2747
Sök

Lagerbana ur navet

172 Inlägg
27 december 2012
Trådstartare
Hej!

Håller på att byta hjullager (bak) på min gamla Renault Megane.
Jag har fått ur de två koniska lagerna men själva lagerbanan sitter som berget.
Jag söker tips på hur man får ut denna.

Jag har inte tillgång till svets eller press, dock har jag tillgång till gasolbrännare.

Vad är era bästa tips?

564 Inlägg
27 december 2012
Man brukar kunna ta en "Dremel" med kapskiva och kapa av lagerbanan och sen bara knacka bort den. (så hade jag förmodligen gjort). Man får vara försiktig så man inte skadar navet.

Om du har gasolbrännare kan det funka att värma ordentligt, och sedan ta en glidhammare och knacka ut lagerbanan. De kan sitta som fan ibland.

När du ska montera nya lagret kan du lägga lagret i frysen en stund, och värma på navet. Då brukar det vara lite lättare att få dit det. Man brukar även kunna använda gamla lagret som press för att pressa in det nya.
Senast redigerat av groze (27 december 2012)

172 Inlägg
27 december 2012
Trådstartare
Skulle det funka att ta en hylsa som passar i navet och slå som bara den?

Har tyvärr inte tillgång till dremel heller..

564 Inlägg
27 december 2012
ja, det kan funka om du kommer åt att slå innifrån så att säga. För jag antar att lagerbanan ska ut och inte in?  Jag vet inte hur det ser ut på en renault. Värm gärna först så navet expanderar, då brukar det gå lättare. Tänk bara på att inte elda sönder eventuell ABS-sensor osv.

172 Inlägg
28 december 2012
Trådstartare
Får prova det imorgon!
Är slägga ett bra eller dåligt alternativ?

2 024 Inlägg
28 december 2012
Du känner inte till någon som har en migsvets? Tar max en minut att få ut dem då.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Sök