3187
Sök

Tips för att uppnå "hemma" bas i bilen.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
28 december 2012
Oves_Bror skrev:
Själv gillar jag trycket som blir i bilen när man spelar rejält.
Inne så blir det nästan lika högt, men inte alls samma bastryck, och det är det jag saknar.
Vill att basen ska kännas i mig, och inte bara mellanregistret........
Vet att om jag går till HIFI-klubben och blåser en månadslön så borde jag va där, men finns det inget enklare sätt??

Bashorn smile

6 851 Inlägg
28 december 2012
Oves_Bror skrev:
Själv gillar jag trycket som blir i bilen när man spelar rejält.
Inne så blir det nästan lika högt, men inte alls samma bastryck, och det är det jag saknar.
Vill att basen ska kännas i mig, och inte bara mellanregistret........
Vet att om jag går till HIFI-klubben och blåser en månadslön så borde jag va där, men finns det inget enklare sätt??

Öhh, hur mycke luft ska flyttas inne i din lä'genhet/rum jämfört med din bil? Eller så har du kanske ett väldigt litet rum som du bor i?

2 914 Inlägg
28 december 2012
slår ett slag för rejält monterat och fint framsystem drivet på slutsteg smile

EDIT: samt att dämpa karossen. lyssna, samt att en dämpad låda och ej dämpad låda gör också en STOR skillnad på ljudet:P
Senast redigerat av kalle_kalle (28 december 2012)

1 283 Inlägg
28 december 2012
Jag har samma problem som TS med baslådan jag har i 940in, 2 st MDS DS1214 sitter det i den med 120 liter låda eller nått. Saknar snärtigheten i basen och tycker det mest dånar. Lämnade bort allting till MDS att fixa låda osv. basarna valde jag själv långt innan jag började sätta mig in i ljud. Köpte allting först och började sen sätta mig in lite hur det fungerar tongue Hade kört på helt andra basar idag.

Till min fråga då. Går det få DS1214 att vara snabba o snärtiga i basen, har en 6" aeroport så antar att den behöver stämmas om till en annan frekvens för att lösa det?

2 914 Inlägg
28 december 2012
be någon räkna på en låda åt dig vita vargen, det är lådan som avgör 80% hur ljudet blir. nästa steg är att attakera framsystemet.

493 Inlägg
29 december 2012
Trådstartare
Vita_Vargen skrev:
Jag har samma problem som TS med baslådan jag har i 940in, 2 st MDS DS1214 sitter det i den med 120 liter låda eller nått. Saknar snärtigheten i basen och tycker det mest dånar. Lämnade bort allting till MDS att fixa låda osv. basarna valde jag själv långt innan jag började sätta mig in i ljud. Köpte allting först och började sen sätta mig in lite hur det fungerar tongue Hade kört på helt andra basar idag.

Till min fråga då. Går det få DS1214 att vara snabba o snärtiga i basen, har en 6" aeroport så antar att den behöver stämmas om till en annan frekvens för att lösa det?

Väldigt frustrerande är det, jag åkte in till BRL och beskrev mitt problem. Svaret jag fick var att slutsteget jag kör på är för klent, och det har dom väl rätt i antar jag. Men det är inte BARA därför, dom ville överhuvudtaget inte diskutera sluten låda för han sa att då tappar jag djupet och trycket.

EXAKT det jag vill sa jag, vill inte ha djupbasen. Men det spelade tydligen ingen roll -.-

Sponsor: www.12vled.se

493 Inlägg
29 december 2012
Trådstartare
kalle_kalle skrev:

EDIT: samt att dämpa karossen. lyssna, samt att en dämpad låda och ej dämpad låda gör också en STOR skillnad på ljudet:P

Har du något tips på ett bra framsystem i 5.25"? Jag provdämpade ena dörrsidan med biltemas dämpmatta, det blev visserligen ingen större skillnad med den mattan. Men dämpa bilen får bli framåt våren då jag inte har tillgång till garage.

1 283 Inlägg
29 december 2012
kalle_kalle skrev:
be någon räkna på en låda åt dig vita vargen, det är lådan som avgör 80% hur ljudet blir. nästa steg är att attakera framsystemet.

