Om inte hestec låter dig få tag i mjukvara för att mappa, så kan jag avråda rätt direkt från att ens fundera på saken. (hårdkokt open source-förespråkare, jag kan inte hjälpa det)
Men vad som begränsar är ju vad du har last-signalen ifrån, map-sensor eller luftmassemätare, och var deras tryck respektive flödesbegränsningar ligger.
Men om du ska dyka in på att byta till annat:
Vems är ett mycket mycket kompetent styrsystem numera, billigt som attans har det gått och blivit med.
Färdigbygt får du en box för ca 4000 spänn. iofs så finns det lite tillval man bör ha för att det ska vara vettigt.
Bara att klicka in på vems.hu så har dom webbshop.
Supporten här i sverige är god, vi har bland andra vems-emil här i stockholm som kan hjälpa till med det mesta.
Megasquirt som folk älskar att klanka ner på trotts att dom inte ens vet vilken ände en lödkolv är varm i, har också väldigt brett kompetensspann.
Men lite mera bygga-själv-tänk där. Dock finns det färdigbyggda grejer att beställa lite här och där.
Nu när version 3 cpun kommit så är det absolut mest för pengarna, inte många dyrare fabrikat som kör såpass snabb processor.
www.diyautotune.com är bre leverantör, även om det är i staterna. Dom tänker på att ha allt på ett och samma ställe.
Megasquirt har största communityn levandes, helt tveklöst. Många många forum utom det "officiella"
Via det svenska forumet kan du säkert få kontakt med nån förståsigpåare i dina trakter t.o.m.
Både vems och MS har och kommer alltid ha helt gratis mjukvara att mappa med för övrigt.
Men tyvärr inget av dem som är plug-n-play till volvo kabelstam vad jag vet.
Så den minsta insatsen du får vara beredd på att göra är att anpassa befintlig stam till vilket sprut du väljer.
Absolut bäst resultat får man såklart om man gör helt egen stam, men det är ju en hel del pillande. Men man slipper eventuella gamla elfel som kommer sig av 20 år gammal kabel.
Själv kör jag vems i min audi, ett plug'n'play som finns till motronic. Numera med rätt så mycket modifikationer i stamen pga just dedär ruttna jävla kablarna.
Fortsätt leverera bra skit till hovet // Johan