2609
Sök

Bil Såld i befintligt skick. köparen hävdar dolda fel

235 Inlägg
6 januari 2013
#81
Denna tråden var jäkligt intressant då jag i skrivandes stund har en kompis som har stått i rätten då en bilköpare har stämt honom och nu föll domen att köpet ska hävas.
Hela det målet innehåller samma saker som det ni skrivit om.
Undersökning av köpare    check
Provkörning                       check
Information om bilen         check
Frågor och svar om bilen    check

Affären gjordes upp dagen efter och 1-2 veckor efter hade nya ägaren inne bilen på service och kamaremsbyte
Då bad han även att som skulle köra felkoder på bilen
Det dök upp en del tyvärr inga som gamla ägaren visste om
Eter det görs en rejäl genomgång av verkstad och dom hittar mer fel på bilen

Köparen kontaktar kompisen som känner att detta kan han inte göra nåt åt. Han visste inte om felen
Nya ägaren ville att kompisen skulle vara med och betala vilket sas nej till
Nya ägaren lagar bilen och stämmer kompisen

Man anser ju att han brustit i sin undersökningsplikt då han faktiskt kunde tagit bilen till Svensk Bilprovning,motormännen eller liknande..
När den frågan dök upp i rätten kom svaret att det var för krångligt att åka iväg och göra det...
Då anser iallafall jag att han har haft möjlighet att undersöka bilen.... han har gjort en ockulär undersökning
och kan inte kräva pengar för fel som upptäcks efteråt då dessa fel inte fanns i säljarens vetskap

Nu vill jag höra era tolkningar....

Allt går
Utom går utom små barn och tennsoldater

68 Inlägg
6 januari 2013
Trådstartare
#82
Jag efter mycket surfande och pratande.
Så är min sista tanke att ifall man köper en bil så är det köparens plikt och intresse att kolla upp alla de fel som kan finnas på bilen.
egentligen så ska man även kolla chassinr, motornr, kolla efter eftersvetningar eller shit som har blivit påtyryckt igen.
Men ifall felet ligger i något som säljaren absolut vet om och det är ett stort fel men svåt för en köpare att veta så kan det säkert slå tillbaks på säljaren men chansen är nog inte stor. Det är nog mycket från fall till fall också samt vilket humör de som tar hand om fallet är på tongue

Eftersom jag driver eget och säljer bilar samt hojar så blir det nog inte den sista muppen som jag stöter på. Men det var den första tongue och jag har haft endel hojar och bilar i mitt korta liv tongue Men bara man har nogranna kvitton och punkter som man kryssar för så är man som säljare enligt mig ganska skottsäker även fast lagen inte säger så. För att det finns inget som kan påtyda att du försöker dölja något då.

Fri fart för ett fritt folk!
13 982 Inlägg
6 januari 2013
#83
swecanexpo skrev:
Var nån som sa alla bilar under 30 000 som gds, oavsett skick, det var ett bra uttalande, om man nu har en kombi, och kör i regn, klart man vet om baktorkaren funkar, ser ju inte ett skit i bakrutan utan den. Kom igen nu gubbar, lite kritik e nyttigt.
märkligt jag använder aldrig bakrute torkaren. dels repar det rutan sjukt mycket och sen har jag väll yttre speglar att titta i.

faktist aldrig brytt mig om bakrute torkaren på en enda kombi jag ägt.

vet iof att den inte fungerar på Arosan men det är för att kärringen är totalt blind och inte klarar sig utan och klagat som fan på att den inte fungerar smile

Kör fort så hinner inget hända...

818 Inlägg
6 januari 2013
#84
Growe skrev:
swecanexpo skrev:
Var nån som sa alla bilar under 30 000 som gds, oavsett skick, det var ett bra uttalande, om man nu har en kombi, och kör i regn, klart man vet om baktorkaren funkar, ser ju inte ett skit i bakrutan utan den. Kom igen nu gubbar, lite kritik e nyttigt.
märkligt jag använder aldrig bakrute torkaren. dels repar det rutan sjukt mycket och sen har jag väll yttre speglar att titta i.

faktist aldrig brytt mig om bakrute torkaren på en enda kombi jag ägt.

vet iof att den inte fungerar på Arosan men det är för att kärringen är totalt blind och inte klarar sig utan och klagat som fan på att den inte fungerar smile
Varför skulle den repa rutan?