Lådan är ju uträknad på den volymen MDS sa att högtalarna skulle ha, sen sa dom att man skulle stämma om den genom att ändra längden på porten. Framsystemet är ett DLS Ultimate, ska göra en lite stummare montering för dörrhögtalarna när jag byter dörrsidor i vår. Just nu sitter dom bara i såndär plast-adapterring.

2 914 Inlägg
29 december 2012
Hassman skrev:
kalle_kalle skrev:

Har du något tips på ett bra framsystem i 5.25"? Jag provdämpade ena dörrsidan med biltemas dämpmatta, det blev visserligen ingen större skillnad med den mattan. Men dämpa bilen får bli framåt våren då jag inte har tillgång till garage.

http://dbakuten.se/detail-item_id-318594 sen om den har rätt karaktär för just dig vet jag inte.

även dörrsidan bör förstärkas, men dämpa plåten är en bra början, jag har aldrig gjort någonting "stort" arbete på dörrarna, detta är bara teoretiskt. men dämpa plåten, förstärka dörrsidan och en tät baffel är att föredra. sedan driva högtalarna på steg gör en väldans skillnad. tongue

2 914 Inlägg
29 december 2012
Vita_Vargen skrev:
kalle_kalle skrev:

Lådan är ju uträknad på den volymen MDS sa att högtalarna skulle ha, sen sa dom att man skulle stämma om den genom att ändra längden på porten. Framsystemet är ett DLS Ultimate, ska göra en lite stummare montering för dörrhögtalarna när jag byter dörrsidor i vår. Just nu sitter dom bara i såndär plast-adapterring.

okej. då har jag inget mer tips annars. annars så kanske inte den basen rätt bas för dig??

men för att se om det är framsystemet kan man prova stänga av framsystemet i stereon och bara lyssna på basen för att se om det är "oljud" från framsystemet som är problemet,

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 december 2012
Vita_Vargen skrev:

Vågar nästan sätta hela mitt system på att basar och port är vända bakåt? Isåfall så har du felet där, det funkar helt enkelt inte i en sedan, eller ja vist kommer det spela men då blir det så som du beskriver.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

21 761 Inlägg
29 december 2012
Hassman skrev:
Första lådan jag hade var en Mutant 12" i portad låda, men jag gillade inte basen i den för det nästan flåsade där bak. Oavsett hur jag ställde in det.

Jag byggde senare en sluten låda på drygt 30l till 2st Bass Face 8" och där gillade jag basen betydligt mer, men dock saknade jag att "känna" basen med dom.

Jag köpte idag in mig en GAS Silver 10 med tillhörande låda som ni kan finna här.
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … paket.html

Men även här tycker jag att det "flåsar" för mycket.

Att det "flåsar" för mycket, tror du det kan vara så att basen egentligen "spelar för sig själv" och inte synkroniserat med övriga högtalare?

I detta fall, dvs att basen inte riktigt spelar i fas med övriga systemet, kan man nog uppleva att basen "spelar för sig själv" och bastonerna mest "hörs" istället för att "känns" tillsammans med "snärtbasdunket" från framhögtalarna. Samspelet med framhögtalarna är viktigt för att basen inte ska kännas odistinkt och "bullrig". smile

Det hade faktiskt varit intressant att veta hur 8" basarna kunde prestera i basreflexlådan som du fick förslag på, den var ju inte tänkt att spela en massa djupbas.
Senast redigerat av Drönirettab (29 december 2012)

21 761 Inlägg
29 december 2012
Vita_Vargen skrev:
Går det få DS1214 att vara snabba o snärtiga i basen, har en 6" aeroport så antar att den behöver stämmas om till en annan frekvens för att lösa det?

Har inte testat den basen, men jag tror inte att den har förutsättningar att vara "reptilsnabb" iaf. Förhållandet mellan konvikt och magnetkraft är inte så pass bra att den kan styra konen "med järnhand".

120 liters låda ser i teorin ut att kunna spela väldigt jämnt utan markerade baspeakar, det skulle även gå att göra lådan lite större (typ 150-160 liter netto) utan att få jättepeakad frekvensgång. Frågan i ditt fall är om det verkligen är helt tätt mellan baffel och ryggstöd, resultatet i en sedanbil kan nämligen bli ordentligt dåligt om man inte har absolut tätt där. Får man inte helt tätt så blir resultatet bättre att vända basarna bakåt, åtminstone enligt vad jag har förstått iaf. smile

493 Inlägg
29 december 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Hassman skrev:
Första lådan jag hade var en Mutant 12" i portad låda, men jag gillade inte basen i den för det nästan flåsade där bak. Oavsett hur jag ställde in det.

