Läst men inte förstått? Alla "biltillverkare" använder sig av underleverantörer. McGard är sannlolikt VAG's underleverantör(?). Ibland är de riiiiktigt "sluga". McGard använder sig av en "kod" när man skall beställa en ny nyckel om man tappat bort den. Om de nu är "sluga" så hittar de på en helt ny "kod" till de nycklarna som levereras till VAG, trots att det rör sig om en helt vanlig McGard nyckel. Eftersom det är bara VW som vet vilken nyckel som matchas av denna kod så tycker de att det är VAG-låsbultar. Vilket iofs är sant men det enda de gjort är att hitta på en ny kod till en redan befintlig nyckel, smart va? Nu kan de ta ÄNNU mer betalt av kunder som tappat bort sina nycklar...Sen att ni har "6 olika lådor med nycklar" styrker ju bara min gissning att VAG har "valt ut ett antal nycklar ur sortimentet" eller nåt liknande. Om du kan komma med BEVIS på att det ÄR VW själva som tillverkar låsbultar/nycklar så ger jag mig. Men lets face it, hur mycket tillverkas EGENTLIGEN av biltillverkaren själv? Inte mycket, det mesta läggs ut på underleverantörer. Däremot byggs bilen ihop hos tillverkaren, men inte fan sitter det VW-personal o skruvar ihop generatorer till de olika modellerna, det hoppas jag att du har klart för dig. O att de skulle sitta o trixa o dona med egen tillverkning av låssbultar när de kan köpa in skiten mycket billigare av en underleverantör har jag svårt att tro...
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure