2577
Sök

Småpill med Mazda RX7

Min lista på saker som jag har planerat att göra med bilen. Ny ratt Quick release| Registrering|Turbobyte| Hella projektorer (hel/haljvljus)| Nya lampor runt om| Sänkas| Bredare hjulbas| Stretcha | Eventuellt andra fälgar| Dioder... Visa mer

37 896 Visningar
Uppdaterades senast 17 januari 2013
274 Inlägg
4 november 2012
Trådstartare
#81
Jo jag har räknat på det och man blir väl inte glad direkt men blir billigare om en 20b håller bättre än just en 13b. I stort sett alla motorer så kan du få extremt effektuttag men dessvärre inte detta som är mitt problem. Jag vill ha en motor som håller x antal år. Då kör jag hellre 500hk på en 20b än på en 13b.

För min del OM det blir 20b så köper jag en färdig från Usa. Sen använder samma turbo, svetsar grenrör, kör civinco, bygger subframe osv osv.

Exempel på en av dom billigare...
http://www.rx7store.net/product_p/20b%20engine.htm

Vad är det för likhet mellan en diskussion i ett forum och en jorden runt resa?
Ingen leder nånstans!

649 Inlägg
4 november 2012
#82
Vollez skrev:
Jo jag har räknat på det och man blir väl inte glad direkt men blir billigare om en 20b håller bättre än just en 13b. I stort sett alla motorer så kan du få extremt effektuttag men dessvärre inte detta som är mitt problem. Jag vill ha en motor som håller x antal år. Då kör jag hellre 500hk på en 20b än på en 13b.

För min del OM det blir 20b så köper jag en färdig från Usa. Sen använder samma turbo, svetsar grenrör, kör civinco, bygger subframe osv osv.

Exempel på en av dom billigare...
http://www.rx7store.net/product_p/20b%20engine.htm

Låter som en jäkla bra idé! Sen får du ju en helt annat sång i 20b som helt enkelt är oslagbar wink

Stolt arrangör av Stockholms största bilträffar!

964 Inlägg
4 november 2012
#83
Vollez skrev:
Jo jag har räknat på det och man blir väl inte glad direkt men blir billigare om en 20b håller bättre än just en 13b. I stort sett alla motorer så kan du få extremt effektuttag men dessvärre inte detta som är mitt problem. Jag vill ha en motor som håller x antal år. Då kör jag hellre 500hk på en 20b än på en 13b.

För min del OM det blir 20b så köper jag en färdig från Usa. Sen använder samma turbo, svetsar grenrör, kör civinco, bygger subframe osv osv.

Exempel på en av dom billigare...
http://www.rx7store.net/product_p/20b%20engine.htm

En originalmotor med streetportning.
Att börja snåla kommer aldrig ge dig en hållbar motor.

Motor 30k renovering 60k om allt är helt
Så nära 100k för bara motorn.
För mig skulle det kosta nära 200k för motorn och allt runtomkring


Bättre att bygga en hålllbarare 13b än en 20b som är originalrenoverad.
500hk på 13b är inga problem OM man inte snålar, rätt person bygger motorn och rätt person mappar.

Söker ni dekaler eller material till bilmässor?
Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Eller följ oss på Facebook:
Gå in och gilla!

274 Inlägg
4 november 2012
Trådstartare
#84
Antonicracing skrev:
Vollez skrev:
Jo jag har räknat på det och man blir väl inte glad direkt men blir billigare om en 20b håller bättre än just en 13b. I stort sett alla motorer så kan du få extremt effektuttag men dessvärre inte detta som är mitt problem. Jag vill ha en motor som håller x antal år. Då kör jag hellre 500hk på en 20b än på en 13b.

För min del OM det blir 20b så köper jag en färdig från Usa. Sen använder samma turbo, svetsar grenrör, kör civinco, bygger subframe osv osv.

Exempel på en av dom billigare...
http://www.rx7store.net/product_p/20b%20engine.htm

En originalmotor med streetportning.
Att börja snåla kommer aldrig ge dig en hållbar motor.

Motor 30k renovering 60k om allt är helt
Så nära 100k för bara motorn.
För mig skulle det kosta nära 200k för motorn och allt runtomkring


Bättre att bygga en hålllbarare 13b än en 20b som är originalrenoverad.
500hk på 13b är inga problem OM man inte snålar, rätt person bygger motorn och rätt person mappar.

Vet inte om den motorn jag länkade är att snåla, har inte gått in grundligt och pratat med dom hur dom går vidare och vilka tätningar dom använder och storleken på streetport osv. Sen vilken motor dom bygger på, vill ju självklart ha c blocken.

Förstår inte riktigt hur det kan vara 100k utöver motorn. Räknar du med tid och garagehyra oxå? Sprut, subframe, ecu, koppling, låda, tändning, soppasystem, oljor och plus allt annat jag glömt kan inte in min värld hamna på 100k.

Vad är det för likhet mellan en diskussion i ett forum och en jorden runt resa?
Ingen leder nånstans!

