3419
Sök

Peugeot 205 GTI -90 startproblem.

5 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
#1
Tja,

Ett skumt fel har inträffat på polarens Peugeot 205 GTI från -90.
Bilen går inte att starta efter att vi tankade den och vi tror att det är någon typ av startspärr som aktiverats då någon tidigare ägare har installerat larm och centrallås som brukar fiffla.

När vi vrider om nyckeln går alla lampor igång och bensinmätaren når sin topp, men när man sen vrider nyckeln det sista steget för att starta motorn händer ingenting och alla lampor slocknar. Inget ljud uppstår heller.

Detta har hänt honom en gång tidigare (efter att han då också tankat) för två veckor sedan och då löste han problemet genom att koppla bort batteriet, men detta hjälper inte nu och vi vet inte hur vi ska lösa det..

Finns det någon som har haft samma eller liknande problem, eller som vet vad felet kan bero på som kanske kan hjälpa oss?

74 Inlägg
17 september 2012
#2
Kolla batteriets styrka, testa ladda det och se om det hjälper.


5 Inlägg
18 september 2012
Trådstartare
#3
Batteriet visar bra styrka så det måste vara något annat fel.
Provade koppla ur larmet då det kunde orsaka en startspärr men det hjälpte inte heller..

4 Inlägg
5 oktober 2012
#4
Jag har samma modell och jag har också samma problem. Tror att det kan ha någonting att göra med flätan, testade att koppla en startkabel från minuspolen till karossen och då startade den. Så det kan ju ha någonting att göra med jorden men är inte helt hunda för ibland fungerar det och ibland inte så mera tips hade ju varit skit bra!

4 Inlägg
6 oktober 2012
#6
Vet inte ens om det är jorden längre för nu vägrar den helt att starta, klickar lite i reläet men ingenting mera. lamporna tänds men när man vrider om nyckeln så är det precis som att att det inte finns någon kraft i skiten, och det är inte batteriet..

21 761 Inlägg
6 oktober 2012
#7
Börja med att mäta direkt på batteripolerna (inte polskorna) när du vrider nyckeln i startläge, visar det minst 10 V så sätter du mätpinnarna på själva polskorna. Är spänningen minst 10 V så fortsätter du mätningarna:

Mät nere på startmotorns solenoid vilken spänning det är när du vrider nyckeln i startläge, sätt plusmätpinnen på solenoidens anslutning där batterikabeln sitter fastskruvad och minusmätpinnen på startmotorns hölje. Är spänningen väldigt låg så flyttar du minusmätpinnen till batteriets minuspol, är spänningen fortfarande låg så flyttar du istället plusmätpinnen till batteriets pluspol och minusmätpinnen på startmotorns hölje. smile

4 Inlägg
6 oktober 2012
#8
tack, ska bege mig ut och kolla om jag kan hitta fan som är fel med  skiten! skriver sen om det fungerar! smile

21 761 Inlägg
6 oktober 2012
#9
Spänningen bör ju helst ligga över 11 V, men pga diverse orsaker (tex allmänt klent batteri, allmänt dåligt laddat batteri) så skriver jag 10 V eftersom startmotorn ska snurra runt med en sån belastningsspänning. smile

4 Inlägg
15 oktober 2012
#10
visade sig att det var plus kabeln som var i dåligt skick och antagligen glappade, tack för alla tips!


Sök