felthausen skrev:
Tjena allihopa!
Köpte för ett tag sen en Audi 100 2,5 tdi 1993 Avant.
Bilen gick jättebra fram till den dagen jag jag tydligen gjorde den ultimata synden. "Motortvätt"
Efter det så började bilen inom kort gå som ett jävla arsel då och då, det verkar vara om jag belastar den innan bilen blivit riktigt varm.
Startar jag bilen kall så går den perfekt på tomgång, den kan stå å gå hur länge som helst, allt låter fint.
men när jag sen börjar köra bilen så tar de inte många meter så börjar motorn gå som ett riktigt arsel,låter som ett tröskverk och motorn vill nästan hoppa ut ur bilen. Om jag stänger av den då direkt och startar om bilen så går den fortfarande dåligt.
Men! Om jag väntar tills bilen blit varm och stänger av den ca 30-60 sek så går den helt perfekt igen?
Så länge jag håller motorn varm så startar alltid bilen och går bra?
Alltså va faan är de?
Blir snart knäpp!
De här är vad jag kollat/prövat
Jag har mätt upp alla spridare samt tvättat dom i en ultraljudstvätt Alla spridare verkar duscha fint vid samma tryck.Ingen skillnad.
Jag har sökt efter läckage luft/diesel hittat några åtgärdat dom. Ingen skillnad.
Jag har hällt i bilen "Alla".....Jävlat ALLA tillsatser, medel å grejer som finns tillgänglit på marknaden. Ingeen skillnad.
Jag har haft upp boxen och kollat om de kan tänkas kommit in fukt...Snustorrt!
Jag har kopplat in den i dator Där det kom upp 3 fel koder. 1. Varvtalsgivare ur funktion, "tror det var för att bilen stod med tändning på men motor av vid felsökningen, varvtalsmätaren inne i bilen fungerar"
2.Insugsrör tryckgivare, signal för hög. Det tror jag har att göra med Chippet i den, eller så hade det nått att göra med ett läckage jag hittade vid ic´n en nippel som rallat upp, gick till en tryckslang.
3. Givare nållyft, insignal avbrott intermittent?????? Vet att de betyder på svenska att de är nått som glappar, men borde ju inte vara nått av dessa fel me tanke på symtonen.
Tacksam för svar!!!
Mattias.