4500
Sök

Högtalarfråga volvo 945 instrumentpanel?

48 Inlägg
22 november 2012
Trådstartare
Hej,
Jag har en volvo 945 -98.
Original på min sitter det bara högtalare i framdörrarna.
I bakdörrarna har det aldrig varit något installerat, ej heller i instrumentpanelen.
Där sitter det bara galler/attrapper.

Jag har fått tag i ett par originalhögtalare till instrumentpanelen men jag undrar över ett par saker.

Högtalarna i framdörrarna står det 4ohm på och högtalarna/skrikarna till panelen står det 8ohm på?
Kan man köra med olika ohmtal? Jag har en pioneerstereo som ska driva detta och kanske originalhögtalare i bakdörrarna så småningom som ör på 4ohm.

Sen undrar jag vad det är för sladd som sitter på ena högtalaren på bilden? Sladden ser ut att ha någon diod elelr sensor på ovansidan.

I bilen kommer min kontakt upp för den sladden på fel sida sad. Är inte det konstigt??

Får inget ljud när jag kopplar in dom i min, men i farsans 97a går dom igång.

Bilden visar gallerna/attrapperna bredvid dom riktiga högtalarna jag fått tag i till panelen.
http://s15.postimage.org/mkbzshutn/speakers.jpg
Senast redigerat av robertr81 (22 november 2012)

736 Inlägg
22 november 2012
Det går bra att köra med olika ohm-tal. De med 8 ohm är ju mer tung-drivna, men det märker du nog inte då de spelar hög frekvens. Om stereon klarar minst 4 ohm bör de inte sitta parallellt dock.

Gällande dioden är det solljusavkännare till automatisk klimatkontroll...

/Johan

48 Inlägg
23 november 2012
Trådstartare
Jag vet inte så mycket om sådant här.
Det är iaf denna stereon
http://www.pioneer.eu/se/products/archi … /page.html

Har hört att panelhögtalarna ska sitta efter något mellanrigister till högtalarna i framdörrarna

Jag vet ej om det är parallellkoppalt eller inte hmm

736 Inlägg
24 november 2012
På orginalstereon har dessa högtalare en egen utgång, vet inte om det sitter ett delningsfilter som ger endast bas och mellanregister till dörrar och diskant till panelen, men tvivlar på det.

Eftersom du inte får något ljud när du kopplar in dessa är de inte inkopplade i adaptern mellan volvos kontakt och ISO-kontakten som är inkopplad till din stereo.

För bästa resultat bör du ju ha ett delningsfilter

48 Inlägg
24 november 2012
Trådstartare
Okej så om jag har fattat det rätt så blir det prallellkopplat om jag kopplar dörrarnas högtalare samt panelens till samma högtalaringångar på stereon? Att det blir problem med ohmtalen då?

Hur vet jag vad jag vad jag ska ha för delnimgsfilter och hur kopplar man in detta?
Senast redigerat av robertr81 (24 november 2012)

736 Inlägg
25 november 2012
Det beror på hur du kopplar... Gällande delningsfilter är det bara att kolla med en affär som säljer billjud eller hifi, de kan hjälpa dig med hur du kopplar in dem.

Sök