Jag byggde senare en sluten låda på drygt 30l till 2st Bass Face 8" och där gillade jag basen betydligt mer, men dock saknade jag att "känna" basen med dom.

Jag köpte idag in mig en GAS Silver 10 med tillhörande låda som ni kan finna här.
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … paket.html

Men även här tycker jag att det "flåsar" för mycket.

Att det "flåsar" för mycket, tror du det kan vara så att basen egentligen "spelar för sig själv" och inte synkroniserat med övriga högtalare?

I detta fall, dvs att basen inte riktigt spelar i fas med övriga systemet, kan man nog uppleva att basen "spelar för sig själv" och bastonerna mest "hörs" istället för att "känns" tillsammans med "snärtbasdunket" från framhögtalarna. Samspelet med framhögtalarna är viktigt för att basen inte ska kännas odistinkt och "bullrig". smile

Det hade faktiskt varit intressant att veta hur 8" basarna kunde prestera i basreflexlådan som du fick förslag på, den var ju inte tänkt att spela en massa djupbas.

Exakt så som du skriver känns det! Det känns nästan som att basen spelar en låt och framsystemet spelar en annan låt. Den hänger verkligen inte med för fem öre.

En bra lösning på samspelet med framsystemet då?

Ja, 8" basarna hade varit VÄLDIGT intressant att höra i en seriöst byggd låda. Vissa låtar hörde jag verkligen vilken potential dom basarna faktiskt har. Tyvärr har jag inte verktyg för att kunna bygga en seriös låda till dom, vilket är riktigt synd för jag gillar dom väldigt mycket hmm

Och att köpa färdiga lådor för 8" existerar inte någonstans konstigt nog! :S
Senast redigerat av Hassman (29 december 2012)

21 761 Inlägg
29 december 2012
Kolla om det finns en fasomkopplare på steget (tex 0-180 grader), testa att ändra läge på den i så fall. Har du ingen sån så kan du byta plats på högtalarkablarnas plus och minus i steget. smile

493 Inlägg
29 december 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Kolla om det finns en fasomkopplare på steget (tex 0-180 grader), testa att ändra läge på den i så fall. Har du ingen sån så kan du byta plats på högtalarkablarnas plus och minus i steget. smile

Någon fasomkopplare har jag inte men ska prova switcha på kablarna, men dom är satta + på + och - på -. Om dom är fasvända så får man väl istort sett ingen bas alls om jag förstått rätt?

21 761 Inlägg
29 december 2012
Om man har två basar och fasvänder på ena basen, då blir det nästan ingen bas alls. Om man däremot fasvänder själva bassystemet jämfört med framsystemet, då spelar det fortfarande bas men ljudet låter "segt" och bastonerna "spelar efter".

Det du ska göra är att fasvända bassystemet, inte en enstaka bas. smile

1 523 Inlägg
29 december 2012
Detta lilla rör ska tydligen vara ett litet underverk!
http://dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_909

Drar man fast under handskfacket..

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
6 januari 2013
Jag kände exakt som dig innan jag började hårt ut med framsystem. Jag hade endast bas och sämre framsystem och tyckte det inte alls var samma sak som hemma system. Var grymt missnöjd.
Nu när jag har satsat mycket pengar på ett redigt framsystem så tycker jag att det är bättre än vad jag någonsin förväntade mig (dock så kan det alltid bli bättre wink ) och jag är grymt nöjd.
Ett bra framsystem drivet av ett bra steg med en helt okej bas med steg i skuffen så ska du få se att du uppnår lite mer vad du önskar dig.

Värt att nämna att jag extremt sällan (inte ens en gång i månaden) går över -40dB på hemmabio recievern när jag lyssnar på musik nu för tiden, går endast högre än det vid film tittande.
Varför?
För att jag är nu missnöjd på hemmabiosystemet lol
Senast redigerat av Thunderbird88 (6 januari 2013)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Sök