2585
Sök

Problem med att få av stötdämparna fram på Volvo 240, hur ska man göra?

762 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
#21
PETROLHEAD skrev:
Garagemuppen skrev:
PETROLHEAD skrev:
Jag fattar fortfarande inte vilken mutter du vill få bort! Först skriver du den som håller dämparen i fjäderbenslagringen, sen den som håller dämparen i fjäderbenet....den övre är de mutterknack innan man tar ut fjäderbenet o är de den som håller dämparen i fjäderbenet är de en grov rörtång+ värme.. Funkar för mej iaf.

Det är alltså den muttern som gängas fast i toppen av dämparen. Längst upp på fjäderbenet! Jag har tänkt köpa en mutterdragare/mutterknackare så kanske man kan få loss den!

Ok nu är ja me. Den muttern brukar jag lossa innan jag tar ut fjäderbenet, då har man lite motstånd när man ska lossa den. Men de funkar bra med en mutterknack, jag har luftdriven o vet inte hur bra en elektrisk funkar på den muttern.

Jaha, då kanske man ska sätta tillbaka det och se hur det funkar då.. smile

Det kan ju funka med en sån elektrisk, i annat fall så kan man ju få av hjulmuttrarna lite snabbare wink


359 Inlägg
14 januari 2013
#22
Finns det inte nyckelgrepp för att hålla emot ovanför muttern?

309 Inlägg
14 januari 2013
#23
Garagemuppen skrev:
PETROLHEAD skrev:
Garagemuppen skrev:

Det är alltså den muttern som gängas fast i toppen av dämparen. Längst upp på fjäderbenet! Jag har tänkt köpa en mutterdragare/mutterknackare så kanske man kan få loss den!

Ok nu är ja me. Den muttern brukar jag lossa innan jag tar ut fjäderbenet, då har man lite motstånd när man ska lossa den. Men de funkar bra med en mutterknack, jag har luftdriven o vet inte hur bra en elektrisk funkar på den muttern.

Jaha, då kanske man ska sätta tillbaka det och se hur det funkar då.. smile

Det kan ju funka med en sån elektrisk, i annat fall så kan man ju få av hjulmuttrarna lite snabbare wink

Annars ta en borr o borra i muttern om du ändå ska byta.

762 Inlägg
15 januari 2013
Trådstartare
#24
St3v3 skrev:
Finns det inte nyckelgrepp för att hålla emot ovanför muttern?

Jo, men kommer inte åt att hålla emot med något.. hmm


Avstängd
1 714 Inlägg
15 januari 2013
#25
Vet inte hur det ser ut på 240 men på Golf sitter det en insex i mitten,
när jag inte har mutterdragare så brukar jag sätta i en insexnyckel där, förlänga den med något rör så den ligger emot innerskärmen och sedan drar jag loss muttern med en ringnyckel.

Sitter det ingen insex i mitten så får du antingen dra loss den med mutterdragare,
eller ta på dig hanskar och be en polare dra medans du håller i kolven till stötdämparen,
eller om det inte är så noga sätt en svetstång på kolven, helst lite längre upp så eventuella märken inte gör något.
Ska du byta stötdämpare kan du svetsa fast kolven.


The one and only
1 091 Inlägg
15 januari 2013
#26
I värsta fall går det att hålla i kolvstången med en rörtång (längst upp mot mutter så att det inte blir några skador på delen som trycks ner i dämparen) detta är dock inte att rekommendera!!
Annars finns det en tapp i änden ovanför muttwrn där du kan hålla emot med antingen en blocknyckel av lämplig storlek eller alternativt en rörtång samtidigt som du lossar toppmuttern..

Lycka till!!