649 Inlägg
4 november 2012
#85
Vollez skrev:
Antonicracing skrev:
Vollez skrev:
Jo jag har räknat på det och man blir väl inte glad direkt men blir billigare om en 20b håller bättre än just en 13b. I stort sett alla motorer så kan du få extremt effektuttag men dessvärre inte detta som är mitt problem. Jag vill ha en motor som håller x antal år. Då kör jag hellre 500hk på en 20b än på en 13b.

För min del OM det blir 20b så köper jag en färdig från Usa. Sen använder samma turbo, svetsar grenrör, kör civinco, bygger subframe osv osv.

Exempel på en av dom billigare...
http://www.rx7store.net/product_p/20b%20engine.htm

En originalmotor med streetportning.
Att börja snåla kommer aldrig ge dig en hållbar motor.

Motor 30k renovering 60k om allt är helt
Så nära 100k för bara motorn.
För mig skulle det kosta nära 200k för motorn och allt runtomkring


Bättre att bygga en hålllbarare 13b än en 20b som är originalrenoverad.
500hk på 13b är inga problem OM man inte snålar, rätt person bygger motorn och rätt person mappar.

Vet inte om den motorn jag länkade är att snåla, har inte gått in grundligt och pratat med dom hur dom går vidare och vilka tätningar dom använder och storleken på streetport osv. Sen vilken motor dom bygger på, vill ju självklart ha c blocken.

Förstår inte riktigt hur det kan vara 100k utöver motorn. Räknar du med tid och garagehyra oxå? Sprut, subframe, ecu, koppling, låda, tändning, soppasystem, oljor och plus allt annat jag glömt kan inte in min värld hamna på 100k.

Dom på rx7store kan va rätt knepiga enligt mig, fått fel osv så vore bäst om du verkligen fick exakt info på motorn innan du inhandlar. Sen ska det tydligen vara ett jäkla mekk o få allt o passa o funka. Bara så du vet vad du ger dig in på, men visst fan ere ballare med 20b big_smile

Stolt arrangör av Stockholms största bilträffar!

Ball
33 Inlägg
5 november 2012
#86
ja 20b är utan tvekan bland de ballaste man kan stoppa i en fd. enda som klår det är väl en 26b men då snackar vi helt andra summor tongue

men räkna på vad de skulle kosta att låta jörgen bygga en 13b som håller. lågkompsrotorer, portad, studkittad, balanserad osv osv.. då bör den ju hålla för 500hk utan problem samtidigt som de inte kostar supermycket kosing.
Senast redigerat av Kroged (5 november 2012)

livet börjar vid 10k rpm

50 Inlägg
15 november 2012
#87
En väbyggd Wankel håller inte dåligt. Jag kan jämföra min gamla 13B på 500Hk/550Nm med min RB28 på 670Hk/670Nm.

Jag körde min 13B ca 2000mil, renoverade och då behövdes inga delar bytas, bara tätningar/fjädrar o packningar, Apextätningarna behölls då de inte var slitna.
2500mil senare så renoverades den av kommande ägare, 2 rotorhus fick bytas och alla tätningar byttes.
Nu 2500mil senare så väljer den nuvarande ägaren att renovera i förebyggande syfte men motorn går fortfarande lika bra. Nu pratar vi rejält trimmad Wankel som varvar 9000rpm och körs hårt.

Min RB28 körde jag 1000mil innan jag var tvungen att renovera då jag hade 60% leakdown. Ny kolvar, honing och renovering. RB28an kostade ungefär dubbelt så mycket i renovering som ägaren efter mig på 13Bn som fick byta rotorhus. RB28an kostade dessutom 4ggr så mycket att bygga som 13Bn och efter 1000mil så hade Tomei oljepumpen som kostade ca 15000:- redan gått sönder och det finns ingen värre pump till dom utan man får helt enkelt tillverka själv...
Wankel VS Kolvmotor 1-0 wink

Mitt råd, be Jörgen bygga ihop en fräsch maskin. 3mm tätningar, nya fina hela delar, vanlig streetportning men dowlat block och balanserat. Sen kommer du upp och mappar i nya bänken hos oss till våren så kommer du få en driftsäker maskin som går många mil. smile

//Martin
Gzon Tuning AB

649 Inlägg
15 november 2012
#88
gzon skrev:
En väbyggd Wankel håller inte dåligt. Jag kan jämföra min gamla 13B på 500Hk/550Nm med min RB28 på 670Hk/670Nm.

Jag körde min 13B ca 2000mil, renoverade och då behövdes inga delar bytas, bara tätningar/fjädrar o packningar, Apextätningarna behölls då de inte var slitna.
2500mil senare så renoverades den av kommande ägare, 2 rotorhus fick bytas och alla tätningar byttes.
Nu 2500mil senare så väljer den nuvarande ägaren att renovera i förebyggande syfte men motorn går fortfarande lika bra. Nu pratar vi rejält trimmad Wankel som varvar 9000rpm och körs hårt.

