Mattia-SS skrev:
Om du kan tänka dig o gå ner 4 år så kan jag varmt rekommendera en Chevrolet Caprice, Buick Roadmaster, Impala SS (samma bilar i princip) el alt Cadillac Fleetwood. Alla dessa är extremt driftsäkra bilar, lagom storlek och mkt billiga reservdelar samt lätt att få tag på dessa. du har säkert sett att alla taxibolag o poliser körde Caprice på 90 talet. Det var ingen slump. Dessa bilar är hyllade för sin driftsäkerhet. Dock så tar ju åren ut sin rätt, det går inte att komma ifrån.
Har kört Caprice i 15 år så jag vet lite vad jag talar om. Mkt fin komfort o all utrustning man behöver o billig försäkring.
Sista modellen av alla dessa nämnda tillverkades den sista 1996 men det går säkert att hitta en välskött med lite mindre mil. Rost var inga större problem heller. Bakom hjulhusen kan det vara blästrat dock.
De sista 11 åren hade jag även en 1995 Impala SS med Lt1 V8 an. Den har en lite lagom rolig motor på 260hk. Uppmätt förbrukning på Impalan landsväg var 0.87, ingen last, knappt AC, lugn o laglig körning långsträcka. 1300 varv i 90km/h o vridmoment på 450Nm om jag inte minns fel talar lite om varför den går relativt snålt
Finns 305, 350 och Lt1. jag skulle undvika 305 an då den är rätt slö. Lt1 an är rätt val. Det går att hitta vanliga Capricer o Buicks med Lt1 an också vilket är lite kul, ingen förväntar sig att man kan dräpa bmw vid rödljusen med en nära 1.9 ton tung amerikansk familjesläde. Fleetwooden hade Lt1 som original 94-96 Här är min fd Impala
http://www.garaget.org/?car=18367 Undvik 20 tums fälgar dock :-)
Och som nån sade: Undvik vinyltak. Det finns rost där under eller så kommer det!!