3440
Sök

Motpart vill häva byte av bil (privat)

80 Inlägg
23 november 2012
Trådstartare
Hej topic är kanske lite luddig.

Men tänkte höra om någon vet vad lagen säger när två privatpersoner byter bil med varandra.

Är en rätt lång story. Men ska försöka förklara de hela lite kort.

I sommars hittade jag en supra på blocket(ej svensk reggad) som gärna ville byta mot något annat.
Så jag mailade och frågade och fick till svar att han gärna ville byta, han kunde tänka sig att komma till mig efter en vecka och vissa upp supran och titta på min s13. Men av någon anledning dök han inte upp.
Och slutade svara på sms.

Jag tänkte inte så mycket på det eftersom jag egentligen va nöjd med Nissan.
Men sen får jag ett sms för ca en månad sen att han ville fortfarande byta och ville komma och titta på bilen.

Lite skumt tänkte jag men kom du, men har taget ur motorn för att fixa en lite läcka vid tråget. Och lacka om motorn.

Han kom iaf och va nöjd, vi bestämde att han skulle komma en vecka senare. Så fick stressmeka ihop allt och när jag väl ska köra ut bilen märker jag att den nya turbon är trasig (vet ej vad som hände ) men ringer och säger som det är, turbon är trasig, men jag kan erbjuda dig 3,000kr så kan du hitta en turbo på blocket. Han säger ok till detta men får åka hem med supran eftersom Nissan inte gick att köra. Så vi bestämde att jag skulle ta den på en kärra till Gbg ifrån lkpg.

Upplyser han även vid detta tillfälle att bilen måste mappas med den nya turbon.

Men när jag väl är på väg till Gbg får jag ett sms där han förklarar att han måste jobba(långtradar dude) men att hans fru skulle ta emot mig.

Så långt allt bra jag gör bytet med hans fru i all stress. Vi glömmer att skriva kvitto mellan varandra, utan vi gör bara ägarbytet på Nissan och jag får alla papper ifrån supran.

Nu ca 3 veckor senare får jag ett hot sms om att han vill byta tebaka för att de är mer att göra på Nissan än vad jag har sagt(byta turbo och mappa).. Han säger inte vad för något utan att han lämnat in den på verkstad.

Och byter vi inte tebaka ska han dra in em advokat.

Med handen på hjärtat vet jag inte vad de kan vara för något, och det är ju en race bil, alltid är det något man vill bygga vidare på. Men motorn gick bra (inga missljud eller liknande)

Vart en lång story.
Men kan han driva detta vidare? Jag är nöjd då supra alltid varit min drömbil och är nöjd förutom fel som han inte har sagt, men inget jag bryr mig om.

Lowlife
809 Inlägg
23 november 2012
Kan inte häva köp vid privat, då personen som köpt bilen har godkänt den.
Vet inte vad lagar säger, men så länge du varit ärlig och sagt som det är, så kan han verkligen inte klaga.

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

1 450 Inlägg
23 november 2012
Va ja vet så lämnar man inga garantier när när man byter/köper bil, med andra ord kan man inte "ångra" sig när han va med på att byta? Gjort e ju gjort, om han nu hotat dig så kan ju du hälsa honom åt skogen och anmäla honom. Nån annan kanske e lite mer säker inom detta ämne.

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

80 Inlägg
23 november 2012
Trådstartare
Vet inte om man får copy and paste sms då avvaktar lite med det,
Men jag svarade iaf ganska artigt att jag inte tänker byta tebaka något, men är villig att ge support om jag kan.

Tack för svaren :-)

8 883 Inlägg
23 november 2012
Vet inte i hur många trådar jag läst att det inte går att häva eller reklamera bilköp mellan 2 privatpersoner.
vad som gäller finns att läsa bla här
http://www.konsumentverket.se/bilar/Kop … vatperson/
Tvist med privat säljare
http://www.konsumentverket.se/bilar/Kop … t-saljare/

Det viktigaste är nog ändå vad ni har avtalat om
http://www.konsumentverket.se/bilar/Kop … rundskydd/

Att bara häva ur sig att köparen kan fara och flyga vilket många gör i sina inlägg är helt fel. Det finns rättigheter och skyldigheter även när man köper av en privatperson

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

508 Inlägg
23 november 2012
Bytt är bytt och kommer aldrig mer igen.

Tror det blir väldigt svårt att häva ett byte bara för att ena parten inte vet vad han har gett sig in på och ångrar sig smile

