2753
Sök

Krångel med heljuset..

12 Inlägg
18 oktober 2012
Trådstartare
#1
Hej alla har ett litet problem med heljuset...och problemet lyder så här: När jag ska slå på helljuset så måste jag hålla in spaken för att få ny lyse men direkt jag släpper så slocknar det...har extralysen på bilen som förra ägaren kopplade in och börja då tänka att de kan va så att de är felkopplat lr något, uppskattar svar om de är någon som tror sig veta något annat de kan vara. smile

* Voff voff *
10 677 Inlägg
18 oktober 2012
#2
Trabant? Audi? Volvo? Cykel? Atlantångare? smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

21 761 Inlägg
18 oktober 2012
#3
Brådhis skrev:
Atlantångare? smile

Nja, hellre isbrytare med tanke på den stundande årstiden. wink

tobbetukt: Det är viktigt att få reda på vilket fordon det gäller så att folk ska kunna ge bra råd. smile
Senast redigerat av Drönirettab (18 oktober 2012)

12 Inlägg
18 oktober 2012
Trådstartare
#4
volvo 240 -92

* Voff voff *
10 677 Inlägg
18 oktober 2012
#5
Högst sannolikt är det ditt helljusrelä som gett upp.

Sitter under huven på förarsidan om jag minns rätt.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

21 761 Inlägg
18 oktober 2012
#6
https://www1.garaget.org/gallery/archive/14406/639346_djcc3l.jpg
Där sitter på min -86 iaf, är nog samma ställe på -92 kan jag tänka mig. smile

12 Inlägg
18 oktober 2012
Trådstartare
#7
joo jag har kollat till det och de klickar och alla kablar är intakta men ett "stift" på reläet har spruckit upp lite..fast det sitter då kvar, fortfarande reläet tror du? smile tacksam för hjälpen smile

12 Inlägg
18 oktober 2012
Trådstartare
#8
Drönirettab skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/14406/639346_djcc3l.jpg
Där sitter på min -86 iaf, är nog samma ställe på -92 kan jag tänka mig. smile

Jo det sitter där för mig också. smile

5 708 Inlägg
18 oktober 2012
#9
Vet inte hur det är på 240 men på min 345a så måste jag vrida ljusvredet till halvljus för att helljuset ska "fastna". Har jag vredet på 0an dvs automatiska halvljuset så gör det precis som du säger.

Så har du vridit ljusvredet till halvljus-läget? Det är läget längst till höger.

Om det ändå inte klickar i så kan det vara reläet, ett relä kan klicka men ändå vara trasigt. Men om reläet skulle vara trasigt så tycker jag att lyset inte alls borde komma igång.


21 761 Inlägg
18 oktober 2012
#10
På hans bil borde det vara så att ljusvredet alltid står längst till höger, bilen har ju ljusautomatik (dvs "riktig" automatik, inte något fjantigt reducerat halvljus). smile

5 708 Inlägg
18 oktober 2012
#11
Drönirettab skrev:
På hans bil borde det vara så att ljusvredet alltid står längst till höger, bilen har ju ljusautomatik (dvs "riktig" automatik, inte något fjantigt reducerat halvljus). smile

Ok, så är det så på 240.
Men man kan ju tipsa om det absolut lättaste först istället för att bara anta att ljusvredet redan står i rätt läge wink
Senast redigerat av simlar (18 oktober 2012)


21 761 Inlägg
18 oktober 2012
#12
Absolut är det så, inte menat som kritk mot dig. smile

Från -86 blev det tändningsstyrd ljusautomatik på 240 så ljusvredet behöver aldrig vridas någonting.
Senast redigerat av Drönirettab (18 oktober 2012)

12 Inlägg
18 oktober 2012
Trådstartare
#13
draget lite mysko på min så när vredet står på (0) så är lysena på och när det är på halv så lyser ingenting, testade också hellyset nu och då gick de inte igång över huvudtaget men de fungerar lite när de vill så de lär väl vara reläet som spökar. smile

5 708 Inlägg
18 oktober 2012
#14
Drönirettab skrev:
Absolut är det så, inte menat som kritk mot dig. smile

Från -86 blev det tändningsstyrd ljusautomatik på 240 så ljusvredet behöver aldrig vridas någonting.

