2983
Sök

Ufo bromsar Audi S4 1992

88 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
#1
Tja. Jag har råkat dragit på mig en Audi S4 med dom där ufo bromsarna fram.
Någon audi kunnig borde det finnas här tycker man ju. Dom skivorna mäter väl 310*30 ?
Den där "trumman" i plåt , sitter den fast eller är det en anledning till att det verkar vara 10 hål i dom skivorna som hör till att den går att flytta över bara ?
Mekonomen tar 3400:- styck och VAG nåt liknande. Hittade dock skivor på chassie.se för 1000:- styck. Dom borde väl passa ?

Har även fått för mig att det går att bygga bort det med fjäderben från en s6a typ 95 för likvärdiga bromsar .
Eller A6 men dock får man mindre bromsar ? Undrar om det märks nåt nämnvärt.

Skivorna måste iaf bytas. Tänkte kolla om nån va mer kunnig än mig . Har liksom inte lust att lägga ut nästan 7.000 på bara skivor.

Vore skoj med nåt vettigt svar i denna djungel av bromsar...

Tack på förhand.

1 313 Inlägg
29 maj 2012
#2
Trumman i plåt hör ihop med skivan och kan inte tas lös,
som du säger så går det att byta ut fjäderbenen så man får normala bromsar, skulle jag göra direkt om jag vore i din sits, UFO bromsarna hör hemma i rymden!  sen är väl inte beläggen så värst billiga heller

och drar du sedan på fina fälgar, ja då ser det ut som du har en plåtfälg på insidan, ser faan ut ;-)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

88 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
#3
Jepp. Har 18"are liggandes. haha ja  i rymden ja.. det va bra smile

Bounty hunter
671 Inlägg
29 maj 2012
#4
om du vill komma billigt undan och ändå få ganska stora bromsa tar du kompletta fäderben(enklast att byta) ifrån en A100/A6 C4 modellen helst 2.8 dom har 228mm skivor,finns både skivor,klossar o nya bromsok på biltema när det är dax att byta så kommer man billigt undan,har för mej att man byter brom slangen oxå.....jag gjorde det på min A200 20v TQ som hade ufo bromsarna....och min A200 10v TQ cool

för övrigt är *trumman* i rostfritt,men skivan i stål.....

stötdämpare,lagren och fjädrarna kan du behålla dom e samma
Senast redigerat av bobafett (29 maj 2012)


88 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
#5
nog är dom större än 228 ? är dom inte 278 ? eller nåt..
Jaså hade även 200 TQ ufo ?
det va som fan. har kollat lite på skrotar..
verkar finnas en del s6 95-97 fjäderben också.
dom skall ju passa rakt av också

Bounty hunter
671 Inlägg
29 maj 2012
#6
Evo-lappen skrev:
nog är dom större än 228 ? är dom inte 278 ? eller nåt..
Jaså hade även 200 TQ ufo ?
det va som fan. har kollat lite på skrotar..
verkar finnas en del s6 95-97 fjäderben också.
dom skall ju passa rakt av också

fel av mej dom är ju så klart 288mm och inget annat tongue

ja A200 20v,v8 och tidiga s4or hade ufo....


88 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
#7
hihi va det jag tyckte smile

88 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
#8
bobafett skrev:
om du vill komma billigt undan och ändå få ganska stora bromsa tar du kompletta fäderben(enklast att byta) ifrån en A100/A6 C4 modellen helst 2.8 dom har 228mm skivor,finns både skivor,klossar o nya bromsok på biltema när det är dax att byta så kommer man billigt undan,har för mej att man byter brom slangen oxå.....jag gjorde det på min A200 20v TQ som hade ufo bromsarna....och min A200 10v TQ cool

för övrigt är *trumman* i rostfritt,men skivan i stål.....

stötdämpare,lagren och fjädrarna kan du behålla dom e samma

har hört att bromsverkan inte skall påverkas nåt större ? 288 skivor nytt i jämförelse med sämre ufo är nog isf att föredra ? Man tycker ju inte minskningen från 310 till 288 skall göra nån större skillnad.. tung bil iofs men .. ?

9 117 Inlägg
29 maj 2012
#9
Plocka bort UFO bromsar?? Dom är ju skithäftiga ju! tongue
Är inte bromsverkan riktigt grym i dom om man har ordning på prylarna?


88 Inlägg
30 maj 2012
Trådstartare
#10
Om du visste att skivorna kostar nästan 3500 styck tror jag inte du tycker dom är fräna längre smile

Bounty hunter
671 Inlägg
30 maj 2012
#11
Putteliten skrev:
Plocka bort UFO bromsar?? Dom är ju skithäftiga ju! tongue
Är inte bromsverkan riktigt grym i dom om man har ordning på prylarna?

när jag hade min audi V8 hade jag helt nya ufo bromsar fram dvs klossar o skivor,och nytt bak...fick 4.5 fram och 3.5 bak i broms provaren hos SBP och det va bra bett i dom..... tongue


1 335 Inlägg
9 oktober 2012
#12
Vad är vitsen med UFO-bromsar kontra vanliga bromsar?

