3048
Sök

Låsbultar som sitter som berg.

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
31 december 2012
#21
alexandersundbom skrev:
Tjenare, det är nu så att jag har köpt mig fälgar och däck nu till vintern. Ska skifta om till vinterdäck så märker vi att de är låsbultar på skiten.. Jag har fått med hylsor till dom som dom har dragit sönder (Y) Kanon kul!
Så nu till min fråga hur ska jag få bort dom? Har knackat på en 12kants hylsa utan resultat.. Några ideer?

Det ser ut som ett eftermarknadslås som klallas för McGard. Vianor har sålt sånt förr vad jag vet. De kan gaanterat hjälpa dig. En hylsa brukar räcka med att knacka på, går det inte så testa med att svetsa, går inte det heller så får du nog borra ur låsen.



VAnd3rsson skrev:
är det S6:an eller? för i såna fall så kan du ju garanterat åka till en VAG verkstad så kan dom hjälpa dig,
för den bulten på bilden du länkade är nästan exakt samma som VAG original låsbultar och alla riktiga VAG verkstäder har hylsor till dessa låsbultar, Jobbar själv som VAG meck och vi har 5-6 lådor med olika hylsor för dessa bultar,

Hoppas det löser sig

MVH VAnd3rsson

Själv så tycker jag att det liknar McGard lås, dvs eftermarknad. Har för mig även att Volvo hade detta förr.

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

...has left the building...
4 474 Inlägg
31 december 2012
#22
Tobbetdi skrev:
Själv så tycker jag att det liknar McGard lås, dvs eftermarknad. Har för mig även att Volvo hade detta förr.

Det ÄR McGard, skrev jag redan på första sidan...

Edit: Oooops gjorde jag inte alls, inte i denna tråd utan i en annan...Får skylla på nåt logiskt*haha*
Senast redigerat av dawwe (31 december 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

438 Inlägg
1 januari 2013
#23
Tobbetdi skrev:
alexandersundbom skrev:
Tjenare, det är nu så att jag har köpt mig fälgar och däck nu till vintern. Ska skifta om till vinterdäck så märker vi att de är låsbultar på skiten.. Jag har fått med hylsor till dom som dom har dragit sönder (Y) Kanon kul!
Så nu till min fråga hur ska jag få bort dom? Har knackat på en 12kants hylsa utan resultat.. Några ideer?

Det ser ut som ett eftermarknadslås som klallas för McGard. Vianor har sålt sånt förr vad jag vet. De kan gaanterat hjälpa dig. En hylsa brukar räcka med att knacka på, går det inte så testa med att svetsa, går inte det heller så får du nog borra ur låsen.



VAnd3rsson skrev:
är det S6:an eller? för i såna fall så kan du ju garanterat åka till en VAG verkstad så kan dom hjälpa dig,
för den bulten på bilden du länkade är nästan exakt samma som VAG original låsbultar och alla riktiga VAG verkstäder har hylsor till dessa låsbultar, Jobbar själv som VAG meck och vi har 5-6 lådor med olika hylsor för dessa bultar,

Hoppas det löser sig

MVH VAnd3rsson

Själv så tycker jag att det liknar McGard lås, dvs eftermarknad. Har för mig även att Volvo hade detta förr.

Det är säkert McGard låsbultar men jag menade bara på att en VAG verkstad kanske har en hylsa som passar,
McGards och VAG original är nästan exakt likadana i formen på bultarna, det är bara själv låsspåret som skiljer,

MVH VAnd3rsson


...has left the building...
4 474 Inlägg
1 januari 2013
#24
VAnd3rsson skrev:
jag menade bara på att en VAG verkstad kanske har en hylsa som passar,
McGards och VAG original är nästan exakt likadana i formen på bultarna, det är bara själv låsspåret som skiljer,

MVH VAnd3rsson

Öhhh....Tror du verkligen på det där själv, eller har du inte nyktrat till redigt än? Sen må det vara hänt att VAG-verkstaden har ett "antal" hylsor de kan testa med, eller till o med vara som så att låsbultarna som McGard leverar till VAG är av ett antal olika "mönster" o att man på så vis kan klara sig med färre nycklar?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

438 Inlägg
1 januari 2013
#25
dawwe skrev:
VAnd3rsson skrev:
jag menade bara på att en VAG verkstad kanske har en hylsa som passar,
McGards och VAG original är nästan exakt likadana i formen på bultarna, det är bara själv låsspåret som skiljer,

MVH VAnd3rsson

Öhhh....Tror du verkligen på det där själv, eller har du inte nyktrat till redigt än? Sen må det vara hänt att VAG-verkstaden har ett "antal" hylsor de kan testa med, eller till o med vara som så att låsbultarna som McGard leverar till VAG är av ett antal olika "mönster" o att man på så vis kan klara sig med färre nycklar?