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

309 Inlägg
16 januari 2013
#27
Volvo Knugen skrev:
I värsta fall går det att hålla i kolvstången med en rörtång (längst upp mot mutter så att det inte blir några skador på delen som trycks ner i dämparen) detta är dock inte att rekommendera!!
Annars finns det en tapp i änden ovanför muttwrn där du kan hålla emot med antingen en blocknyckel av lämplig storlek eller alternativt en rörtång samtidigt som du lossar toppmuttern..

Lycka till!!

De ska vara en 10:ans u-nyckel längst upp, lite litet tycker jag då de brukar sitta som berget..
Han ska byta dämpare så de är ju bara o klämma på stången me en "stor" rörtång.

762 Inlägg
16 januari 2013
Trådstartare
#28
PETROLHEAD skrev:
Volvo Knugen skrev:
I värsta fall går det att hålla i kolvstången med en rörtång (längst upp mot mutter så att det inte blir några skador på delen som trycks ner i dämparen) detta är dock inte att rekommendera!!
Annars finns det en tapp i änden ovanför muttwrn där du kan hålla emot med antingen en blocknyckel av lämplig storlek eller alternativt en rörtång samtidigt som du lossar toppmuttern..

Lycka till!!

De ska vara en 10:ans u-nyckel längst upp, lite litet tycker jag då de brukar sitta som berget..
Han ska byta dämpare så de är ju bara o klämma på stången me en "stor" rörtång.

Har testat att hålla emot med 10:ans nyckel, men det kändes som om den skulle ge upp före muttern.. Testat att hålla emot med två stora rörtänger på stången, men det glider bara. hmm Så jag ska köpa en billig mutterdragare och testa. Annars så svetsar jag på någon stång eller något på dämparen så man kan få lite extra kraft wink


762 Inlägg
16 januari 2013
Trådstartare
#29
Emilius skrev:
Vet inte hur det ser ut på 240 men på Golf sitter det en insex i mitten,
när jag inte har mutterdragare så brukar jag sätta i en insexnyckel där, förlänga den med något rör så den ligger emot innerskärmen och sedan drar jag loss muttern med en ringnyckel.

Sitter det ingen insex i mitten så får du antingen dra loss den med mutterdragare,
eller ta på dig hanskar och be en polare dra medans du håller i kolven till stötdämparen,
eller om det inte är så noga sätt en svetstång på kolven, helst lite längre upp så eventuella märken inte gör något.
Ska du byta stötdämpare kan du svetsa fast kolven.

Verkar lite enklare på Golfen än 240, för på toppen så finns det en sak man kan hålla emot med en 10 nyckel, men det känns som om den går av innan muttern lossnar.

Ska sätta på Bilsten gasdämpare, plus att de gamla är nästan helt slut. Så det gungar rätt bra wink Så jag har funderingar på att svetsa fast något smile


Darkus
16 januari 2013
#30
Gasdämpare på nu?? Om inte så värm som fn på muttern så den blir alldeles röd. Så ska du se sen att den lossnar.

762 Inlägg
16 januari 2013
Trådstartare
#31
Darkus skrev:
Gasdämpare på nu?? Om inte så värm som fn på muttern så den blir alldeles röd. Så ska du se sen att den lossnar.

Nope... Jobbar i Norge på veckodagarna, så kan bara jobba på bilen under helgerna.. smile Kan testa det om inget annat funkar wink


4 Inlägg
17 januari 2013
#32
bara fram me släggan å dra på en dyng smäll!

904 Inlägg
17 januari 2013
#33
Gå in på min vän lista å hitta Magnus han kan det mesta när det gäller 240 så skicka han ett mail å fråga

AUTOTECH S60 power

6 632 Inlägg
17 januari 2013
#34
Lossa inte fjäderbens bulten utan att värma.. går den av blir det inte roligt.

De/Dem

762 Inlägg
25 januari 2013
Trådstartare
#35
Sådär, nu var den äntligen av, tackar så mycket för alla svar! Det har varit till mycket hjälp.

Det funkade med mutterdragaren från Clas Ohlson. smile

Ha det gött allihop!



Sök