Orangebullit skrev:
850 är en faktiskt en väldigt tacksam bil att byta motor på då man enkelt tar ner hela subframen och byter motorn på den utanför bilen:)
så gör man bara om man tycker det är otroligt roligt att skruva
rätt sätt är att ta paketet ihop med lådan rakt upp
ska skriva så utförligt som möjligt..hoppar över alla självklara grejer som måste isär som slangar och divs sånt smäck
Börja med att dela styrboxlådan så man kommer åt kontaktstyckena så motorelen kan sitta kvar på motorn.
man tar helt enkelt isär hela boxen tills man är enda nere i kontaktstycket lyfter upp aluhållaren och delar på allt där+ kontaktstycket som sitter längst ner
tar loss allt så det blir löst från boxen
släpp ner hela kylarpaketet neråt komplett sitter med 2bultar en på varje sida OBS! skruva ej dessa med spärrskaft utan helst med knack bryter man runt bulten så släpper muttern från karossen
släpper kablarna från subframen
kylarslangarna in i kupen släpps där dom går in i värmepaketet från motorutrymmet en lämplig tång fixar detta väldigt enkelt och man lirkar oftast ur dessa utan våld bara spärrarna är intryckta ordenkligt
släpp servopumpen från motorn så slipper man allt oljespill är pill men mest tidskrävande bultarna syns tydligt
sen river man ner främre röret
tömmer oljan ur motorn+lådan och tömmer oljefiltret och skruvar sen tillbaka det så slipper man oljespilleet
skruvar sen loss länkarmarna från subframen men låter fjäderben och allt hänga kvar
släpp sen hållaren som håller i drivaxeln på högersidan och drar ur drivaxeln ur lådan
på vänstersidan får man ta något och knixa ur drivaxeln för där kan den sitta lite men bara ta något i mot lådan och inreknuten. låt drivaxlarna hänga kvar eftersom det spar tid när endå skiten ska tillbaka när nya motorn hängs i
när allt små plock som luftslangar övre motorfästet så är det dags att gotta ner sig under bilen och släppa motorn
detta ska göras underifrån!!!
man låter kuddarna sitta kvar på motorn! sitter en genom styrväxeln och en i framkanten av subframen
sen släppa ner fästet som sitter i lådan bästa är att släppa hela det fästet då det lätt hakar fast
sen ut vid högerhjulet sitter ett fäste från sidan med 2bultar
sen är det bara att lyfta ur allt flytta över allt som inte sitter på nya motorn.
och gör allt omvänt. se alltid till att ha motorkuddarna kvar på motorn!!! för det är stor skillnad att försöka trilskas ner med motorn med kuddarrna kvar på balken då dom är koniska i underkant.
gissar på att man byter motor som ovan på en helg en van klarar nog det på 4-6timmar om man jobbar på lite
har prövat mig fram och detta är det enklaste sättet att byta motor i en 850
kanske kan göra det lite smidigare men har bytt 5gånger och man förfinar det något
sist jag rev ur en motor tog det 1timme så var den ur utan minsta stress det är ihopskruvningen som tar lite tid
har så klart hoppat några grejer men själklara grejer bör man förstå själv att dom måste tas bort