1 532 Inlägg
23 november 2012
Tjejkompisen bytte bort sin Grand Cherokee mot en Volvo V70 AWD i Stockholm skit fin o så.
Hon var i Södertälje när istort sätt alla varningslampor började lysa.
Så jag drog iväg me firma trucken.
Kan inge om V70 men oljelampan lös så ålade under o döm till min förvåning när kardan var borta.
Stod ingenting om det i annonsen så jag åkte o hyrde en kärra sen åkte vi tillbax me bilen o han tjafsa om det ena o andra.
Ringde min farbror som är polis i huvudstaden o han frågade om han postat ägarbevisen, vilket han inte gjort så jag bad att få se dom.
Trög som han var fick jag båda 2 o rev dom i bitar.
Stjälpte av Volvon o sen tog vi reservnyckeln under stötfångaren på Jeepen o åkte.
Fick veta sen att man kan häva ett byte eller köp som privat person.

772 Inlägg
23 november 2012
Alla ni som kommenterar i denna tråd. Läs Hamiltons inlägg först och främst.

Kort version: Häva byte är fullt möjligt, men det kan dock vara svårt.

I ts fall skulle jag vilja säga att det inte kommer gå att häva köp eftersom det inte finns någon dokumentation på varken bytet eller vad som sagts om fel på bilar. Så bevisningen kommer bli svår, och det kommer stå ord mot ord.

7 275 Inlägg
23 november 2012
Att han inte undersökt bilen vid bytet är hans egna fel..
Så länge som du inte har dolt saker för honom.
Sen att han inte kan svara på vad som är fel gör det inte lättare för honom heller.

Stå på dig bara.

1 741 Inlägg
23 november 2012
Kan vara extra svårt att häva ett köp med en trimmad bil som inte var färdig vid köpet.

Det kan gå väldigt fort att sabba en motor om den är omappad och körs. Du har förklarat att den måste mappas och byggas ihop komplett innan han kan köra den.
Att den sedan är omöjlig att få igenom besiktning utan att skaffa och montera en massa originalsaker är förhoppningsvis ganska underförstått smile
(Då även han hade en trimmad bil han bytte med så kan han väl inte vara helt tappad bakom en vagn gällande bilar?)

Tror det där köpet kan vara väldigt svårt att häva då han inte ens verkar läst vad som skulle ingå då han bytte åt sig den big_smile

Lycka till med supran!

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

80 Inlägg
24 november 2012
Trådstartare
Kan göra en liten kort update tongue

På mitt senaste sms där jag vänligt förklarade att jag inte ljuget och tänker inte häva bytet, Har jag inte fått något svar. Dock finns ju min nissan på blocket och jag gjorde en fake adress för att höra vad som kan tänkas vara fel på den. Då jag är ruskigt nyfiken på vad som är fel eftersom det är jag som byggt den ifrån grunden.

Allt jag fick till svar var att bilen behöver mappas.. Jag tar det som att han ljuger om att bilen har varit på verkstad.

1 532 Inlägg
24 november 2012
thedeamon skrev:

På mitt senaste sms där jag vänligt förklarade att jag inte ljuget och tänker inte häva bytet, Har jag inte fått något svar. Dock finns ju min nissan på blocket och jag gjorde en fake adress för att höra vad som kan tänkas vara fel på den. Då jag är ruskigt nyfiken på vad som är fel eftersom det är jag som byggt den ifrån grunden.

Allt jag fick till svar var att bilen behöver mappas.. Jag tar det som att han ljuger om att bilen har varit på verkstad.

Failad kille tongue

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
24 november 2012
thedeamon skrev:

Eller så försöker han sälja vidare den med dolda fel till en ny stackare... När den nya ägaren sen försöker häva ett köp eftersom det var dolda fel på bilen så kommer han säkert svara "Förra ägaren sa att den bara behövde mappas..." smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

30 Inlägg
24 november 2012
Du kan ta det lugnt...har gjort hundratals affärer och ett muntligt avtal är ett avtal det med!  ord står mot ord...svårt att motbevisa....du har väl antagligen smsen som styrker detta...Ingen adv eller polis lägger sig i detta...Du har följt din del i bytesavtalet och han har godkänt. så affär är affär och killen skulle ha tänkt efter och dessutom varit på plats om det fanns oklarheter..! är ägarpapperna påskrivna och inskickade och du fått ett ägarbevis på Supran så är det lugn för din del...

Finns inget juridiskt fel i det du gjort annat än att du skulle haft vittnen och allt på skrivet papper för 100% säkerhets skull...Men du kan va lugn ändå...killen kommer ingen vart med lagen ...  du har gjort allt i din makt och han godkände affären /bytet....   Han kan alltså inte häva ett köp/byte.... inte en chans...utan ditt samtycke...Tyvärr men sant...

Sök