Hehe, Jo jag är nykter tongue
Vad menar du? skulle du kunna skriva om texten för blir inte riktigt klok på vad du försöker säga,
McGard levererar inte till VAG, dom har sin egen tillverkning av låsbultar,
Jobbar själv på VAG Verkstad och om du hade läst lite längre upp i tråden så hade du sett mitt tidigare inlägg där jag har skrivit samma som jag skriver nu,
Alla auktoriserade VAG verkstäder har kompletta uppsättningar på låsbult nycklar för VAG,
Vi har 6 lådor med olika låsbult nycklar,
Tänkte bara att detta kunde hjälpa TS med sitt problem,
För liknar hans låsbult den på bilden han har länkat så kan jag garantera att jag skulle kunna få av den,

MVH Vand3rsson


...has left the building...
4 474 Inlägg
1 januari 2013
#26
Läst men inte förstått? Alla "biltillverkare" använder sig av underleverantörer. McGard är sannlolikt VAG's underleverantör(?). Ibland är de riiiiktigt "sluga". McGard använder sig av en "kod" när man skall beställa en ny nyckel om man tappat bort den. Om de nu är "sluga" så hittar de på en helt ny "kod" till de nycklarna som levereras till VAG, trots att det rör sig om en helt vanlig McGard nyckel. Eftersom det är bara VW som vet vilken nyckel som matchas av denna kod så tycker de att det är VAG-låsbultar. Vilket iofs är sant men det enda de gjort är att hitta på en ny kod till en redan befintlig nyckel, smart va? Nu kan de ta ÄNNU mer betalt av kunder som tappat bort sina nycklar...Sen att ni har "6 olika lådor med nycklar" styrker ju bara min gissning att VAG har "valt ut ett antal nycklar ur sortimentet" eller nåt liknande. Om du kan komma med BEVIS på att det ÄR VW själva som tillverkar låsbultar/nycklar så ger jag mig. Men lets face it, hur mycket tillverkas EGENTLIGEN av biltillverkaren själv? Inte mycket, det mesta läggs ut på underleverantörer. Däremot byggs bilen ihop hos tillverkaren, men inte fan sitter det VW-personal o skruvar ihop generatorer till de olika modellerna, det hoppas jag att du har klart för dig. O att de skulle sitta o trixa o dona med egen tillverkning av låssbultar när de kan köpa in skiten mycket billigare av en underleverantör har jag svårt att tro...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

438 Inlägg
2 januari 2013
#27
dawwe skrev:
Läst men inte förstått? Alla "biltillverkare" använder sig av underleverantörer. McGard är sannlolikt VAG's underleverantör(?). Ibland är de riiiiktigt "sluga". McGard använder sig av en "kod" när man skall beställa en ny nyckel om man tappat bort den. Om de nu är "sluga" så hittar de på en helt ny "kod" till de nycklarna som levereras till VAG, trots att det rör sig om en helt vanlig McGard nyckel. Eftersom det är bara VW som vet vilken nyckel som matchas av denna kod så tycker de att det är VAG-låsbultar. Vilket iofs är sant men det enda de gjort är att hitta på en ny kod till en redan befintlig nyckel, smart va? Nu kan de ta ÄNNU mer betalt av kunder som tappat bort sina nycklar...Sen att ni har "6 olika lådor med nycklar" styrker ju bara min gissning att VAG har "valt ut ett antal nycklar ur sortimentet" eller nåt liknande. Om du kan komma med BEVIS på att det ÄR VW själva som tillverkar låsbultar/nycklar så ger jag mig. Men lets face it, hur mycket tillverkas EGENTLIGEN av biltillverkaren själv? Inte mycket, det mesta läggs ut på underleverantörer. Däremot byggs bilen ihop hos tillverkaren, men inte fan sitter det VW-personal o skruvar ihop generatorer till de olika modellerna, det hoppas jag att du har klart för dig. O att de skulle sitta o trixa o dona med egen tillverkning av låssbultar när de kan köpa in skiten mycket billigare av en underleverantör har jag svårt att tro...

Okej nu förstår jag hur du menar Dawwe, hehe jag ger mig,
Men för att återgå till ämnet så ville jag bara tipsa TS om att VAG verkstäderna har massor med hylsor och hade säkert kunna lösa TS problem,

MVH VAnd3rsson


66 Inlägg
2 januari 2013
Trådstartare
#28
Då var dom borta, fick hjälp av en kompis. Knacka på en hylsa och svetsade innuti hylsan sen drog lös. Tack för alla tips iallafall smile (Btw, köpte biltemas hylssats för låsbultar men dom hade inte rätt storlekar för dom där bultarna.)


Sök