2194
Sök

Elfel Opel Astra Coupe

3 Inlägg
23 mars 2007
Trådstartare
Hej!

Försöker här eftersom Opelverkstan inte hittar nått..

Är så att bilen verkar äta batterier har sedan 2004-11-15 bytt batteri i bilen 4 ggr.

Första gången 2005-10-31, (död cell sa verstan) sedan 4 månader senare startar inte bilen inför servicen Feb. 2006 (nytt batteri och en död cell). Nästa gång var juli 2006 då bilen var inne för länkarmsbyte (nytt batteri tog tydligen inte emot laddning), och nu senast 2007-01-22 på service var batteriet dåligt igen..(ingen kommentar varför)

Deras ursäkter har varit först att otur med batterierna och hittar inget fel, nu senast kritiserade dem mina körsträckor, (jag vet om att jag kör mycket i stan men ska inte vara nått problem enligt folk på olika företag, (vart hos 2 batteriförsäljare, en som felsöker elfel och hos några andra verkstäder) har haft andra bilar som bara rullat i stan och aldrig haft problem)

Hos dessa företag har vi nu kollat lite lätt om generatorn laddar riktigt och allt ser bra ut på deras apparater.

Vad kan det va?

Har försökt kontakta verkstans huvudkontor men ingen respons därifrån

Michael

21 761 Inlägg
23 mars 2007
De två sista gångerna som bilen har varit på verkstaden, har verkstadsbesöket berott på batterikrångel?

Hur korta sträckor kör du varje dag ungefär?

3 Inlägg
23 mars 2007
Trådstartare
Nej i juli 2006 var den inne för att länkarmen var av men tydligen var batteriet dåligt och nu senast så var det vanlig service..

Om jag bara kör till jobbet så är det 1 mil enkel resa, vet om att start och stopp kan orsaka men enligt folk som jobbar med batterier och bilel så ska inte det va nått problem med dagens moderna bilar. Man får problem om man låter bilen stå länge typ över veckan och kör den bara nån gång i veckan, men den enda gången min står still är över helgerna, sen så står den i garage och på jobbet sitter alltid motorvärmaren i under vinterhalvåret..

Och under dem 15 åren som jag bort i stan så har jag aldrig haft problem med bilbatterier, först nu, och det började efter att Opel hade bytt kamkedjan på Garantin (hade den inne ett antal ggr för att det rasslade nånstans men man hittade inget, men så fick dem direktiv att alla kamkedjor på vissa modeller kunde brista och sedan dess så har jag batteriproblem)
Senast redigerat av Ceo_Fry (23 mars 2007)

21 761 Inlägg
24 mars 2007
Kortkörningar kan knäcka batterier ganska fort, frågan är hur en kortkörning ska definieras. Vet inte säkert hur mycket batteriet hinner bli uppladdat när bilen körs en mil, det beror ju på flera saker. Tex beror det på hur många strömförbrukare man har på, hur mycket kökörning det är osv.

Den vanligaste orsaken till att cellerna i batteriet pajjar är otillräcklig laddning, blyplattorna i cellerna sulfateras när batteriet är dåligt laddat en längre tid. När sulfatet på blyplattorna lossnar så ramlar det ner i botten på cellen och kan göra så att det blir kortslutning mellan cellplattorna.

Känns lite svårt att sitta och skriva ett vettigt svar, helst skulle jag vilja vara på plats och göra diverse mätningar. Det som gör det hela lite märkligt är att felet började efter kamkedjetrasslet.

Har du eller verkstaden kollat så att det inte finns något som tjuvdrar ström när bilen är avstängd?

143 Inlägg
24 mars 2007
Hej!    Som Drönirettab skriver behövs mätningar för att komma vidare. Låna eller köp ett mätinstrument för 200 kr om du inte har ett. Två saker bör kollas, läckström och laddníng.
Med avslagen motor kollar du först läckströmmen. Ställ instr på 1A eller 10 A. Lossa den neg battkabeln. Koppla den svarta mätkabeln till -polen och den röda mätkabeln till den lösa battkabeln. På dom bilar jag har testat ligger läckströmmen på 50 mA (0,05A) eller mindre. På nya bilar vet  jag inte säkert. Sätt tillbaka battkabeln och kör bilen i tomgång. Spänningen över battpolerna ska då vara ca 14 volt. Batt måste vara någorlunda laddat innan.     Lycka till!

3 Inlägg
24 mars 2007
Trådstartare
Ok ska kolla upp, men laddning har redan kollats av verkstäder med instrument och laddar bra sägs det, läckströmmen har jag inte kollat, men Opel säger iaf att den drar normalt...Men som sagt ska mäta lite

Sök