Min RB28 körde jag 1000mil innan jag var tvungen att renovera då jag hade 60% leakdown. Ny kolvar, honing och renovering. RB28an kostade ungefär dubbelt så mycket i renovering som ägaren efter mig på 13Bn som fick byta rotorhus. RB28an kostade dessutom 4ggr så mycket att bygga som 13Bn och efter 1000mil så hade Tomei oljepumpen som kostade ca 15000:- redan gått sönder och det finns ingen värre pump till dom utan man får helt enkelt tillverka själv...
Wankel VS Kolvmotor 1-0 wink

Mitt råd, be Jörgen bygga ihop en fräsch maskin. 3mm tätningar, nya fina hela delar, vanlig streetportning men dowlat block och balanserat. Sen kommer du upp och mappar i nya bänken hos oss till våren så kommer du få en driftsäker maskin som går många mil. smile

Gzon VS Världen, 1-0 wink

Stolt arrangör av Stockholms största bilträffar!

274 Inlägg
19 november 2012
Trådstartare
#89
gzon skrev:
En väbyggd Wankel håller inte dåligt. Jag kan jämföra min gamla 13B på 500Hk/550Nm med min RB28 på 670Hk/670Nm.

Jag körde min 13B ca 2000mil, renoverade och då behövdes inga delar bytas, bara tätningar/fjädrar o packningar, Apextätningarna behölls då de inte var slitna.
2500mil senare så renoverades den av kommande ägare, 2 rotorhus fick bytas och alla tätningar byttes.
Nu 2500mil senare så väljer den nuvarande ägaren att renovera i förebyggande syfte men motorn går fortfarande lika bra. Nu pratar vi rejält trimmad Wankel som varvar 9000rpm och körs hårt.

Min RB28 körde jag 1000mil innan jag var tvungen att renovera då jag hade 60% leakdown. Ny kolvar, honing och renovering. RB28an kostade ungefär dubbelt så mycket i renovering som ägaren efter mig på 13Bn som fick byta rotorhus. RB28an kostade dessutom 4ggr så mycket att bygga som 13Bn och efter 1000mil så hade Tomei oljepumpen som kostade ca 15000:- redan gått sönder och det finns ingen värre pump till dom utan man får helt enkelt tillverka själv...
Wankel VS Kolvmotor 1-0 wink

Mitt råd, be Jörgen bygga ihop en fräsch maskin. 3mm tätningar, nya fina hela delar, vanlig streetportning men dowlat block och balanserat. Sen kommer du upp och mappar i nya bänken hos oss till våren så kommer du få en driftsäker maskin som går många mil. smile

Jo han har byggt en motor till mig innan och den rullar nog än idag. Tvivlar inte på de. Sitter utan block just nu och känns som man vill ta upp det ett steg. Finns ju att köpa helt fabriksny motor för 6800dollar plus frakt och moms. Som dessutom är portat blueprintad osv...

Vad är det för likhet mellan en diskussion i ett forum och en jorden runt resa?
Ingen leder nånstans!

50 Inlägg
19 november 2012
#90
Då är det altså inte 4st motorer som gått åt utan den motor du faktiskt lagt ner pengar på för att hålla fortfarande håller om jag förstår det rätt?

Det går ju lika bra att köpa från USA med, se bara till att du får bra tätningar och dowling gjord och att inte motorn är för portad.

//Martin
Gzon Tuning AB

274 Inlägg
19 november 2012
Trådstartare
#91
gzon skrev:
Då är det altså inte 4st motorer som gått åt utan den motor du faktiskt lagt ner pengar på för att hålla fortfarande håller om jag förstår det rätt?

Det går ju lika bra att köpa från USA med, se bara till att du får bra tätningar och dowling gjord och att inte motorn är för portad.

Det blir blir min fjädre motor den kommande, så nej jag har inte raserat fyra motorer utan har snart ägt 4 motorer varav 2 har rasat. Den som fungerat är den från Blennow men har inte den bilen och motor i mina ägor längre.

Nä problemet med för stora portar hade jag på den senaste och tätningarna gick över porten, förstår inte hur man tänker.

Vad är det för likhet mellan en diskussion i ett forum och en jorden runt resa?
Ingen leder nånstans!

274 Inlägg
17 januari 2013
Trådstartare
#92
Hittade lite bilder på hur den såg ut i England när dom monterade på burnout kittet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108852/108852-14d234509cd2ca93a86062e385cd01ab.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108852/108852-4c398cf390f80d3a9f3452bb2ec9794c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108852/108852-37df637fd25400389f4a4287899a3e92.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108852/108852-112263316dcad99d85f26ca072b199ae.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108852/108852-35ce842531734de0558496a1f77d8322.jpg

Vad är det för likhet mellan en diskussion i ett forum och en jorden runt resa?
Ingen leder nånstans!

DMNDphoto
727 Inlägg
17 januari 2013
#93
Riktigt snygg RX-7a du har!

Bra tråkigt med motorn dock men det får man hoppas att du löser! Satsa på 20b motorn då det är skön gång och ett underbart ljud i den jämfört med 13b och dom håller väl bättre? smile

Fälgarna du borde ha är TE37 såklart! wink

https://www.facebook.com/dmndphoto
Projekttråd på min luftkylda Folkabuss ifrån -73! Från original till slammad partybuss.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282710


Sök