Elm funkar inte med Vida!
Med Dice så får du åtkomst till allt i bilen och kan göra olika systemtest och kan även ändra parametrar.(Bör man inte göra, om man inte vet vad man gör)
Med Elm 327 och valfritt program kan du endast kolla felkoder på motor och transmission. Vissa program är bättre än andra!
Med programmet Vol-fcr så kan du kolla felkoder på startspärr, larm och ECC, är osäker på om det även gick att kolla airbag, minns inte! Men med Vol-fcr kan du inte läsa ut felkoderna på motor och transmission...
Detta är iaf vad som funkar på min V70 -99.
Jag har en ELM 327 bluetooth, funkar bra med både min Android mobil(Torque) och med min laptop.(Scanmaster Elm, PM Scan, Scan XL osv)
Men om jag använder Vol-fcr så måste jag använda min elm 327 med kabel, då jag inte fått den att fungera med bluetooth och dess virtuella port..
Förutom att läsa felkoder så kan man även läsa av olika värden när motorn är igång.
I en del program jag testat så finns det många olika värden man kan kolla när motorn är igång.
Min ELM327 bluetooth kostade 155kr inkl frakt från England, exakt samma har jag sett i Sverige för mellan 300-900kr. Finns ännu billigare i Kina.
Om du kollar på Ebay så finns det i Kina, Dice kopior att köpa för ca 1000kr.
Ska du köpa en original så blir det dyrt!
V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01