3715
Sök

Räcker det med 90 hästar (i en VW Golf) för rallybruk?

24 Inlägg
19 november 2012
Trådstartare
Hej

Jag har av och till funderat på att bygga en rallybil och köra lite rally och drivers open då och då. Det kommer nog inte bli så mycket rallyåkande de första året för det är ju rätt dyrt. Hur som helst, räcker det med en 90 hästars Golf i rally?

Allt gott!
//Nerman

Handledare
1 481 Inlägg
19 november 2012
Klart det går. Inte så fort kanske. Förr fanns det en klass som hette standard B. Då åkte man med bl.a. Saab V4 på 65hk.

Evildan
19 november 2012
Det finns olika klasser och det kan till och med vara så att en Golf 90hk som är urplockad/lättad kan ha för hög effekt/vikt förhållande.

Jag kan inte de specifika siffrorna eller reglerna men det finns säkert klubbar att fråga eller ngn annan på forumet mera kunnig som kan tänkas svara på detta.

24 Inlägg
19 november 2012
Trådstartare
Okey, duger 90 hästar i grupp E?

630 Inlägg
19 november 2012
Nerman skrev:

Slänger upp lite länkar osv osv jag hittade om just detta ämne.
http://wwwsthlmrally.forum24.se/wwwsthl … ut384.html

http://wwwsthlmrally.forum24.se/wwwsthl … out38.html

Hoppas det hjälper lite!

24 Inlägg
19 november 2012
Trådstartare
audicarsismine skrev:
Nerman skrev:

Slänger upp lite länkar osv osv jag hittade om just detta ämne.
http://wwwsthlmrally.forum24.se/wwwsthl … ut384.html

http://wwwsthlmrally.forum24.se/wwwsthl … out38.html

Hoppas det hjälper lite!

Tack! Håller på att kolla in länkarna nu smile

1 948 Inlägg
19 november 2012
Nu lägger jag mig i en diskution trots att jag itne är det minsta insatt i just rally... MEN! smile

Allt handlar ju om vikt/effekt förhållande, samt grepp. Att köra framhjulsdrivet utan diff är ju inte så skojj... (nu har jag bara kört på asfalt).

Sen så anser jag att det är alltid roligare att köra en bil på 90-100% av vad den klarar av än att bara kunna utnyttja 50-60% av bilens potential.
Folk som bygger 700hk bilar med chassi och bromsar för 100k för att köra på bana med... utan att ens provat det någongång innan... det tycker jag är ren idioti. Bättre att lägga tid och pengar på att köra och sen uppgradera successivt.

4 637 Inlägg
19 november 2012
saab_sonett skrev:
Klart det går. Inte så fort kanske. Förr fanns det en klass som hette standard B. Då åkte man med bl.a. Saab V4 på 65hk.

Jag åker och tittar på rally då och då. Finns säkert undantag men c-förare grupp E i Saab 99 brukar i regel köra så sakta att en pensionär på svamputflykt kör fortare.

Vet dock inte varför det är så men en otrimmad 99a lär kunna gå fortare än så...
Senast redigerat av Navkapsel (19 november 2012)

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
19 november 2012
sbf.se

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

24 Inlägg
20 november 2012
Trådstartare
Navkapsel skrev:
saab_sonett skrev:

Jag åker och tittar på rally då och då. Finns säkert undantag men c-förare grupp E i Saab 99 brukar i regel köra så sakta att en pensionär på svamputflykt kör fortare.

Vet dock inte varför det är så men en otrimmad 99a lär kunna gå fortare än så...

Jo det är klart att grupp H-vagnarna är underhållande. Men allt är relativt. Jämförelsevis med grupp B-eran så anses allt som smått smile Men körs det öht rally med 90 hästars Golf 2or?

4 637 Inlägg
20 november 2012
Nerman skrev:
Navkapsel skrev:
saab_sonett skrev:

Jo det är klart att grupp H-vagnarna är underhållande. Men allt är relativt. Jämförelsevis med grupp B-eran så anses allt som smått smile Men körs det öht rally med 90 hästars Golf 2or?

Jag är lika imponerad av grupp E, genialisk tävlingsform och visst kan det gå undan. Skulle gärna tävla i grupp E om jag hade haft lite mer mekkunskap träffar en intresserad tjej med inkomst, jag prioriterar annat än rally. Köra lite lagom lungt och framförallt sprinttävlingar, skonsammast mot bilen vore kul.
Senast redigerat av Navkapsel (20 november 2012)

Evildan
20 november 2012
Nerman skrev:
Navkapsel skrev:
saab_sonett skrev:

En tidigare kollega körde rally med en 75hk Citroën BX och i hans klass var det svårt att åka ngt starkare i förhållande till vad en strippad BX väger.
En gymnasieskolekamrats styvfar körde med en GOLF mkII med 90hk, vet givetvis inte vilken klass men det fungerade bra och dom vann/vinner några bucklor.
Bra klasser som inte blir så tokdyra att köra i med dessa restriktioner.
GO FOR IT, är säkert skitkul.

Rust Is Not A Crime
1 215 Inlägg
21 november 2012
www.sbf.se hittar du säkert nått

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)

Sök