Ok
Ja alltid lär man sig något nytt smile Nyaste 240in jag kört var en -85a.

tobbetukt skrev:
draget lite mysko på min så när vredet står på (0) så är lysena på och när det är på halv så lyser ingenting, testade också hellyset nu och då gick de inte igång över huvudtaget men de fungerar lite när de vill så de lär väl vara reläet som spökar. smile

Låter som att det kan vara något fel med lysvredet eller någon säkring eller något sådant.
Vredet måste vara på halvljusläget för att helljuset ska kunna klicka i, annars så måste man hålla inne spaken för att helljuset ska lysa.
Och om halvljuset inte lyser på halvljusläget så kommer det inte fram någon ström till lamporna och då bör det inte heller komma fram någon styrström till helljusreläet.


12 Inlägg
18 oktober 2012
Trådstartare
#15
simlar skrev:
Drönirettab skrev:
Absolut är det så, inte menat som kritk mot dig. smile

Från -86 blev det tändningsstyrd ljusautomatik på 240 så ljusvredet behöver aldrig vridas någonting.

Ok
Ja alltid lär man sig något nytt smile Nyaste 240in jag kört var en -85a.

tobbetukt skrev:
draget lite mysko på min så när vredet står på (0) så är lysena på och när det är på halv så lyser ingenting, testade också hellyset nu och då gick de inte igång över huvudtaget men de fungerar lite när de vill så de lär väl vara reläet som spökar. smile

Låter som att det kan vara något fel med lysvredet eller någon säkring eller något sådant.
Vredet måste vara på halvljusläget för att helljuset ska kunna klicka i, annars så måste man hålla inne spaken för att helljuset ska lysa.
Och om halvljuset inte lyser på halvljusläget så kommer det inte fram någon ström till lamporna och då bör det inte heller komma fram någon styrström till helljusreläet.

men då vredet står på 0 så ska väl inga lampor lysa? Det kan inte vara så att det är kopplat tvärsom bara..alltså att halvljusläget hamnat på 0 och tvärsom?

21 761 Inlägg
18 oktober 2012
#16
Undrar om ljusvredet kanske är utbytt och att det inte är rätt vred som sitter nu. hmm

Ljusvredet har även ett avlastningsrelä som ger huvudspänningen till helljusrelät, då är det nog en till sak som kan påverka.
Senast redigerat av Drönirettab (18 oktober 2012)

12 Inlägg
18 oktober 2012
Trådstartare
#17
Drönirettab skrev:
Undrar om ljusvredet kanske är utbytt och att det inte är rätt vred som sitter nu. hmm

Ljusvredet har även ett avlastningsrelä som ger huvudspänningen till helljusrelät, då är det nog en till sak som kan påverka.

Så kan det mycket väll vara, att vredet är bytt..
Hur ser ett avlastningsrelä ut då, som ett standard relä eller? synd man inte är så kunnig när det kommer till el. hmm

21 761 Inlägg
18 oktober 2012
#18
Det är ett "vanligt" relä med 5 stift och ska sitta vid pedalstället, är dock osäker på om det är svart (plastkåpa) eller silverfärgat (metallkåpa). Enligt ett elschema jag har (86 och framåt) sitter det en vit, en svart, två gula och en eller två grön/röda kablar på relät. smile

En av de gula kablarna kommer från ljusvredet, en av de grön/röda kablarna kommer från säkringarna och är konstantplus från plusplinten i motorrummet (sitter bredvid helljusrelät på bilden).
Senast redigerat av Drönirettab (18 oktober 2012)

12 Inlägg
18 oktober 2012
Trådstartare
#19
Drönirettab skrev:
Det är ett "vanligt" relä med 5 stift och ska sitta vid pedalstället, är dock osäker på om det är svart (plastkåpa) eller silverfärgat (metallkåpa). Enligt ett elschema jag har (86 och framåt) sitter det en vit, en svart, två gula och en eller två grön/röda kablar på relät. smile

En av de gula kablarna kommer från ljusvredet, en av de grön/röda kablarna kommer från säkringarna och är konstantplus från plusplinten i motorrummet (sitter bredvid helljusrelät på bilden).

Okejokej tack så hemskt mycket för svaren ska kolla upp kablarna och reläet. smile

21 761 Inlägg
18 oktober 2012
#20
Jag hittade ett schema till -92 nu och på ditt relä kan det finnas blå/vita kablar istället för den gula från ljusvredet.


Sök