En väbyggd Wankel håller inte dåligt. Jag kan jämföra min gamla 13B på 500Hk/550Nm med min RB28 på 670Hk/670Nm.
Jag körde min 13B ca 2000mil, renoverade och då behövdes inga delar bytas, bara tätningar/fjädrar o packningar, Apextätningarna behölls då de inte var slitna.
2500mil senare så renoverades den av kommande ägare, 2 rotorhus fick bytas och alla tätningar byttes.
Nu 2500mil senare så väljer den nuvarande ägaren att renovera i förebyggande syfte men motorn går fortfarande lika bra. Nu pratar vi rejält trimmad Wankel som varvar 9000rpm och körs hårt.
Min RB28 körde jag 1000mil innan jag var tvungen att renovera då jag hade 60% leakdown. Ny kolvar, honing och renovering. RB28an kostade ungefär dubbelt så mycket i renovering som ägaren efter mig på 13Bn som fick byta rotorhus. RB28an kostade dessutom 4ggr så mycket att bygga som 13Bn och efter 1000mil så hade Tomei oljepumpen som kostade ca 15000:- redan gått sönder och det finns ingen värre pump till dom utan man får helt enkelt tillverka själv...
Wankel VS Kolvmotor 1-0
Mitt råd, be Jörgen bygga ihop en fräsch maskin. 3mm tätningar, nya fina hela delar, vanlig streetportning men dowlat block och balanserat. Sen kommer du upp och mappar i nya bänken hos oss till våren så kommer du få en driftsäker maskin som går många mil.