1 867 Inlägg
10 oktober 2012
#13
Grejen var från början att kunna klämma in så stora bromsar som möjligt i en 16" fälg.
Jävla bra system när det var nytt, men under åren som har gått så har bromsarna förfallit och det kostar hur mycket som helst att köpa friska grejer.

Jag byggde om med en egen lösning på min, med BMWok wink

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Svetsare.
164 Inlägg
15 oktober 2012
#14
bobafett skrev:
om du vill komma billigt undan och ändå få ganska stora bromsa tar du kompletta fäderben(enklast att byta) ifrån en A100/A6 C4 modellen helst 2.8 dom har 228mm skivor,finns både skivor,klossar o nya bromsok på biltema när det är dax att byta så kommer man billigt undan,har för mej att man byter brom slangen oxå.....jag gjorde det på min A200 20v TQ som hade ufo bromsarna....och min A200 10v TQ cool

för övrigt är *trumman* i rostfritt,men skivan i stål.....

stötdämpare,lagren och fjädrarna kan du behålla dom e samma

Och om motorn rasar på en S4 eller en S6a så kan man ju komma billigt undan och stoppa i en 2,6liter V6a, eller hur, eller om vänster framskärm får ett dörruppslag så kan man ju givetvis sätta dig en 100/A6 skärm?

Nej ska man byta så ska man endast byta emot senare S4ans eller S6ans bromsar som mäter 314mm, inget annat. Att pula på 288mm skivor tycker inte jag funkar riktigt, det funkar i praktiken, visst, men om pengarna styr när det ska bytas delar så ska man åka en billigare bil, S6 skivor samt Ok är inte dyra, inte heller fjäderben, kolla runt lite!
Fick ett komplett fjäderben med broms skiva för 1400:-, bromsoket till skulle kosta 700:- vilket jag redan hade ett så det lönar sig att kolla runt och köpa riktiga grejer och inte snåla in.

Mvh; P.Herrdahl
TIG svetsar; Alu, RF Samt Svartstål.

1 335 Inlägg
15 oktober 2012
#15
Är det någon skillnad på Sena S4/S6 Juli 93--> fjäderben mot A6 94-97? Eller varför ska man välja fjäderben från S-modell ist för A-modell?

Svetsare.
164 Inlägg
15 oktober 2012
#16
OphanWitehall skrev:
Är det någon skillnad på Sena S4/S6 Juli 93--> fjäderben mot A6 94-97? Eller varför ska man välja fjäderben från S-modell ist för A-modell?

Skillnad i infästning på länkarmarna, går inte att montera ett fjäderben från en A6 på en S6, eller ja, det går men det ska inte monteras då det är fel mått till infästningarna på fjäderbenen. Infästningen på S6 benen sitter längre ut än vad de gör på A6.

Pratar av egna erfarenheter då jag fick fel ben när det skulle bytas på S6an, fick ett A6 Q ben och det passade inte!

Mvh; P.Herrdahl
TIG svetsar; Alu, RF Samt Svartstål.

1 335 Inlägg
15 oktober 2012
#17
PHerrdahl skrev:
OphanWitehall skrev:
Är det någon skillnad på Sena S4/S6 Juli 93--> fjäderben mot A6 94-97? Eller varför ska man välja fjäderben från S-modell ist för A-modell?

Skillnad i infästning på länkarmarna, går inte att montera ett fjäderben från en A6 på en S6, eller ja, det går men det ska inte monteras då det är fel mått till infästningarna på fjäderbenen. Infästningen på S6 benen sitter längre ut än vad de gör på A6.

Pratar av egna erfarenheter då jag fick fel ben när det skulle bytas på S6an, fick ett A6 Q ben och det passade inte!

Så om jag ska "bygga" bort UFO-bromsarna måste jag ha fjäderben från en S6 1995?

Svetsare.
164 Inlägg
16 oktober 2012
#18
OphanWitehall skrev:
PHerrdahl skrev:
OphanWitehall skrev:
Är det någon skillnad på Sena S4/S6 Juli 93--> fjäderben mot A6 94-97? Eller varför ska man välja fjäderben från S-modell ist för A-modell?

Skillnad i infästning på länkarmarna, går inte att montera ett fjäderben från en A6 på en S6, eller ja, det går men det ska inte monteras då det är fel mått till infästningarna på fjäderbenen. Infästningen på S6 benen sitter längre ut än vad de gör på A6.

Pratar av egna erfarenheter då jag fick fel ben när det skulle bytas på S6an, fick ett A6 Q ben och det passade inte!

Så om jag ska "bygga" bort UFO-bromsarna måste jag ha fjäderben från en S6 1995?

93-94 S4 V8 eller S6 95-97 är samma alltihopa.
S4 2,2T va sist med att få dessa fjäderben som standard, på 93 V8 satt dom på samtliga.

Glömde även entill sak varför man ej kan ta ett A6 ben och modda dit S4/6 skivor och ok. Ok hållaren är annorlunda, S4/6 har 2kolvs glidok med ganska rejäl infästning, vilket inte A6orna har.
Senast redigerat av PHerrdahl (16 oktober 2012)

Mvh; P.Herrdahl
TIG svetsar; Alu, RF Samt Svartstål.


Sök