Allfixare
1 475 Inlägg
6 januari 2013
#85
För att på en kombi eller golf liknande kaross så blir det ett sug bakom bilen som drar upp skit något enormt på rutan. Den skiten smetar du sedan ut över rutan med hjälp av torkaren, då fungerar detta som ett fint slipmedel och vips, hela rutan är repig i fältet där torkaren går. Tvätta en kombi som torkaren bak är mycket använd på och gämför sen bakrutan mot framrutan så ser du.


33 Inlägg
6 januari 2013
#86
Jag tycker det är riktigt bekvämt med bakre torkare och det är ett stort plus om den fungerar!

Hursomhelst tycker jag det är väldigt lågt att ringa och kräva förra ägaren på pengar över ett sådant litet fel som man verkligen borde ha märkt själv när man provkörde bilen! Du kanske inte ens visste att den var trasig. Det är ju inte alltid att man kommer ihåg allt på bilen heller. Jag köpte en gammal Corolla av världens snällaste man och han ringde någon timma efter jag hade åkt hem och berättade att han hade glömt att säga att första läget på fläkten fungerade inte och ursäktade sig så. Det var hans pärla och trots att han hade haft den i så många år betyder det ju inte att han kan lista allt om bilen på rak arm. Jag ringde ju såklart polisen direkt och stämde honom på en stor summa pga detta grovt dolda fel.


Avstängd
10 388 Inlägg
6 januari 2013
#87
fish skrev:
För att på en kombi eller golf liknande kaross så blir det ett sug bakom bilen som drar upp skit något enormt på rutan. Den skiten smetar du sedan ut över rutan med hjälp av torkaren, då fungerar detta som ett fint slipmedel och vips, hela rutan är repig i fältet där torkaren går. Tvätta en kombi som torkaren bak är mycket använd på och gämför sen bakrutan mot framrutan så ser du.
Ja, för framrutor blir då inte repiga inte

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

68 Inlägg
7 januari 2013
Trådstartare
#88
Det går inte ens att jämnföra den lilla skiten i mot bakrutan då man för ett baksug under bilen och allt vatten smuts och skit från mark och däck träffar bakrutan, samt så brukar spolarmedlet inte varar så bra på bakrutan så att du hinner dra runt torr skit bra mycket innan spolarmedlet hjälper till
it_mutt skrev:
fish skrev:
För att på en kombi eller golf liknande kaross så blir det ett sug bakom bilen som drar upp skit något enormt på rutan. Den skiten smetar du sedan ut över rutan med hjälp av torkaren, då fungerar detta som ett fint slipmedel och vips, hela rutan är repig i fältet där torkaren går. Tvätta en kombi som torkaren bak är mycket använd på och gämför sen bakrutan mot framrutan så ser du.
Ja, för framrutor blir då inte repiga inte
Senast redigerat av dragar54 (7 januari 2013)

Avstängd
10 388 Inlägg
7 januari 2013
#89
dragar54 skrev:
Det går inte ens att jämnföra den lilla skiten i mot bakrutan då man för ett baksug under bilen och allt vatten smuts och skit från mark och däck träffar bakrutan, samt så brukar spolarmedlet inte varar så bra på bakrutan så att du hinner dra runt torr skit bra mycket innan spolarmedlet hjälper till
it_mutt skrev:
fish skrev:
För att på en kombi eller golf liknande kaross så blir det ett sug bakom bilen som drar upp skit något enormt på rutan. Den skiten smetar du sedan ut över rutan med hjälp av torkaren, då fungerar detta som ett fint slipmedel och vips, hela rutan är repig i fältet där torkaren går. Tvätta en kombi som torkaren bak är mycket använd på och gämför sen bakrutan mot framrutan så ser du.
Ja, för framrutor blir då inte repiga inte
Tur jag fick det förklarat för mig

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök