3428
Sök

Ford sierra dohc turbo isbils projekt

Turbobygget

5 260 Visningar
Uppdaterades senast 21 januari 2013
4 Inlägg
23 november 2012
Trådstartare
#1
Jag och en polare kom på att vi hade massa bra grejer liggandes i våra garage, så vi tänkte att vi bygger en is bil. Blocket synades i månader efter ett lämpligt projekt men alla va för långt bort, så dök den upp, fårrden:) bes, skatt för 1500 i norberg. Vi slog till direkt.

Receptet ser väll ut ungifär så här:

Turbo k26 från en gammal mb diesel.

Hemmabyggd adapter mellan grenrör och turbo

2 1/2 tum downpipe och nån dämpare på vägen

Ev dubbla org, topp packningar

Autronic sm4 sprut

850cc spridare

Ic från saab eller nått.

Bränsle E85

Billig dump från kl racing

Bosch 044 kopia

Tändmodul från mondeo

Svetsa diffen i bakaxeln

Kom järna med tipps och ideer kring bygget, ska tilläggas att det är första turbokonverteringen för mig:P
Senast redigerat av mattiashed (16 januari 2013)


Turbo?
440 Inlägg
23 november 2012
#2
Bilderna funkar inte.. tongue Men de ska bli kul att se hur ni lyckas med dohc motorn. Funderat på att kompsänka något? smile

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing

4 Inlägg
23 november 2012
Trådstartare
#3
Jag är inte så hemma på det här med forum men bilderna värkar fungera i mitt fotoalbum iaf. får se om jag ska lyfta toppen och slipa ur lite i förbränningsrummen och köra med dubbla packningar. Eller om jag kör med oöppnad motor och fegar lite på ladd och tändning till å börja med.


Turbo?
440 Inlägg
23 november 2012
#4
Använd annars t.ex. tinypic.com eller någon annan bild uppladdnings sida wink

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing

979 Inlägg
4 december 2012
#5
Dohc motorn är en känslig maskin=) jag skruvade med den maskinen i 5 år, dock ej överladdat men dom är känsliga. Oöppnad maskin pallar den 0.4 bar och då driftsäkert, det är ganska högt komp i dom jävlarna orginal. Det ni bör göra för att kunna ha kul är att plocka av toppen och byta ventiltätningarna då dessa nöts ner snabbt, och då rinner ju oljan igenom vilket gör att den blir varm i kylkanalerna. Dohc toparna spricker alltid där:/ så runda av förbränningsrummen, på med dubbla packningar så kan du sedan ladda 1 bar +/- och den går bättre än en cossie orginal iaf. hör av dig vid frågor=)

Hpc

4 Inlägg
8 december 2012
Trådstartare
#6
Tack för bra information, det kan behövas då jag inte hållt på med överladdning så mycket innan. Det lutar nog att lyfta av toppen i mellandagarna, byta tätningar och skaffa dubbla packningar är ingen dyr kostnad och det kommer som sagt bli mycket roligare med 1 bar istället för 0,4 i ladd:)
Om eller när den här motorn rasar så har vi två zteck motorer att bygga vidare på då blir det lite mer seriöst.


979 Inlägg
9 december 2012
#7
mattiashed skrev:
Tack för bra information, det kan behövas då jag inte hållt på med överladdning så mycket innan. Det lutar nog att lyfta av toppen i mellandagarna, byta tätningar och skaffa dubbla packningar är ingen dyr kostnad och det kommer som sagt bli mycket roligare med 1 bar istället för 0,4 i ladd:)
Om eller när den här motorn rasar så har vi två zteck motorer att bygga vidare på då blir det lite mer seriöst.

ja det är vad jag hade gjort iaf, att byta packningar går ganska snabbt. Kolla på Japmax här på gorg. han fick bra fjutt i sina gråa sierra om jag inte minns fel. Zetec motorerna är ju bra beviasde att dom tål att trimmas. men är lite mer jobb med att peta ner en sådan motor, en zetec motor så måste du byta elsystemet,sprutet, även växellådan till type9 som satt på sierra pinto osv osv.

Hpc

4 Inlägg
21 januari 2013
Trådstartare
#8
AnderssonE30 skrev:
mattiashed skrev:
Tack för bra information, det kan behövas då jag inte hållt på med överladdning så mycket innan. Det lutar nog att lyfta av toppen i mellandagarna, byta tätningar och skaffa dubbla packningar är ingen dyr kostnad och det kommer som sagt bli mycket roligare med 1 bar istället för 0,4 i ladd:)
Om eller när den här motorn rasar så har vi två zteck motorer att bygga vidare på då blir det lite mer seriöst.

ja det är vad jag hade gjort iaf, att byta packningar går ganska snabbt. Kolla på Japmax här på gorg. han fick bra fjutt i sina gråa sierra om jag inte minns fel. Zetec motorerna är ju bra beviasde att dom tål att trimmas. men är lite mer jobb med att peta ner en sådan motor, en zetec motor så måste du byta elsystemet,sprutet, även växellådan till type9 som satt på sierra pinto osv osv.

det blir att köra med oöppnad motor till att börja med. Jag har en fråga angående varvtalsgivaren som sitter vid startmotorn, den ska kopplas till autronic sprutet men vilken är plus och minus? det är en blå/gul och en blå/grön kabel. bara det kvar innan provstart...



Sök