3269
Sök

Högtalare skjuts ut.

33 Inlägg
21 oktober 2012
Trådstartare
Hej!

Skruvat ett tag nu och bytt högtalare. Blir inte klok på mina 4" ifram dock. När jag slår igång dom så ser man att högtalarna typ trycks ut, sedan åker de tillbaks efter 3-4 sec, det luktar även lite bränt.. gissar på att detta beror på att det blir en kortslutning eller att de får för mycket. Bytte precis ut en efter att den sprakat sönder (troligtvis pga detta)

Slutsteget ger dock 40-50w per högtalare och högtalarna klarar 120. Kör högpassfilter på båda då jag inte vill ha någon bas i dem. Vet inte riktigt hur jag ska fortsätta felsöka, idéer?

Mvh
Timpan

21 761 Inlägg
21 oktober 2012
Driver slutsteget enbart framhögtalarna?
Har du tidigare haft problem med slutsteget, tex dålig kontakt i strömförsörjningskabeln?

När högtalarna gör på det där sättet så verkar det som att steget ger ut likspänning i några sekunder, vilket lätt kan förstöra högtalare.

33 Inlägg
21 oktober 2012
Trådstartare
Slutsteget är ett 4 kanals steg som driver 2st 6x9 och 2st 4". Dålig kontakt i strömförsörjning kan det vara, borde det verkligen ge likspänning?

Tack för svar.

21 761 Inlägg
21 oktober 2012
Händer det inte samma sak för 6x9" högtalarna, dvs att de åker ut i några sekunder när steget startas?

Steget ger inte ut likspänning bara för att det eventuellt är dålig kontakt i strömkablarna, men följden av dålig strömförsörjning kan bli att saker går sönder inuti steget och då är det ingen omöjlighet att det ger ut likspänning pga trasiga komponenter. smile

Om steget har en säker försörjning och att inga högtalarkablar kortsluter någonstans, men att högtalarna beter sig på det där sättet, så misstänker jag att någonting är fel inuti steget.

33 Inlägg
22 oktober 2012
Trådstartare
Hej!

Ja det luktar bränt från 1 av 4" högtalarna när man slår igång dem. Även om man vänter ett tag o spelar lugnt.
Ska överse strömförsörjningen. Har även en kondensator som sitter till steget. Kan det bidra?

Mvh

21 761 Inlägg
22 oktober 2012
Men gör inte dina 6x9" så där också, dvs att konen åker ut i några sekunder?

Kondensatorn borde inte påverka någonting i detta fall. smile

Sök