3288
Sök

Volvo 940 ltt -96 Trasig topplockspackning?

146 Inlägg
13 oktober 2012
Trådstartare
#1
Hej, misstänker att topp packningen har gått på min 940, Den rycken en del vitt, vit sörja i oljelocket och vattennivån stiger ganska mycket och slangarna blir hårda när den är varm. Finns det något enkelt sätt man kan blir 100% säker på om det har gått eller inte?

Bilen går normalt för övrigt. Skulle ett komptest avslöja något?

Forummoderator
9 299 Inlägg
14 oktober 2012
#2
Vit sörja på oljelocket är ju ett tydligt tecken men det kan bero på kondens i ventilkåpan. Hur ser oljan på stickan ut? Bubblar det i expansionskärlet?
Senast redigerat av caromania (14 oktober 2012)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

146 Inlägg
14 oktober 2012
Trådstartare
#3
Oljan ser normal ut på stickan, det bubblar inte men vattennivån stiger som sagt.

Forummoderator
9 299 Inlägg
14 oktober 2012
#4
Tveksamt att du blåst toppackningen då. Om toppackningen går så letar sig vatten in i oljan, eller så letar sig olja in i vattnet, eller så kommer det in avgaser i vattnet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

JFfoto
14 oktober 2012
#5
Men nu kommer det ju komprission ut i kylarsystemet, för slangarna blir hårda, dom ska ju va mjuka.. så kan va toppackningen ändå..

146 Inlägg
14 oktober 2012
Trådstartare
#6
Okej, röken och de vita kletet kan ju vara kondens pga att jag för tillfället bara kör in och ut ur garaget i princip. Men Vattnet då? Trycktestade kylsystemet idag och upptäckte att kylet läcker. Men att kylet läcker har väl inte med hårda slangar att göra?

One Man Clan
4 287 Inlägg
14 oktober 2012
#7
Kalltkaffe skrev:
Men nu kommer det ju komprission ut i kylarsystemet, för slangarna blir hårda, dom ska ju va mjuka.. så kan va toppackningen ändå..

på volvo turbosar är de först vid 1.5 bars tryck som kylarlocket öppnar å släpper ut övertrycket, med 1.5 bar i slangarna är dom inte mjuka.


JFfoto
14 oktober 2012
#8
Xuri skrev:
Kalltkaffe skrev:
Men nu kommer det ju komprission ut i kylarsystemet, för slangarna blir hårda, dom ska ju va mjuka.. så kan va toppackningen ändå..

på volvo turbosar är de först vid 1.5 bars tryck som kylarlocket öppnar å släpper ut övertrycket, med 1.5 bar i slangarna är dom inte mjuka.

Jag kan då klämma ihop mina, jag tolkar det som att slangarna alltid är hårda för honom.

Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
14 oktober 2012
#9
Kalltkaffe skrev:
Xuri skrev:
Kalltkaffe skrev:
Men nu kommer det ju komprission ut i kylarsystemet, för slangarna blir hårda, dom ska ju va mjuka.. så kan va toppackningen ändå..

på volvo turbosar är de först vid 1.5 bars tryck som kylarlocket öppnar å släpper ut övertrycket, med 1.5 bar i slangarna är dom inte mjuka.

Jag kan då klämma ihop mina, jag tolkar det som att slangarna alltid är hårda för honom.

då har du något fel på din bil.
på mina bilar blir dom stenhårda och aldrig haft ett fel

Kör fort så hinner inget hända...

JFfoto
14 oktober 2012
#10
Growe skrev:
Kalltkaffe skrev:
Xuri skrev:

på volvo turbosar är de först vid 1.5 bars tryck som kylarlocket öppnar å släpper ut övertrycket, med 1.5 bar i slangarna är dom inte mjuka.

Jag kan då klämma ihop mina, jag tolkar det som att slangarna alltid är hårda för honom.

då har du något fel på din bil.
på mina bilar blir dom stenhårda och aldrig haft ett fel

Nej det har jag inte.

146 Inlägg
14 oktober 2012
Trådstartare
#11
Nej, alltså mina blir ju hårda efter ett ganska bra tag när bilen är i arbetstemp ungefär. Är det normalt eller?

Likbärgare
375 Inlägg
14 oktober 2012
#12
Lindskog944 skrev:
Nej, alltså mina blir ju hårda efter ett ganska bra tag när bilen är i arbetstemp ungefär. Är det normalt eller?

Fullt normalt!

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.


Sök