4770
Sök

Hur stora spridare ska jag köra med??????

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
26 november 2012
#61
Webrex skrev:
Streeetkadett skrev:
1000cc delphi spridare på etanol, bottnade strax efter 1,5bar @400whp volvo 8v 2,3liter. på min motor men de kan säker skilja.

De låter orimligt lågt måste jag säga.

Kan de ha varit soppasystemet och inte spridarna som bottnat?

780-800cc borde räckt till 400whp enligt min erfarenhet tongue

Detta är givetvis beroende på hur motorn andas (mottryck), lambdavärde, bränsletryck mm.

är jhu över 30% skillnad i bränslemängd med e85 räknar man där till att densiteten skiljer mellan bensin och e85 så kanske det sista snabbt försvinner

jag tror att på 360 kan det mycket väl vara soppasystemet som stoppar.
ihop med ett offektivt bränslesystem i övrigt

Kör fort så hinner inget hända...

379 Inlägg
26 november 2012
#62
Streeetkadett skrev:
dom räckte nog lite lite mer, tror dom bottna på 1,7bar eller nått så i körde till 1,5 å då blev de 400whp.
Kan va pumpen å, enkel 044 så den kanske inte orka leverera mer, inte kollat så noga på de:)

Jag kan säga med ganska stor säkerhet att det är pumpen då, kompisen botta sin 044a vid 404whp, på en 16v spis.

Så de är väl precis vad dom klarar tongue , han bänkade 440whp nånting, med dubbla pumpar senare

39 Inlägg
26 november 2012
Trådstartare
#63
det var ett bra svar jag körde me e85 frut med men jag chockade min motor och spridare med 2taks olja rejält i tanken innan jag slog av den sen fick den stå hela vintern sen när man skulle igång med den så var det inga problem mer änn att den rök en stund innan den fick i sig ren e85 och sen tuffade den på igen.men jag ska va noga med dessa spridare dom var inte billig.körde på volvos 740 gröna turbo spridare frut =P

min labrador Sebb min bästa garagekompis

184 Inlägg
27 november 2012
#64
Webrex skrev:
Nu är jag med på hur du menar. Men om spridaren skulle vara så olinjär att en interpolering mellan 2 värden som skiljer sig ytterst marginellt skulle orsaka en märkbar eller mätbar skillnad, så skulle hela mappen se ut som en skitbacke? Eller påstår du att det är en godtycklig olinjäritet? Att den går upp och ned?

Nä, jag köpter inte dina argument alls faktiskt. Skillnaden mellan närliggande celler i mina mappar skiljer sig ofta väldigt lite. Skillnaden är ofta mindre än 10%. Tex 2 celler med 74 resp 79,(av 0-225) de interpolerade värdet blir tex mitt emellan; 76.5 en skillnad under 5%. Skulle en olinjär kurva som går igenom punkterna 74 och 79 vara så olinjär att den vid 76.5 ger en märkbar avvikelse menar du? De har jag mycket svårt att tro, mappen skulle se väldigt konstig ut isf, mappen skulle ju följa spridarens olinjäritet och jag vet att så är inte fallet med 1700cc, de beter sig precis som Siemens deka spridare.

Inte ens en progressiv bränsletryck-regulator skapar stora problem vid mappning, å då är definitivt kurvan olinjär.

Självklart kör man med voltage-compensation på för att aspridare, jag har dock upplevt att vissa låg ohm är mer känsliga för det än andra.

Då borde du alltså kunna säga vid vilka effektiva spridartider som det finns olinjäritet?

379 Inlägg
27 november 2012
#65
L_R skrev:
Webrex skrev:
Nu är jag med på hur du menar. Men om spridaren skulle vara så olinjär att en interpolering mellan 2 värden som skiljer sig ytterst marginellt skulle orsaka en märkbar eller mätbar skillnad, så skulle hela mappen se ut som en skitbacke? Eller påstår du att det är en godtycklig olinjäritet? Att den går upp och ned?

Nä, jag köpter inte dina argument alls faktiskt. Skillnaden mellan närliggande celler i mina mappar skiljer sig ofta väldigt lite. Skillnaden är ofta mindre än 10%. Tex 2 celler med 74 resp 79,(av 0-225) de interpolerade värdet blir tex mitt emellan; 76.5 en skillnad under 5%. Skulle en olinjär kurva som går igenom punkterna 74 och 79 vara så olinjär att den vid 76.5 ger en märkbar avvikelse menar du? De har jag mycket svårt att tro, mappen skulle se väldigt konstig ut isf, mappen skulle ju följa spridarens olinjäritet och jag vet att så är inte fallet med 1700cc, de beter sig precis som Siemens deka spridare.

Inte ens en progressiv bränsletryck-regulator skapar stora problem vid mappning, å då är definitivt kurvan olinjär.

Självklart kör man med voltage-compensation på för att aspridare, jag har dock upplevt att vissa låg ohm är mer känsliga för det än andra.

Då borde du alltså kunna säga vid vilka effektiva spridartider som det finns olinjäritet?

Inte om det är som du påstår att det är en godtycklig kurva. Vilket jag har svårt att tro att de är tal om. Va som sagt väldigt normala värden när jag mappade med dom spridarna, inget utöver det vanliga. Jämna fina lambda värden.


Sök