2402
Sök

Montering av Xtra-ljud Volvo V70III -08

Whatever :)
1 652 Inlägg
3 november 2012
Trådstartare
Tjenixen!

Kännde mig skit smart och köpte mig ett par xtraljus och kabelsats till detta. Men min hjärna tänkte inte såpass långt att det är inte direkt likadant att koppla som på en lätt mekad volvo 740 eller 940 ^^

Så mitt problem är nu, hur ska jag koppla mig in, så när jag slår på bilens hellyse så sparkar xtraljusen igång med ?

Tänk på att förklara riktigt för jag och elektronik = 0 ! !  tongue

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

123 Inlägg
3 november 2012
precis som förr smile ta multimetern å se vilken tråd som ger dig ström vid helljus tillslag. kommer inte ihåg färgen annars hade du fått de med smile
reät : 30 +
85 jord
86 tillslagen
87 ström till extraljusen.

Whatever :)
1 652 Inlägg
3 november 2012
Trådstartare
turbo_freak_89 skrev:
precis som förr smile ta multimetern å se vilken tråd som ger dig ström vid helljus tillslag. kommer inte ihåg färgen annars hade du fått de med smile
reät : 30 +
85 jord
86 tillslagen
87 ström till extraljusen.

hmm okej, säger inte mig så jätte mycket men får kika på de smile Tur man har brand med i försäkringen ^^ ahha
Förstår bara inte hur jag ska få de att gå på spaken ? Eller blir de så automatiskt om ja kopplar in de på parkeringsljus ratten ? eller är de någon annanstans ?
Senast redigerat av XeptiQ (3 november 2012)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
8 november 2012
Detta går inte att upprepa nog många gånger men vi tar det igen, borde skriva en FAQ smile

Vet ej om V70 jordstyr som X40 gör men kopplar man såhär funkar det alltid oavsett vilket.
30 till pluspolen på batteri via säkring
85 till helljuslampans plus
86 till helljuslampans minus
87 till extralysenas +
Extralysenas - direkt till minuspolen på batteri.

Extraljusen kommer att tändas samtidigt som helljuset (även blinka vid ljustuta) då relät enbart förstärker signalen från original helljuslampan smile

Lycka till, friskt kopplat hälften brunnet wink

123 Inlägg
9 november 2012
bumpe skrev:
Detta går inte att upprepa nog många gånger men vi tar det igen, borde skriva en FAQ smile

Vet ej om V70 jordstyr som X40 gör men kopplar man såhär funkar det alltid oavsett vilket.
87 till extralysenas +

Extraljusen kommer att tändas samtidigt som helljuset (även blinka vid ljustuta) då relät enbart förstärker signalen från original helljuslampan smile

de va allt en annolunda koppling... fungerar som vanligt att ta + kabeln till helljuslampan på bilen som styrsignal 86 till reläet.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
11 november 2012
turbo_freak_89 skrev:
bumpe skrev:

87 till extralysenas +

de va allt en annolunda koppling... fungerar som vanligt att ta + kabeln till helljuslampan på bilen som styrsignal 86 till reläet.

Fördelen med att ta både 85 och 86 till lampans respektive plus- och minus kablar är ju att man slipper bry sig om ifall det är plus eller jordstyrt. Normalt sett kopplar jag inte så själv utan mäter mig fram men för en oerfaren är att dra båda kablarna till lampans kablar det säkraste sättet att veta att det funkar smile

Sök