så, vad ska den ställbara btren stå på på tomgång?
Hur mycket kan jag våga ladda? Förstår självklart att även standardmaskiner går sönder och att allt beror hur man kör men borde väl ändå finnas någon siffra man kan gå lite på? 1,0 bar? Turbon laddar även väldigt sent. Börjar hända grejer vid 4000-4500 varv nånting. Antar enda lösningen på det är byta till en annan turbo eller?
Detta blir nog mitt första inlägg på garaget. Jag har ganska nyligt inhandlat min första trimmade lite roligare bil och har lite funderingar då jag är ny på motorer men ivrig lära. Jag har en 200 sx med följande motorspec. Laddar nu 0,8 bar. Upplever att bilen går väldigt fett men är samtidigt rädd att den ska gå för snålt så därför frågar jag. BTR ställd på 3,0 nu på tomgång med alla slangar kopplade.
Monterat en lamdamätare som visar sig ha glapp som fan..
Större intercooler Frontmonterad oljekylare Större kylfläkt BTR Extraktorgrenrör, 3" hela vägen med racekatt och en slutdämpare Blitz luftfilterkitt Blitz dump TRS 330 Kompact turbo Annan styrbox med chip (vet tyvärr inte vad för chip)
Så, vad ska den ställbara btren stå på på tomgång?
Hur mycket kan jag våga ladda? Förstår självklart att även standardmaskiner går sönder och att allt beror hur man kör men borde väl ändå finnas någon siffra man kan gå lite på? 1,0 bar? Turbon laddar även väldigt sent. Börjar hända grejer vid 4000-4500 varv nånting. Antar enda lösningen på det är byta till en annan turbo eller?
väldigt svårt att svara på då ingen vet vad du har för spridare eller vad du har för chip så samla lite mer info så kan nog någon hjälpa dig. ta även reda på om soppapumpen är uppgraderad.
Sopppumpen är original likaså spridarna. Har som bara skrivit det som är ändrat. Har en walbro 321 pump ny som jag tänkte montera men efter att jag fått den att gå bättre.
Sopppumpen är original likaså spridarna. Har som bara skrivit det som är ändrat. Har en walbro 321 pump ny som jag tänkte montera men efter att jag fått den att gå bättre.
Original lmm då jag inte skrev att den va uppdaterad...
Chippet vet jag som sagt inte vad det är. Tyvärr va det inte ägaren före mig som monterade så han visste inte heller.
då är nog det bästa att skaffa ett nytt chip som du vet vad det är, för det finns mycke tattarchip till s13. och så ställer du ladd och bränsletryck efter vad chipet är gjort för.