2860
Sök

Volvo s70 TDI -98 svår startad

15 Inlägg
8 januari 2013
Trådstartare
#1
Tjenare, va iväg och köpte mig en s70 TDI för någon vecka sen och den är så FÖRBANNAT seg när de är kallt ute, och då menar jag när de ligger under -5 bara..

Har vart iväg och köpt nya glödstift, vet inte vilka som var dåliga men jag bytte alla medans jag ändå höll på. Men de är då ingen skillnad, fortfarande jävligt seg. Han är någorlunda bra när jag stoppar i motorvärmaren men tycker ändå att den borde va snabbare.
Är de någon som vet mer vad det kan vara för fel på den? Är pumpen fel ställd? Såg att en del hade tipsat om de.


3 235 Inlägg
8 januari 2013
#2
Kolla så att glödstiften får ström, kanske det är där problemmet ligger.
En modern dieselbil ska starta med ett eller två defekta stift i -5.


2 266 Inlägg
8 januari 2013
#3
Checklista wink
Glödstift alla fem funkar som dom ska
Pumpinställningen (nyss bytt kamrem och pumprem)
Batteriet, ska va bra fart i startmotorn annars är dom bra sega.

Är dessa schyssta så ska dom oftast starta på ett par varv bara.

svetsdiff !!!

218 Inlägg
8 januari 2013
#4
Gör ett komptest. Samt mät spänning till glödstiften!
hur långt har den gått?

-

15 Inlägg
9 januari 2013
Trådstartare
#5
osterback skrev:
Gör ett komptest. Samt mät spänning till glödstiften!
hur långt har den gått?

Ca 35 000


15 Inlägg
9 januari 2013
Trådstartare
#6
PMPerformance skrev:
Checklista wink
Glödstift alla fem funkar som dom ska
Pumpinställningen (nyss bytt kamrem och pumprem)
Batteriet, ska va bra fart i startmotorn annars är dom bra sega.

Är dessa schyssta så ska dom oftast starta på ett par varv bara.

Dom är bra, pumpinställning har jag vart inne lite på att göra, har hört många som tipsar om de smile


2 266 Inlägg
9 januari 2013
#7
Petterzzon_ skrev:
PMPerformance skrev:
Checklista wink
Glödstift alla fem funkar som dom ska
Pumpinställningen (nyss bytt kamrem och pumprem)
Batteriet, ska va bra fart i startmotorn annars är dom bra sega.

Är dessa schyssta så ska dom oftast starta på ett par varv bara.

Dom är bra, pumpinställning har jag vart inne lite på att göra, har hört många som tipsar om de smile

Kolla över den.
Sambon v70 hade gått över 40 starta då utan problem i minus. Fast den började startmotorn ge upp på så den gick tungt i den och då gick den väldigt segt att starta, montera dubbla batteriet så vart de bättre.

svetsdiff !!!

15 Inlägg
9 januari 2013
Trådstartare
#8
PMPerformance skrev:
Petterzzon_ skrev:
PMPerformance skrev:
Checklista wink
Glödstift alla fem funkar som dom ska
Pumpinställningen (nyss bytt kamrem och pumprem)
Batteriet, ska va bra fart i startmotorn annars är dom bra sega.

Är dessa schyssta så ska dom oftast starta på ett par varv bara.

Dom är bra, pumpinställning har jag vart inne lite på att göra, har hört många som tipsar om de smile

Kolla över den.
Sambon v70 hade gått över 40 starta då utan problem i minus. Fast den började startmotorn ge upp på så den gick tungt i den och då gick den väldigt segt att starta, montera dubbla batteriet så vart de bättre.

Aa, den låter jävligt trött nu..


2 266 Inlägg
9 januari 2013
#9
Kan vara batteriet som är slut testat med ett extra batteri? annars blir de till att kolla över kablarna från batteri till starten.
Startmotorn kan vara bra sliten och då drar den mycket ström för att sno runt motorn.
Fick veta av en batterigubbe att blir pluspolen varm när bilen går så är de dålig kontakt mellan generatorn och batteriet.

svetsdiff !!!

24 Inlägg
9 januari 2013
#10
Kolla startmotor,för disesel bil brukar va seg om starmotor börjar bli dålig...


Avstängd
195 Inlägg
9 januari 2013
#11
Pumpinställning..... STP Injection trim diesel gör rätt stor skillnad också men det blir ju dyrt i längden

15 Inlägg
10 januari 2013
Trådstartare
#12
YoYo_85 skrev:
Kolla startmotor,för disesel bil brukar va seg om starmotor börjar bli dålig...

Har också fått veta de och har nu konstaterat att den är slut..



Sök