Missljud i bakvagn

Dave@940 R
14 oktober 2005 · 66 Inlägg

Hej!
Jag har missljud i bakvagnen på min 944 -91, det hörs när man rullar sakta utan växel i, men förekommer säkert när man "kör" också. Antagligen hörs inte detta missljud bland andra ljud från bilen när man kör fortare. Det låter inte särskilt starkt. Eftersom jag tycker att det låter från "mitten" där bak, dvs inte från varken höger eller vänster, misstänker jag att det är nåt med kardanfästet bak. Man hör att "hastigheten" på oljudet har med däckens fart att göra, det gör att jag iofs också misstänker nåt hjullager eller ev skev bromsskiva. Vad tror ni det kan vara?

Dessutom vill ibland bilen när den är varm ha en tomgång på 1500rpm, får då öpnna huven och dra tillbaka gasvajern på hjulet manuellt. Vad beror detta på, antar bara att det är att smörja upp men är inte säker...

Hör gärna av er med tips och idéer!
MVH
David

david.einarsson@telia.com

Bruden lagar maten - jag lagar bilarna
Evolve-Dream
15 oktober 2005 · 7 Inlägg

Missljud kan man lura sej som faaan på.. det kan vara de mäst oväntade till slut,men lager e en bra ide att kolla mer på... likaså om du provar rycka lite i handbromsen så det går tyngre, och lyssnar,, //det andra är nog bara att du har en konstig "väg" på vajjern, och smörjning.. hoppas de blir bättring = )

Dave@940 R
16 oktober 2005 · 66 Inlägg

Hej! Problemet är nu löst. Äntligen av med alla små skitljud. smile

Bruden lagar maten - jag lagar bilarna
TommyI
17 oktober 2005 · 60 Inlägg

Vad var det för fel då?

Dave@940 R
18 oktober 2005 · 66 Inlägg

Hehe! Ja, det var inte så allvarligt... Lyfte upp bilen, kände först på vänster bakhjul, men upptäckte inget glapp eller oljud. Kände på kardanen inget större glapp där heller. När jag väl ryckte i höger bakhjul märkte jag ett litet glapp. När jag tog fram korset och kände på muttrarna satt de lösa! Satte dit nya fälgar för ca 1,5 mån sen och det hjälpe tydligen inte att jag efterdrog för ett tagsen...

Nu är iaf problemet löst. big_smile

MVH
David

Senast redigerat av Dave@940 (18 oktober 2005)

Bruden lagar maten - jag lagar bilarna
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang