4404
Sök

Volvo 740 Gl 88 är extremt svårstartad på kallare vår och höstdagar

6 Inlägg
11 oktober 2012
Trådstartare
#1
Hej jag skulle bli enormt glad om någon kunde hjälpa mig med vad felet är på min bil..
Det är väldigt märkligt.
Hade samma problem i våras men det gick över när det blev typ april, maj.
Men nu har det kommit tillbaka, Jag går upp o ska köra till jobbet på morgonen halv 6, då startar bilen utan problem dock går den ryckigt i början.
MEN sen när jag skall åka hem, framåt 13.30 så är det precis att jag får igång den.
vrider om nyckeln och håller ner kopplingen med ettan i.. släpper inte nyckeln.. gasar hela tiden.. det låter som den snart ska starta hela tiden samtidigt som det kommer smällar från avgasröret precis hela tiden.. så kan jag sitta i uppåt en eller 2 två minuter.. sedan när man hör att den nääästan startar så släpper man nyckeln o ger full gas upp till 4000 varv. gör man inte det så får man börja om igen.. när man gjort detta fungerar bilen och det är bara att åka iväg.. och resten av dagen startar den klockrent.. men går lite ryckigt o segt hela tiden.

Ingen jag känner har en aning om vad detta kan bero på och jag förstår det verkligen inte..
OCH DETTA ÄR BARA PÅ TIDIG VÅR OCH KALLA HÖST DAGAR NÄR SOLEN STÅTT PÅ INNAN JAG SLUTAR JOBBET.
Måste i mina ögon ha med vädret att göra..


221 Inlägg
11 oktober 2012
#2
Va är det för motor? :p


6 Inlägg
11 oktober 2012
Trådstartare
#3
B230f


221 Inlägg
11 oktober 2012
#4
Låter som den får dåligt med bensin, kallstartventilen kanske?


460 Inlägg
11 oktober 2012
#5
Carro_ skrev:
Hej jag skulle bli enormt glad om någon kunde hjälpa mig med vad felet är på min bil..
Det är väldigt märkligt.
Hade samma problem i våras men det gick över när det blev typ april, maj.
Men nu har det kommit tillbaka, Jag går upp o ska köra till jobbet på morgonen halv 6, då startar bilen utan problem dock går den ryckigt i början.
MEN sen när jag skall åka hem, framåt 13.30 så är det precis att jag får igång den.
vrider om nyckeln och håller ner kopplingen med ettan i.. släpper inte nyckeln.. gasar hela tiden.. det låter som den snart ska starta hela tiden samtidigt som det kommer smällar från avgasröret precis hela tiden.. så kan jag sitta i uppåt en eller 2 två minuter.. sedan när man hör att den nääästan startar så släpper man nyckeln o ger full gas upp till 4000 varv. gör man inte det så får man börja om igen.. när man gjort detta fungerar bilen och det är bara att åka iväg.. och resten av dagen startar den klockrent.. men går lite ryckigt o segt hela tiden.

Ingen jag känner har en aning om vad detta kan bero på och jag förstår det verkligen inte..
OCH DETTA ÄR BARA PÅ TIDIG VÅR OCH KALLA HÖST DAGAR NÄR SOLEN STÅTT PÅ INNAN JAG SLUTAR JOBBET.
Måste i mina ögon ha med vädret att göra..

kan va fukt i fördelarlocket..
startar den lättare om du gasar? smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

6 Inlägg
11 oktober 2012
Trådstartare
#6
Ja det gör den, kan ge ifrån sig nån smäll från avgasröret när man startar den i vanliga fall med


6 Inlägg
11 oktober 2012
Trådstartare
#7
locket är nog inte jätte bra faktiskt


460 Inlägg
11 oktober 2012
#8
Carro_ skrev:
locket är nog inte jätte bra faktiskt

okej då kan det ju va värt att fixa ett nytt/fräsht begagnat för att slippa problem framöver(om det nu inte är det som är problemet nu) smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

6 Inlägg
11 oktober 2012
Trådstartare
#9
Ja smile hur kollar man kallstartsventilen då?


11 Inlägg
20 oktober 2012
#10
tror du kan klämma ihop slangen som går till kallstartsventilen och då ska den precis gå på tomgång alltså precis hålla igång och sen släppa sakta och då ska den gå till normal tomgång om den frisk fick iallafall det tipset av en kompis värt att prova kanske:P



Sök