Rquired skrev:
Ja skall man köpa en ny bil blir det förstås en skillnad mellan att köpa en Avensis för 300.000:- eller en 528i som även med ett minimum av extrautrustning landar över en halv miljon. Men varför det är intressant när man diskuterar tio-femton år gamla bilar för 15-50.000:- som oftast är aktuellt på Garaget vet jag inte.
Jag kan inte komma ihåg en enda tråd där någon stått inför ett nybilsköp och valt mellan modeller för 300 respektive 600.000:-, köper man en ny bil vänder man sällan på varje krona och köper man en ny bil för runt en halv miljon kronor är det viktigare att man får exakt vad man vill ha än om man får mer eller mindre över i plånboken.
Och det är just det som är fördelen, för efter några år när den första eller eventuellt andra ägaren tagit smällen kan man köra en BMW, Mercedes, Audi eller Lexus lika billigt som en Toyota, KIA, Honda, Volvo, VW eller Citroen. Och då lockar den första kategorin bilar mig personligen mer.
Sedan vem påstår att japanska eller koreanska bilar är värdelösa? Tråkiga, enkelt utförda och mindre bil för pengarna begagnade kan man höra ibland från en del, men ingen påstår att det är dåliga bilar? Jämfört med tyska, brittiska, italienska eller franska bilar där det dagligen helt felaktigt påstås att man behöver en rejäl buffert för oförutsedda reparationer.